شناسهٔ خبر: 28759841 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

انگشت اتهام مدیر سابق سیا به سمت بن سلمان

مدیر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» نسبت به ادعای عربستان سعودی مبنی بر عدم دست داشتن در ناپدید شدن خاشقجی واکنش نشان داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، جان برنان مدیر سابق سیا در مصاحبه با شبکه ان بی سی گفت: ادعای عربستان سعودی در تکذیب دخالت در مرگ مشکوک جمال خاشقجی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست، یک ادعای توخالی و غیرواقعی است.

وی در ادامه افزود: اگر خاشقجی زمانی که در یک هتل یا اقامتگاه شخصی در ترکیه ناپدید شده بود، ادعای عربستان سعودی درباره عدم دخالت در ناپدید شدن وی شاید قابل بررسی بود. ولی او زمانی ناپدید شده است که فیلم ویدئویی مبنی بر ورودش به ساختمان کنسولگری وجود دارد؛ بنابراین انکار مقام‌های سعودی یک ادعای توخالی است.

برنان اظهار داشت: تعقیب فردی که مقیم دائم ایالات متحده به شمار می‌رود و برای واشنگتن پست مطلب می‌نویسد، و انجام چنین کاری در خاک یک کشور خارجی، در یک ساختمان کنسولگری، به نظر من غیرقابل تصور است که چنین عملیاتی بدون اطلاع تصمیم گیرندگان اصلی سعودی انجام شده باشد، یعنی شاهزاده محمد بن سلمان. تصور می‌کنم این مساله خلاف واقعیت است.

مدیر سابق سیا گفت: باید تحقیقات کاملی درباره ناپدید شدن خاشقجی صورت بگیرد. به نظر من شاه سعودی پیر و فرتوت شده است و این نشان می‌دهد که شاید او اقتدار سیاسی و توانایی ذهنی کافی برای پیگیری کردن مساله خاشقجی را نداشته باشد.

جمال خاشقجی نویسنده ۵۹ ساله سعودی روز سه‌شنبه ۱۰ مهر (دوم اکتبر) پس از آنکه برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری سعودی در استانبول رفت، ناپدید شد که این موضوع به نگرانی‌ها درباره امنیت وی دامن زد، مقامات سعودی ادعا کرده‌اند که وی از سفارت خارج شده، اما نامزد وی این موضوع را رد می‌کند، رسانه‌ها به نقل از برخی مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که این منتقد مشهور سعودی در کنسولگری کشته شده است.

مقام‌های ریاض هرگونه دست داشتن در قتل خاشقجی را رد کرده‌اند. مقام‌های اطلاعاتی ترکیه اعلام کرده اند که فایل‌های صوتی و تصویری از بازداشت، شکنجه و قتل خاشقجی توسط مامورات سعودی در کنسولگری استانبول در اختیار دارند.
 
انگشت اتهام مدیر سابق سیا به سمت بن سلمان

نظر شما