شناسهٔ خبر: 28756400 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

چراغ سبز ترامپ برای باج گیری از عربستان

همانگونه که حدس زده می‌شدکه سناریو‌هایی برای تبرئه ولیعهد عربستان از دست داشتن در ناپدید شدن خاشقجی طراحی شود اولین سناریو از سوی رئیس جمهور امریکا با پیش کشیدن احتمال عناصر خودسر در این پرونده کلید خورد.

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ رئيس جمهور امريکا که پيش از اين در موضع تهديد آميزي اعلام کرده بو.د که در صورت دست داشتن مقام هاي عربستان در نادپديد شدن جمال خاشقجي روزنامه نگار منتقد محمدبن سلمان، اين کشور را به سختي تنبيه خواهد کرد در تازه ترين موضع گيري ها روز دوشنبه احتمال اینکه جمال خاشقجی  که از دوم اکتبر (10 مهر) پس از وارد شدن به کنسول‌گری عربستان در استانبول ناپدید شد، ­به دست «عناصر خودسر» کشته شده باشد مطرح کرد.
ترامپ افزود: «پادشاه عربستان (سلمان) اطلاع داشتن از اینکه چه اتفاقی افتاده است به شدت انکار کرد. من نمی خواهم به جای او گمانه زنی کنم اما به نظرم می رسد که شاید، این ممکن است کار عناصر غیرقابل کنترل (خودسر) باشد، کسی چه می داند؟
پایگاه اینترنتی الصناره نيز روز دوشنبه به نقل از یک منبع  ترکیه ای تاکید کرد ولیعهد عربستان قصد دارد  برای دور کردن خود از دایره اتهامات درباره قتل خاشقجی، سرکنسول عربستان در استانبول را به عنوان عامل قتل این روزنامه نگار سعودی معرفی کند.
منابع رسانه ای ترکیه تاکید کردند مسئله ربایش یا قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی، با اعلام راه حلی میانه که هم محمد بن سلمان را از هر مجازاتی در امان نگه دارد و هم منافع کشورهای دیگر را تامین کند، رو به پایان است.
این منابع با اشاره به نقش احتمالی ولید الخریجی سفیر عربستان در آنکارا در موضوع ربایش خاشقجی فاش کردند به احتمال محمد العتیبی، سرکنسول عربستان در استانبول، به عنوان عامل اصلی این جنایت معرفی خواهد شد. این منابع از وجود رایزنیهای پشت پرده ای  خبر دادند که در حال حاضر در بالاترین سطوح در جریان است تا با قربانی کردن العتیبی، بن سلمان را از  سیل اتهامات دور و به  بحران دربار سلطنتی در ریاض  پس از تشدید امور و خارج شدن  اوضاع از کنترل سعودیها پایان داده شود ، بویژه اینکه کشته شدن خاشقجی به  دغدغه و مسئله افکار عمومی بین المللی تبدیل شد.
حالا بايد ديد اگر اين گزارش ها درست باشد عربستان در قبال اين جنايت به ترامپ و دولت ترکيه چقدر باج داده است؟
پيش از اين از چند سناريوي احتمالي براي تبرئه محمدبن سلمان از دست داشتن در ربايش يا قتل خاشقجي سخن گفته شده بود:
سناریوی اول/ طراحی قتل خاشقچی از سوی شاهزادگان رقیب بن سلمان بوده است.
سناریوی دوم/ قتل خاشقچی حاصل طراحی جناحی است که اصلاحات محمدبن سلمان را برنمی تابند.
سناریوی سوم/ قتل خاشقچی از سوی کسانی طراحی شده است که هدف آنها تخریب روابط دوستانه محمدبن سلمان با دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا بوده است..
سناریوی چهارم / قتل خاشقچی از سوی عناصر خودسر طراحی شده است.
 
-----------------------------
رضا محمدمراد
 
 

نظر شما