شناسهٔ خبر: 28758027 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نشست فردای عون و حریری برای تشکیل دولت لبنان ظرف روزهای آتی تعیین کننده است

حرف و حدیث‌ها درباره اعلام قریب‌الوقوع تشکیل دولت جدید لبنان زیاد و روی دیدار روز سه‌شنبه رئیس جمهوری و نخست وزیر مکلف این کشور حساب باز شده تا این نشست مقدمه‌ای پیش از اعلام تشکیل دولت جدید در روزهای آینده باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، منابع آگاه در جریان ملی آزاد وابسته به جبران باسیل وزیر خارجه لبنان اعلام کردند، نشست دولتی جدیدی روز سه شنبه میان میشل عون، رئیس جمهوری لبنان و سعد حریری، نخست وزیر مکلف این کشور برگزار خواهد شد.

به گفته این منابع، در صورتی که عون و حریری در همان فضای مثبتی که عون ۱۰ روز پیش ابراز کرده بود، مشورت‌های خود را تکمیل کنند، لبنان به سمت تشکیل دولت جدید پیش خواهد رفت.

در این راستا، منابع آگاه از روند دولت می‌گویند، مساله تشکیل دولت جدید ظرف روزهای آینده مشخص می‌شود. دلیل این خوش‌بینی آن است که حریری مجاب شده همه مسائل را حل کند و در مقابل اعتراض‌های ساده مانند مخالفت حزب "القوات اللبنانیه" با تصدی پست وزارت آموزش و پرورش متوقف نشود و در نهایت در انتظار مسائلی که همواره وجود داشته و خواهد داشت، نماند.

به گفته این منابع، تنها مانع در حال حاضر تصدی پست وزارت کار و رفاه توسط جریان "المرده" است که رئیس جمهوری و جریان ملی آزاد با دادن این پست به این جریان مخالف هستند اما این مشکل با برقراری تفاهم میان عون و حریری قابل حل است، برعکس بقیه گروه‌های سیاسی حریری نمی‌تواند برخلاف اراده عون حرکت کند، زیرا در این صورت ممکن است او تشکیل دولت جدید را امضا نکند.

این منابع گفتند، اظهارات تنش‌زای جبران باسیل در سخنرانی‌اش در سالروز سیزدهم اکتبر تنها تصفیه حساب با حزب القوات اللبنانیه بوده و علیه تشکیل دولت جدید نبود. از طرفی هم پس از اینکه فضا درباره اعلام قریب‌الوقوع دولت جدید تلطیف شد نبیه بری،‌ رئیس پارلمان این کشور اعلام کرد، آماده است تا سفرش به ژنو را لغو و در صورت تشکیل دولت جدید به لبنان بازگردد.

منابع موجود در جریان عون هم اعلام کردند، اگر در نشست روز سه شنبه بر سر سهمیه‌ها توافق شود، با احتمال تشکیل دولت جدید در روزهای آینده از فراکسیون‌ها درخواست خواهد شد وزیران خود را انتخاب کنند.

اما حزب القوات اللبنانیه در انتظار نتایج این نشست است، منابع این حزب گفتند، پس از اینکه القوات اللبنانیه تصدی چهار وزارتخانه از جمله پست معاون نخست وزیر، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و امور اجتماعی را رد کردند، حریری دیدگاه جدیدی ارائه می‌دهد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما