شناسهٔ خبر: 28757033 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه:

تدابیر دولت حجم تبلیغات زهرآگین دشمنان را کاهش داد

تهران- ایرنا- عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه گفت: تدابیر خردمندانه دولت تدبیر و امید به ویژه در سیاست خارجی موجب کاهش حجم تبلیغات زهرآگین دشمنان شد، در حالی که ترامپ و دوستان وی در منطقه خط و نشان می کشیدند و خود را در برجام محق و موفق می دانستند.

صاحب‌خبر -

«غلامعلی دهقان» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درمورد این بخش از سخنان روز گذشته رییس جمهوری در دانشگاه تهران مبنی بر این که «نخستین بار در دنیا به جز چند کشور منطقه در موضوع برجام برابر آمریکا و حتی متحدین اروپایی اش مقابل واشنگتن ایستاده و از حقانیت ایران در این توافق دفاع کردند»، اظهارداشت: راهبرد عزت، مصلحت و حکمت به خوبی توسط تیم دیپلماسی دولت تدبیر و امید به عینت رسید و در عرصه سیاست خارجی توانست با حوصله، خویشتن داری و تعقل از تشدید بحران ها و مضاعف شدن آنها جلوگیری کند.
وی تصریح کرد: امید است این فایده سیاسی با کارکرد درست اروپا تا 13 آبان تبدیل به شکل گیری راه کارهای اقتصادی و ایجاد کریدور مالی در نقل و انتقالات مالی اروپا شود.
وی ادامه داد: البته تاکنون خبرهای خوشایند و خوبی از سوی دست اندرکاران وزارت امور خارجه در این باره بیان شده که اروپا تلاش می کند این اختلاف سیاسی خود با آمریکا را تبدیل به استقلال در تصمیم گیری بیشتر نسبت به گذشته در ارتباط با این کشور کند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه تاکید کرد: یکی از تصمیمات حکیمانه دولت دوازدهم این بود که در خروج آمریکا از برجام نگاه عکس العملی از خود بروز نداد و احساساتی نشد و با برخورد خردمندانه رویای ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان را که تصور می کردند ایران در یک موضع احساسی از برجام خارج خواهد شد، این اتفاق نیفتاد.
دهقان همچنین گفت: به این ترتیب شکافی در اردوگاه دوستان پیشین اتفاق افتاد که تا همین جا منافع سیاسی بسیاری برای ایران داشته است چرا که پیش از این همیشه آمریکا، انگلیس و فرانسه و حتی روسیه و چین در برخی قضایای بین المللی همسو عمل می کردند.
وی نمونه این همسویی را در تصویب قطعنامه ای علیه ایران در دولت های نهم و دهم در موضوع پرونده هسته ای ذکر کرد که از آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت واگذار شد.
عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه خاطرنشان کرد: در نهایت شاهد بودیم که ایران ناقض صلح جهانی و مشمول بند 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل و اعمال تحریم های بین المللی شد.
دهقان افزود: این بار نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه آمریکا در قضیه برجام دوستان پیشین خود را در کنار خود نداشت و این دیگران بودند که آمریکا را شماتت و سرزنش می کردند که چرا به برجام وفادار نبوده است و از ایران دفاع می کردند که تمامی گزارش های آژانس حکایت از آن دارد که ایران به این توافق وفادار است.
وی همچنین به بخش دیگری از سخنان روز گذشته دکتر روحانی درباره جنگ روانی و جنگ اقتصادی دشمن اشاره کرد و گفت: قاطعانه می توان گفت جنگ روانی که مثلث ترامپ، بن سلمان و نتانیاهو از حدود یک سال پیش شروع کرده اند عملا شکست خورده و به بن بست رسیده است.
دهقان یادآورشد: اصولا جنگ روانی باید براساس واقعیت های عرصه اجتماعی و سیاسی کشور شکل بگیرد تا بتواند به اهداف موردنظر خود برسد اما از آنجا که چنین قاعده ای در مورد جنگ روانی مثلث شوم عملا اتفاق نیفتاد می توان گفت جنگ روانی این مجموعه هم به بن بست رسیده است.
وی ادامه داد: این مجموعه تلاش می کرد با بزرگنمایی برخی کاستی ها و کمبودها چنان به عرصه داخلی و خارجی وانمود کند که جمهوری اسلامی در آستانه فروپاشی است.
عضو شورای مرکزی حزب توسعه و اعتدال تصریح کرد: بعضی از شبکه های ماهواره ای و کانال های تلگرامی با آدرس غلط دادن به برخی ایرانیان خارج نشین و شهروندان کشورهای دیگر دنبال انتقال چنین حسی هستند.
دهقان به تبلیغ شبکه های ماهواره ای و کانال های تلگرامی درباره کمبود ارزاق در ایران و فسادهای مالی اشاره کرد و گفت: آنها با دوغ و دوشاب کردن این قضیه و اسامی درست و نادرست تلاش کردند مردم را از مسوولان خود ناامید کرده و به تعبیر رهبر معظم انقلاب آنان بدنبال تزریق ویروس بیماری بدبینی و ناامیدی در جامعه هستند.
وی افزود: از طرف دیگر تدابیر خردمندانه دولت های یازدهم و دوازدهم به خصوص در سیاست خارجی باعث شد تا از حجم زهرآگین و تبلیغات فراوان دشمنان کاسته شود و در حالی که ترامپ و دوستان او در منطقه خط و نشان می کشیدند و خود را در قضیه برجام محق و موفق می دانستند، دیدیم که نطق حقوقی و منطقی رییس جمهوری در سازمان ملل سبب جلب توجه افکار عمومی جهان شد.
عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: برخلاف گذشته که رییس دولت های نهم و دهم با سخنان خود باعث خروج بخشی از نمایندگان کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل می شد این بار این دکتر روحانی بود که بشدت از سوی مقام های خارجی مورد تشویق و استقبال قرار گرفت چرا که ایران عملا پایبندی خود را به قطعنامه سازمان ملل درباره برجام نشان داده است.
دهقان اظهارداشت: از طرف دیگر ترامپ و سخنانش مورد استهزا قرار گرفت چرا که در عمل نشان داد که به مفاد قطعنامه های بین المللی پایبندی ندارد که این یک موفقیت برای دیپلماسی ایران بود تا برخلاف بوش پسر که موفق شد با حمله به افغانستان و عراق افکار عمومی جهان را برعلیه این دو کشور آماده کند این بار ترامپ به هیچ وجه نتوانست این کار را انجام دهد و وقتی با غرور ریاست شورای امنیت را برعهده گرفت در مقابل خود 14 کشور را دید که همگان از پایبندی ایران بر برجام تعریف و از خروج آمریکا از برجام انتقاد می کردند.
وی ادامه داد: حتی متحدین آمریکا مثل انگلیس و فرانسه هم در این موضوع با ترامپ اختلاف نظر داشتند و کشورهای دیگر مثل بولیوی، چین یا روسیه که صراحت بیشتری در مخالفت با ترامپ داشتند.
این فعال سیاسی همچنین درباره رای تایید صلاحیت دادگاه لاهه در شکایت ایران علیه امریکا گفت: این دادگاه که یک مجمع رسیدگی کننده بین المللی است در صلاحیت خود نسبت به شکایت ایران هیچ تردیدی نکرد و خواستار جلوگیری از اقدامات ضد انسانی و ضد بشری رییس جمهوری آمریکا شد، این در حالی است که در قضیه ملی شدن صنعت نفت ایران دادگاه لاهه اعلام کرد که صلاحیت رسیدگی به شکایت در این مورد را ندارد چرا که دعوای آن زمان میان دولت ایران و شرکت نفت انگلیس بود نه با دولت آن کشور.
دهقان افزود: در مجموع می توان گفت به دلیل بیداری ملت ایران در اوج پختگی انقلاب یعنی 40 سالگی آن، جنگ روانی مجموعه ترامپ، بن سلمان و نتانیاهو عملا راه به جایی نبرده و این مدیون درایت مردم و وجود دولتی است که هیچگاه نخواست دچار نگرش عکس العملی و احساساتی شود و برعکس تلاش کرد با نگاه عقلانی و منطقی و حتی حقوقی به استقبال مشکلات و معضلات در سیاست خارجی برود.
وی درباره عملکرد صدا و سیما درباره برجام نیز اظهارداشت: با این وجود و همه موفقیت ها باید اذعان کرد که شاید هنوز بخشی از توده ها به طور جدی پی به جنگ روانی دشمن نبرده است یا این که پیروزی های دولت را به خوبی لمس نمی کنند، به نظر می رسد یکی از دلایل آن می تواند سلیقه ای عمل کردن صدا و سیما باشد.
دهقان یادآور شد: بنابراین از صدا و سیما انتظار می رود برای مصلحت ملک و دین و منافع ملی و فراتر از نگرش های جناحی این واقعیت را بپذیرد که جنگ روانی دشمن برابعاد مختلف فقط در برابر خود، دولت دوازدهم را نمی بیند، آنان تصمیمات مهم تری گرفتند که باید همه جناح ها و دلسوزان و صاحب نظران این واقعیت را بپذیرند که آنچه مجموعه دشمن انجام می دهند برخورد با یک جناح و دولت نیست برخورد با یک نظام 40 ساله است.
عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: بنابراین در شرایط فعلی عقل، منطق، دین و خردمندی اقتضا می کند، منافع ملی بر منافع جناحی ترجیح داشته باشد و همگان درک درست از شرایط امروز ایران در جایگاه بین الملل پیدا کنند تا بتوانیم بیش از گذشته به تثبیت انقلاب و نظام موفق شویم.
دهقان تصریح کرد: چشم انداز این موضوع هم مثبت است اگر همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ویروس بدبینی را از جامعه بزداییم تا جامعه دچار یاس و ناامیدی نشود.
سیام**1058**1336

نظر شما