شناسهٔ خبر: 28760099 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت نیرو-قدیمی | لینک خبر

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان:

استفاده از 3 میلیون مترمکعب حجم مرده سد استقلال میناب

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه از اوایل مهرماه امسال هیچ آبی از میناب برای تأمین آب بندرعباس استفاده نمی‌شود، تصریح کرد: وضعیت سد میناب خوب نیست و حتی سه میلیون مترمکعب هم از حجم مرده آن استفاده شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، هوشنگ ملایی اظهار کرد: امروز مسئله آب در همه جهان به مسئله‌ای استراتژیک تبدیل شده و گستردگی و وضعیت بارش در کشور ما نیز نشان‌دهنده این است که آب مسئله‌ای حیاتی برای توسعه کشور است.
وی با بیان اینکه استان هرمزگان در سال گذشته در دوره آماری 50 سال گذشته خود چنین سالی را تجربه نکرده بود، افزود: حدود 62 میلی‌متر میانگین بارندگی بوده و چیزی حدود 80 درصد کاهش بارندگی داشتیم.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان با تأکید بر اینکه از مردم هرمزگان که تأمین آبشان از محل سد میناب و نیان بود تشکر می‌کنم، چراکه توانستیم با کمک آن‌ها تابستان را پشت سر بگذاریم، افزود: پیش‌بینی هواشناسی حاکی از آن است که در پاییز امسال نیز بارندگی زیادی نخواهیم داشت.
ملایی با اشاره به اینکه از اوایل مهرماه امسال هیچ آبی از میناب برای تأمین آب بندرعباس استفاده نمی‌شود، تصریح کرد: وضعیت سد میناب خوب نیست و حتی سه میلیون مترمکعب هم از حجم مرده آن استفاده شده است، امیدوارم با همکاری مردم شرایط بعدی را هم پشت سر بگذاریم و رحمت الهی هم بر ما نازل شود.
وی با بیان اینکه از استاندار هرمزگان، سازمان برنامه‌وبودجه و پیمانکاران پروژه‌های تأمین آب استان تقدیر و تشکر می‌کنم، عنوان کرد: کارگروه تخصصی با عنوان سازگاري با كم آبي در ستاد کشور به ریاست وزیر نیرو تشکیل شد تا در استان‌ها اجرایی شود، این مصوبه در اوایل مهرماه تصویب شد و محوریتش این بود که در هرمزگان برای تأمین آب شرب و صنعت از منابع زیرزمینی به سمت شیرین سازی آب دریا برویم.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان ادامه داد: 10 رودخانه در استان داریم که مطالعات آن در حال انجام است تا سدهایی برای مهار و استفاده از این آب‌ها که به سمت دریا می‌رود ایجاد شود.
ملایی با تأکید بر لزوم اصلاح الگوی کشت در استان هرمزگان و اجرای پروژه‌های تأمین، انتقال و حفاظت از آب خاطرنشان کرد: در بخش حفاظت کار آماربرداری و جمع‌آوری منابع آب در حال انجام است، کارهای عملیات صحرایی انجام شده و تجزیه‌وتحلیل آمار دارد صورت می‌گیرد. طرح تهیه نقشه جامع منابع آب استان نیز در حال انجام است، یکی از بحث‌های حفاظت، حفاظت رودخانه‌ها و سواحل دریا است و مطالعات آن نیز در حال انجام است، نقشه اطلس رودخانه‌های استان را تهیه کردیم، مطالعات حریم خورهای بین‌المللی استان آغاز شده، 70 درصد پیشرفت فیزیکی در مطالعات خور شور شیرین انجام شده و خور خوران نیز در دست اقدام است.
وی ادامه داد: مطالعات ساخت 10 سد شامل رودخانه سدیج، شریفی، مرک، زرانی، جاماش، ده شیخ، برآفتاب، کمش، مهران و کل در محدوده استان در حال انجام است که پس از تکمیل مطالعات بحث عملیات آن اجرایی می شود؛ اجرای تأمین آب از سدهای کوچک نیز در دست اقدام است.

نظر شما