شناسهٔ خبر: 28759226 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

بحران برای تتر اختلاف قیمت ۲ درصدی بیت کوین در صرافی‌های مختلف

بحران برای تتر/ اختلاف قیمت 2 درصدی بیت کوین در صرافی‌های مختلفReviewed by نیما ملک پور on Oct 14Rating: 5.0بیت کوین در صرافی بیت‌فینکس که یکی از بزرگترین

صاحب‌خبر -
بحران برای تتر/ اختلاف قیمت 2 درصدی بیت کوین در صرافی‌های مختلفReviewed by نیما ملک پور on Oct 14Rating: 5.0

بیت کوین در صرافی بیت‌فینکس که یکی از بزرگترین صرافی‌ها جهت معامله بیت کوین محسوب می‌شود، با ۲ درصد اختلاف نسبت به اکسچنج‌های دیگر در حال معامله است. پادشاه ارزهای دیجیتال هم‌اکنون در محدوده ۶,۳۸۴ دلار در این صرافی معامله می‌شود.

بر اساس تحقیقات بیتمکس، علت این اختلاف قیمت به وجود آمده که طی هفته اخیر نیز روند افزایشی داشته، کاهش قیمت تتر (USDT) در این بازه زمانی بوده است.

در حال حاضر از تریدرهایی که در این صرافی حضور دارند خواسته شده که ارزهای دیجیتال مطرح مانند بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) را تنها تتر معامله کنند. این اتفاقات به دلیل تعلیق موجودی حساب بیت‌فینکس در بانک HSBC رخ داده است.

با ریزش قیمت تتر از ۱ دلار به ۰٫۰۹۸ دلار که نزدیک به ۲ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد، ارزش بیت کوین نسبت به دلار در بیت‌فینکس و برخی صرافی‌های دیگر نظیر بایننس یک افزایش ظاهری داشت.

عامل کاهش قیمت تتر (USDT)

الکس کروگر، تحلیلگر و تریدر مطرح ارزهای دیجیتال، در گفتگو با CCN اذعان داشت که تتر ارز دیجیتال باثباتی است که نرخ برابری آن نسبت به دلار باید ۱ به ۱ باشد و کاهش ارزش آن ۳ دلیل می‌تواند داشته باشد:

تریدرها به دنبال یک جایگزین حسابرسی و قانون‌گذاری شده‌ای نظیر دلار جمینی (GUSD) و پکس (Pax) هستند.تریدرها تتر را برای خرید بیت کوین و آلت کوین‌ها می‌فروشند.نگرانی‌های به وجود آمده پیرامون خدمات بانکی مرتبط با تتر

علی الخصوص با اعلام ورشکستگی بانک نابل (Noble Bank) و روابط مرموز بیت‌فینکس و بانک HSBC، این مسئله برای کاربران که آیا هنوز به ازای هر توکن تتر قادر به دریافت مقدار برابر ۱ دلار از این صرافی هستند هنوز مشخص نیست.

این در حالی است که تتر سپتامبر سال گذشته برای اثبات بیش از ۲ میلیارد دلار دارایی خود مدارکی ارائه کرد. پس از این تاریخ، تتر حسابرسی مالی انجام نداد و در برقراری ارتباط با جامعه کریپتو و شفاف‌سازی درباره بانکی که ذخایر ارزی تتر را نگه‌داری می‌کند، نیز ناموفق عمل کرد.

بحران برای تتر/ اختلاف قیمت 2 درصدی بیت کوین در صرافی‌های مختلف

کروگر در مصاحبه هفته اخیرش با CCN اظهار داشت:

به ازای هر توکن USDT می‌توان یک دلار بازخرید کرد، اما با این حال تتر توکن‌هایی که دریافت می‌کند را از بین نمی‌برد و آن‌ها را تنها از گردش معاملات خارج می‌کند. تنها توکن‌های در گردش از پشتوانه دلاری بهره می‌برند. این در نهایت می‌تواند مشکل‌ساز شود.

او همچنین افزود که اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در بیت‌فینکس و صرافی‌هایی که از توکن تتر استفاده می‌کنند در مقایسه با پلتفرم‌هایی که مستقیماً از دلار پشتیبانی می‌کنند، تنها به دلیل مشکلات این ارز دیجیتال باثبات ایجاد شده است.

این افزایش قیمت برای ارزهای دیجیتال در بیت‌فینکس (نقطه ابتدایی توزیع کلیه توکن‌های تتر) و صرافی‌هایی نظیر کراکن (Kraken) و بایننس که از این توکن باثبات استفاده می‌کنند، رخ داده است. این ارزش در مقایسه با صرافی‌های بیت‌استمپ (Bitstamp)، کوین‌بیس و همچنین بیتمکس (Bitmex) که از شاخص صرافی‌های مختلف جهت محاسبه قیمت بیت کوین استفاده می‌کند، سنجیده می‌شود.

امکان آربیتراژ

از نظر تئوری تریدرها با فروش ارزهای دیجیتال مانند اتریوم و بیت کوین به قیمت بالاتر در بیت‌فینکس می‌توانند از مزیت آربیتراژ برخوردار شوند؛ اما با تعلیق حساب‌های بیت‌فینکس، تنها امکان مبادله کریپتو در ازای توکن تتر وجود دارد.

تریدرهایی که قصد انجام آربیتراژ در صرافی بیت‌فینکس را دارند، باید قیمت تتر در بازه کوتاه مدت را مورد ملاحظه قرار دهند. این کار با کاهش قیمت تتر به محدوده کمتر از ۰٫۹۸ دلار با ریسک فراوانی همراه خواهد بود.

منبع: ccn
print

نظر شما