شناسهٔ خبر: 28756837 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رونمایی از طرح «کوهورت شناختی» نیرو‌های مسلح

طرح کوهورت شناختی در چهارمین همایش بین‌المللی طب نظامی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما و با حضور وزیر دفاع، رئیس اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیرو‌های مسلح و هیئت‌های پزشکی نظامی ۳۰ کشور رونمایی شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در مراسم رونمایی از طرح کوهورت شناختی اظهار داشت: نیرو‌های مسلح کشور‌های پیشرفته برای افزایش کارآمدی خود پروژه‌های عظیمی را در زمینه‌های فناوری‌های شناختی در دست اجرا دارند و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلای ایران نیز با پیگیری محور‌های تحقیقاتی از قبیل سلامت شناختی، تاب‌آوری شناختی و شبیه‌سازی و مدل‌سازی شناختی، شناخت اجتماعی و تصمیم‌گیری، طرح‌های کلان تحقیقاتی را تعریف و اجرا کرده اند.
وی در خصوص کوهورت شناختی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، افزود: این طرح با هدف اصلی ارزیابی طولی قوای شناختی نیرو‌های مسلح جهت ارتقای توان انجام مأموریت‌های محوله و پدافند در برابر هجمه شناختی دشمن رونمایی شده است.
وزیر دفاع در تشریح اهداف دیگر این طرح عنوان کرد: ارزیابی شناختی، آمادگی شناختی، شناسایی نقاط قوت و ضعف و آسیب‌پذیری در جهت تمهید روش‌های مراقبتی، انجام مداخلات شناختی، شناسایی آسیب‌های شناختی شغلی، محیطی و جغرافیایی در تضعیف توان عصبی شناختی کارکنان، ارزیابی شیوع مشکلات شناختی، ارائه روند تغییرات شاخص‌های شناختی در طول زمان به منظور احراز آمادگی و مهندسی آینده، ساخت مدل‌های ریاضی و محاسباتی پیش‌بینی کننده، ارزیابی تأثیر روش زندگی، تغذیه، متغیر‌های بوم‌شناسی و انسان‌شناسی در توان عصبی شناختی و... از مولفه‌های اساسی طرح کوهورت شناختی است.
وی در تشریح این طرح تصریح کرد: طرح‌های کوهورت بزرگ نشان بالندگی و بلوغ علمی و مدیریتی سامانه‌ها محسوب شده و کشور‌های پیشرفته همواره از آن‌ها به عنوان افتخار و برگ زرین در توانمندی پژوهشی یاد می‌کنند.
امیر حاتمی با بیان اینکه اجرای کوهورت‌های جمعیتی موجب همگرایی در فرماندهی و کنترل شده و می‌تواند به چابکی سامانه بیفزاید، گفت: طرح کوهورت شناختی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی، این قابلیت را دارد که پیام اقتدار و تعالی علمی و مدیریتی نیرو‌های مسلح را به جهان اعلام و توان نرم افزاری و سخت افزاری سامانه پشتیبانی رزمی را به رخ دشمن بکشد.
در این همایش، رونمایی از طرح کوهورت شناختی بواسطه سطح پیچیدگی، بلوغ علمی و مدیریتی و گستردگی و اثربخشی در تقویت توان رزم مورد توجه مدعوین قرار گرفت و برخی از هیئت‌های خارجی تقاضای همکاری در این زمینه را مطرح کردند.
 

نظر شما