شناسهٔ خبر: 28756217 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بسته سلامت میزان

۱۸ خوراکی ممنوعه برای بوفه مدارس/ ردپای ۵ بیماری بدن در چشم‌ها/ غذا‌هایی برای سوزاندن چربی شکم/ میوه‌ای قوی‌تر از شیمی درمانی

خبرگزاری میزان- اگر میخواهید بدانید میان وعده‌های سالم در طب سنتی چیست و اینکه چرا باید بیماری تنفسی کودکان را جدی گرفت؟ حتما بسته سلامت امروز را بخوانید.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،سید هادی دلبری معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش‌آموزی با تاکید بر اینکه طبق دستورالعمل متولی پایگاه‌ها و فروش اقلام مجاز و غیرمجاز، مدیران مدارس هستند عنوان کرد: بالغ بر ۹۸ درصد مدیران مدارس به شیوه‌نامه عمل می‌کنند. در سال گذشته هم آمار تخلفات محسوس نبود.

۱۸ خوراکی ممنوعه برای بوفه مدارس/ ردپای ۵ بیماری بدن در چشم‌ها/ غذا‌هایی برای سوزاندن چربی شکم/ میوه‌ای قوی‌تر از شیمی درمانی
وی با بیان اینکه هر سال دستورالعمل بهداشتی و ضوابط مربوط به پایگاه‌های تغذیه سالم را به مدارس ارسال می‌کنیم، فهرست حدود ۱۸ قلم خوراکی ممنوعه را اعلام کرد و گفت: این اقلام ارزش غذایی بالایی ندارند که شامل فرآورده‌های غلات حجیم شده با هر نام تجاری انواع چیپس سیب‌زمینی و ذرت، انواع یخمک، نوشابه‌های گازدار و ماءالشعیر، دوغ گازدار، آدامس‌های حاوی مواد قندی، سوسیس، کالباس، کلیه فرآورده‌هایی که در آن‌ها سوسیس و کالباس وجود دارد، انوع سالاد الویه، انوع لواشک، آلو و آلوچه بدون بسته بندی و فاقد مجوز‌های بهداشتی وزارت بهداشت، آبنبات‌هایی که به سطح دندان می‌چسبند، انواع آب‌میوه‌هایی که دارای قند افزوده‌اند، فلافل، سمبوسه، انواع اشترودل گوشتی و غیرگوشتی بدون بسته‌بندی و فاقد مجوز، انواع پیراشکی و دونات، بستنی یخی، پاستیل، خیارشور و انواع سس‌ها است.معاون هماهنگی، اقتصادی و نظارت بر امور استان‌های سازمان دانش‌آموزی کشور هفت گروه خوراکی مجاز و قابل ارائه در پایگاه‌های تغذیه مدارس را نیز به این شرح اعلام کرد و گفت: خشکبار، خرما، انواع مغز‌ها و دانه‌ها از نوع بدون نمک، شیر و فرآورده‌های آن، نوشیدنی شامل دوغ بدون گاز و آب معدنی دارای مجوز، انواع میوه، بیسکویت بدون کرم، کیک و کلوچه، لقمه سالم شامل نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ، نان و پنیر و خیار و نان و پنیر و گوجه در بسته بندی تک نفره و بهداشتی، غذا‌های پخته شامل انواع آش، سوپ، لوبیا، عدسی، شله زرد، فرنی، حلیم و سمنو که در شرایط بهداشتی و به صورت روزانه طبخ شده باشند، مجاز هستند.دلبری همچنین با بیان اینکه استقبال از دریافت مجوز بالاست گفت: هنوز آمار نهایی و دقیق مجوز‌ها مشخص نیست و اگر مدارسی باقی ماند باشند تا هفته اول آبان مهلت دارند که اقدام کنند.
 
میان وعده‌های سالم در طب سنتی

غلامرضا کردافشاری متخصص طب سنتی گفت: بهترین میان وعده مصرف تنقلات سالم است به عنوان مثال مصرف بادام بسیار مفید است. به این صورت که می‌توان بادام را هر شب در آب خیساند و پوست قهوه‌ای رنگ آن را جدا کرد، چون این پوست یبوست می‌آورد.

۱۸ خوراکی ممنوعه برای بوفه مدارس/ ردپای ۵ بیماری بدن در چشم‌ها/ غذا‌هایی برای سوزاندن چربی شکم/ میوه‌ای قوی‌تر از شیمی درمانی
وی افزود: بنابراین مصرف بادام تازه که از پوست خشک خود جدا شده و نمکی نیست هر روز به تعداد ۱۰ تا ۱۵ عدد توصیه شده است.این متخصص طب سنتی گفت: مصرف نان به دلیل داشتن غلات فراوان و کره بادام زمینی نیز یک میان وعده مناسب محسوب می‌شود.کردافشاری ادامه داد: خوردن مویز به صورت روزانه و به هنگام صبح بسیار مفید است. همچنین مصرف انجیر به خصوص برای کودکان تقویت‌کننده قلب، کبد و مغز است به همین دلیل بسیار بر آن تأکید شده است.وی افزود: مصرف سیب در طول روز یا گاهی به همراه عسل و گلاب تقویت کننده مناسبی محسوب می‌شود.این متخصص طب سنتی گفت: مصرف کشمش و بادام به عنوان یک میان وعده توصیه شده است. همچنین خوردن شیر به خصوص از نوع کم چرب نیز یک میان وعده خوب تلقی می‌شود.کردافشاری تصریح کرد: خوردن کاهو، هویج، ذرت و زیتون نیز به عنوان میان وعده مناسب می‌تواند در برنامه روزانه افراد قرار گیرد.
 
ردپای ۵ بیماری بدن در چشم‌ها

فشار خون بالا را قاتل خاموش نیز می‌نامند. به خاطر اینکه زمینه ساز بیماری‌های قلبی عروقی و یا سکته مغزی می‌شود که هیچ علائم ظاهری خاصی ندارند.اما چشم‌ها مشکل پرفشاری خون را و عواقب آن را لو می‌دهند. در واقع فشار خون بالا باعث انقباض مویرگ هایشبکیه چشم می‌شود.اگر چشم پزشک تان متوجه این موضوع شد و به شما هشدار داد، حتما به یک پزشک متخصص قلب مراجعه کنید و بقیه‌ی کار‌ها را به وی بسپارید.

ردپای کمبود ویتامین A در چشم‌ها
اگر شب‌ها بینایی تان دچار مشکل می‌شود، احتمال دارد که نیاز به مصرف زیاد سبزیجات و میوه‌های نارنجی و زردرنگ (غنی از بتاکاروتن) و ماهی‌های چرب (ویتامین A) دارید.شبکوری معمولا در افرادی که دچار کمبود ویتامین A هستند شایع‌تر است. کمبود این ویتامین باعث کاهش رنگدانه‌ای به نام «رودوپسین» در چشم‌ها می‌شود. این رنگدانه شیوه‌ی دیدن نور را تنظیم می‌کند.از آنجایی که هر مشکلی راه حلی دارد، برای رفع این مشکل نیز لازم است مصرف هویج، کدو حلوایی، سیب زمینی شیرین، اسفناج و کره را بیشتر کنید.

ردپای بیماری‌های التهابی در چشم‌ها
اگر به مدت چند هفته بدون شب زنده داری و یا خستگی مفرط، صبح‌ها با چشم دردناک و پر از خون از خواب بیدار شدید، بهتر است کمی هوشیارتر باشید.این درد و قرمزی چشم‌ها می‌تواند علامت ورم عنبیه چشم باشد. این مشکل التهابی نشان می‌دهد که به احتمال زیاد التهاب دیگری در یک جای دیگر بدن وجود دارد.توجه داشته باشید که بیماری‌هایی مانند بیماری کرون، پلی آرتریت روماتوئید و یا پسوریازیس جزو بیماری‌های التهابی هستند که علائمی روی چشم‌های یک چهارم مبتلایان به جا می‌گذارند.

۱۸ خوراکی ممنوعه برای بوفه مدارس/ ردپای ۵ بیماری بدن در چشم‌ها/ غذا‌هایی برای سوزاندن چربی شکم/ میوه‌ای قوی‌تر از شیمی درمانی
ردپای آلرژی‌ها در چشم‌ها
اگر پای چشم هایتان گود و کبود است، به طوری که با خواب منظم یا آرایش نیز نمی‌توانید آن را بپوشانید، احتمالا از مشکل رینیت آلرژیک رنج می‌برید.در واقع گرد و غبار، آلاینده ها، موی حیوانات یا هر ماده‌ی آلرژی زای دیگر که از طریق تنفس به بدن نفوذ می‌کنند، علاوه بر واکنش‌های آلرژیک دیگر باعث هجوم خون در زیر چشم‌ها می‌شوند و از آنجایی که پوست دور چشم‌ها بسیار نازک است، این مشکل به وضوح قابل مشاهده است.

ردپای اختلالات غده تیروئید در چشم‌ها
اگر با دیدن عکس هایتان متوجه شدید که چشم هایتان از حدقه در آمده است، شاید پای مشکلات تیروئیدی در میان باشد.داشتن چشم‌هایی که انگار از حدقه بیرون زده است، می‌تواند نشان دهنده‌ی پرکاری تیروئید باشد.در این صورت ترشح هورمون‌ها باعث آسیب به عضلات و بافت‌های حدقه‌ی چشم می‌شود.توجه داشته باشید که بیماری «بازدو» عامل اصلی ۷۵ درصد پرکاری تیروئید است و در خانم‌ها ۵ تا ۱۰ برابر شایع‌تر از آقایان است.این مشکل باعث بروز علائم چشمی در ۵۰ درصد بیماران می‌شود.
 
مشکل بی خوابیتان را با این روش حل کنید

خواب متخصصان خواب در یک مطالعه جدید مدعی شدند پوشیدن لباس پشمی هنگام خواب بیشتر از "شمردن گوسفندها" می‌تواند در حل مشکل بی‌خوابی موثر باشد.در این بررسی آمده است پوشیدن لباس پشمی هنگام خواب به بدن کمک می‌کند تا وضعیت آسایش دمایی خود را حفظ کند.

۱۸ خوراکی ممنوعه برای بوفه مدارس/ ردپای ۵ بیماری بدن در چشم‌ها/ غذا‌هایی برای سوزاندن چربی شکم/ میوه‌ای قوی‌تر از شیمی درمانی
متخصصان استرالیایی برای بررسی دقیق این فرضیه آزمایشاتی را روی دو گروه از افراد مسن و جوان انجام دادند. این تیم تخصصی مشاهده کردند افراد جوانی که هنگام خواب شلوار پشمی به تن داشتند نسبت به افرادی که شلوار پنبه‌ای پوشیده بودند به طور متوسط چهار دقیقه سریع‌تر به خواب رفتند. علاوه بر این، مدت زمان خواب آنان در طول شب هفت دقیقه بیشتر شده بود.در مطالعه دوم مشخص شد پوشیدن شلوار پشمی می‌تواند اثرگذاری بیشتری بر افراد ۶۵ تا ۷۰ سال داشته باشد. به گفته متخصصان لباس پشمی باعث می‌شود فرد پس از ۱۲ دقیقه به خواب برود در حالی که با لباس پنبه‌ای این زمان به ۲۲ تا ۲۷ دقیقه افزایش پیدا می‌کند.به نوشته روزنامه ایندیپندنت، متخصصان می‌گویند زندگی در عصر مدرن باعث شده داشتن خواب مطلوب و باکیفیت به یک چالش جدی تبدیل شود. در نتیجه هر راهکاری که در جهت رفع این مشکل باشد می‌تواند بر سلامت روان و جسم تاثیر داشته باشد.
 
چرا باید بیماری تنفسی کودکان را جدی گرفت؟

کودکان یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند و به همین دلیل درمعرض بیماری‌های مختلفی قرار می‌گیرند که بعضی از این بیماری‌ها هم به صورت ژنتیک بروز می‌کنند.بیماری‌های تنفسی و ریوی درصد خیلی زیادی از مشکلات کودکان را تشکیل می‌دهند که به‌ویژه با نزدیک‌شدن به فصل پاییز و زمستان، این بیماری‌ها تشدید پیدا می‌کنند. انواع آلرژی‌های تنفسی و آسم آمار بالایی از این بیماری‌ها را شامل می‌شوند که بیشتر به صورت ژنتیکی از والدین به فرزندان انتقال می‌یابند. یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ارثی مغلوب در کودکان، CF یا «سیستیک فیبروزیس» است که ژن‌هایی را از پدر و مادر دریافت می‌کنند.

در ریه همه افراد عادی، به‌طور طبیعی ترشحاتی تشکیل می‌شوند که به‌طور مداوم و به راحتی از ریه تخلیه می‌شوند. اما در کودکانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، اغلب ترشحاتی بسیار غلیظ و چسبناک در ریه ایجاد می‌شود. در این دسته از کودکان، ترشحات از ریه خارج نمی‌شود و همین امر باعث می‌شود به‌تدریج ریه از داخل تخریب شود. در کشور ما که امکانات درمانی محدودی وجود دارد، سن زنده‌ماندن این کودکان تنها ۸ تا ۱۰ سال است و بیشتر مبتلایان به این بیماری در ایران قبل از رسیدن به ۱۸سالگی جان خود را از دست می‌دهند. اما بیماران CF در آمریکا تا ۴۳ سال و در کانادا تا ۵۰ سال هم عمر می‌کنند. چیزی که این بیماری را خطرناک کرده، این است که بیماری، از درون، ریه را تخریب می‌کند، به همین دلیل علائم ظاهری ندارد که بتوان سریع‌تر آن را تشخیص داد و باعث شد توجه نسبت به آن در جامعه نسبت به بیماری‌هایی که تظاهرات ظاهری دارند، کمتر شود.

۱۸ خوراکی ممنوعه برای بوفه مدارس/ ردپای ۵ بیماری بدن در چشم‌ها/ غذا‌هایی برای سوزاندن چربی شکم/ میوه‌ای قوی‌تر از شیمی درمانی
بیماری CF درمان‌های بسیار آزاردهنده و وقت‌گیری دارد و هم خود بیمار و خانواده او برای تنفس راحت‌تر سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند. پدر و مادر باید روزی سه تا چهار مرتبه به مدت دو ساعت بخور‌ها و دارو‌های مخصوص شامل آنتی‌بیوتیک‌ها را برای کودک آماده کنند و داخل دستگاه بخور بریزند تا با بخوردادن، ترشحات ریه کودک رقیق‌تر شده و تخلیه شوند. همین زمانی که برای بخور دادن بیمار صرف می‌شود، برای خانواده و خود بیمار بسیار دشوار و خسته‌کننده است. شاید در ایران تصور نمی‌شد حجم بیماران CF در کشور این مقدار زیاد باشد. بیماران می‌توانند روز‌های پنجشنبه با مراجعه به کلینیک CF در مرکز طبی کودکان، از خدمات این مرکز استفاده کنند. بیماران تحت‌نظر پزشک معالج تا حد زیادی می‌توانند کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.
 
غذا‌هایی برای سوزاندن چربی شکم

آن چه به نام چربی احشایی شناخته می‌شود، به واسطه تحت تاثیر قرار دادن تولید هورمون‌ها و افرایش التهاب که خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و برخی انواع سرطان را افزایش می‌دهند می‌تواند بر وضعیت سلامت انسان تاثیرگذار باشد.کاهش میزان غذای مصرفی و افزایش فعالیت جسمانی از جمله گزینه‌هایی هستند که می‌توانید برای کاهش سطوح چربی در بدن خود مد نظر قرار دهید. در این میان، افزودن برخی مواد غذایی به رژیم غذایی نیز می‌تواند هر چه بیشتر به شما در خلاص شدن از شر این چربی‌های مزاحم و دردسرآفرین کمک کند.

ماهی سالمون
ماهی سالمون سرشار از پروتئین (حدود ۳۷ گرم در هر ۱۴۲ گرم ماهی پخته) است که این درشت مغذی در فرو نشاندن گرسنگی و احساس سیری بهتر از چربی و کربوهیدارت عمل می‌کند. احساس سیری برای مدت زمانی طولانی‌تر به پرهیز از مصرف تنقلات ناسالم و پرخوری کمک می‌کند.ماهی سالمون می‌تواند در سوزاندن چربی شکم به طور موثر کمک کند، زیرا یکی از غنی‌ترین منابع برای ویتامین . است. این ماده مغذی به طور مستقیم در تولید هورمون‌ها و تنظیم اشتها درگیر است. همچنین، چندین مطالعه نشان داده اند که ویتامین D در ارسال سیگنال برای سوزاندن چربی شکم نقش دارند.

۱۸ خوراکی ممنوعه برای بوفه مدارس/ ردپای ۵ بیماری بدن در چشم‌ها/ غذا‌هایی برای سوزاندن چربی شکم/ میوه‌ای قوی‌تر از شیمی درمانی
بروکلی
بنابر مطالعه‌ای که در نشریه Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics منتشر شد، ارتباطی بین افرادی که به میزان فراوان سبزی‌های رنگارنگ (به ویژه سبز، زرد و نارنجی) مصرف می‌کنند و سطوح پایین چربی احشایی، چربی خطرناکی که اطراف اندام‌ها تجمع می‌کند، وجود دارد. همچنین، این سبزی‌ها نشان داده اند که به کاهش التهاب کمک می‌کنند.بروکلی یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید برای کمک به کاهش چربی بدن در رژیم غذایی خود بگمجانید، زیرا یکی از معدود سبزی‌های حاوی کلسیم است. این ماده معدنی نشان داده است که کاهش چربی به ویژه در اطراف ناحیه شکم را افزایش می‌دهد. همچنین، بروکلی یکی از مواد غذایی با بیشترین حجم و کمترین کالری (۱ فنجان تنها ۲۵ کالری دارد) است، از این رو، می‌توانید مقدار زیادی بروکلی را بدون نگرانی از افزایش وزن مصرف کنید. در واقع این سبزی چلیپایی به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

ماست یونانی کم چرب
ماست یونانی یکی از بهترین منابع برای تامین پروتئین (حدود ۲۰ گرم در هر فنجان) است و محتوای این ماده مغذی در ماست یونانی دو برابر بیشتر از ماست معمولی است. ماست یونانی می‌تواند شما را برای مدت زمان طولانی‌تر سیر نگه دارد و به کنترل اشتها کمک کند که این شرایط می‌تواند به معنای چربی شکم کمتر باشد.همچنین، ماست سرشار از کلسیم (حدود ۲۰۰ میلی گرم در هر فنجان) است. دو مطالعه ارتباط بین کلسیم و سطوح کمتر چربی شکم را نشان داده اند. کلسیم به چند دلیل در این زمینه برجسته شده است: کارشناسان بر این باورند که کلسیم ممکن است به افزایش چربی سوزی کمک کند، جذب چربی را کاهش دهد و آهنگ سوخت و ساز را اندکی تسریع کند.افزون بر این، ماست حاوی پروبیوتیک‌ها نیز است که این باکتری‌های مفید به گوارش کمک می‌کنند. بنابر مطالعه‌ای که در نشریه Nutrition and Metabolism منتشر شد، پروبیوتیک‌ها ممکن است در کنترل وزن نیز نقش داشته باشند.
 
میوه‌ای قوی‌تر از شیمی درمانی

مرتبا اخبار متعددی از خواص آب لیمو به گوش می‌رسد که این میوه دارای قدرت عجیبی در ایجاد تعادل در بدن و پاکسازی آن دارد. محققان بر این باورند که لیموترش قادر است از تومور‌های بدخیم و خطرناک جلوگیری کرده و از بدن محافظت کند لیمو حاوی لیمو نوئید می‌باشد که یک ماده شبه شیمیایی بوده که به حفاظت بدن کمک می‌کند.
 
لیموترش
همچنین این ماده در درمان بیماری‌های عروق کرونر و کاهش سطح کلسترول بسیار موثر است. به طور شگفت انگیزی ۱۱ لیمونوئید موجود در لیمو قادر است از گسترش و پیشرفت بیماری‌ها پیشگیری کرده که ۱۰۰۰۰ برابر بیشتر از شیمی درمانی اثر گذار‌تر است همچنین باید گفت که لیمونوئید موجود در پوست لیمو به میزان ۱۰ برابر بیشتر از خود آب لیمو حاوی ویتامین می‌باشد. با افزودن آب لیمو به آب آشامیدنی خود به بدن خود کمک می‌کنید تا لیمونوئید بیشتری را جذب کرده و عملکرد خوبی داشته باشد.

۱۸ خوراکی ممنوعه برای بوفه مدارس/ ردپای ۵ بیماری بدن در چشم‌ها/ غذا‌هایی برای سوزاندن چربی شکم/ میوه‌ای قوی‌تر از شیمی درمانی
نحوه‌ی استفاده از لیمو
لازم است برای بهره گیری بیشتر ابتدا لیمو‌ها را به خوبی شسته و از وسط دو نیم کنید. توجه داشته باشید که پوست آن‌ها را جدا نکنید این لیمو‌ها را داخل نایلون در بسته قرار داده و فریز کنید اینگونه می‌توانید لیمو را برای طولانی مدت نگه داشته و هر زمن که نیاز داشتید از آن استفاده کنید.گفتنی است، که لیمو عطر و طعم فوق العاده‌ای را به غذا، نوشیدنی ها، دسرها، سوپ و سالاد می‌دهد. به این طریق می‌توانید از مواد معدنی موجود در لیمو نیز بهره‌مند گردید از فواید لیمونوئید موجود در لیمو می‌توان گفت که این ماده شیمیایی قادر است سلول‌هایی که باعث گسترش میکروب و سرطان گردند را تخریب کند. همچنین با حمله به انگل، کرم‌ها و باکتری (که سیستم گردش خون را مختل می‌کنند) از بدن محافظت کند.شایان ذکر است دارو‌های شیمی درمانی تمامی سلول‌ها را اعم از سلول‌های سالم و سرطانی تحت تخریب قرار می‌دهد این درحالی است که لیمونوئید بدون داشتن اثرات منفی تنها سلول‌های مخرب و خطرناک را از بین می‌برد.حال با همه این‌ها هیچ دلیلی برای محافظت نکردن از لیمو وجود ندارد. این میوه خواص معجزه آسایی دارد که توانسته جان بسیاری از افرادی که درگیر سرطان سینه، فشار خون بالا، ملانوم و دیگر بیماری‌های خطرناک بودند را نجات دهد.
 
عادت شیرینی که به شما آسیب می‌زند

پرهام پارسانژاد فیزیوتراپیست و عضو انجمن فیزیوتراپی ایران درباره شکستن قولنج گردن و آسیب‌های ناشی از آن اظهار کرد: صدا و احساس حاصل ازشکستن قولنج گردن ناشی از ترکیدن حباب‌هایی در مایع تغذیه کننده و روان کننده بین مفاصل است؛ حباب‌های کوچکی در این مایع وجود دارد که با پیوستن به هم حباب‎های بزرگتری را به وجود می‌آورند؛ این حباب‌ها با اعمال یک حرکت ناگهانی می‌ترکد و صدای ضعیفی ایجاد می‌کند.


آسیب‌های احتمالی شکستن قولنج گردن
وی ادامه داد: انجام مکرر این کار به علت وارد شدن ضربه به گردن می‌تواند منجر به ایجاد آسیب و کشش در رباط‌ها و "شُلی لیگامانی" شود که کاهش ثبات در مهره‌های گردنی را در پی دارد؛ همچنین ضربه حاصل از این حرکت به اعصاب ناحیه گردن صدمه می‌زند.این فیزیوتراپیست تاکید کرد: در مجموع این کار به دلیل اعمال ضربه و فشار، احتمال آسیب رسانی به اعضای گردن را دارد؛ اما با این وجود نمی‌توانیم از شکستن قولنج به عنوان خطری جدی یاد کنیم؛ آسیب ناشی از شکستن قولنج در حال حاضر یکی از پر بحث‌ترین موضوعات پزشکی است؛ اما حداقل می‌دانیم که افزایش ناگهانی دامنه حرکت که با انجام این کار اتفاق می‌افتد با تکرار در دفعات بالا می‌تواند منجر به آسیب رسانی به رباط‌ها شود؛ همان طور که نقاشان با بالا بردن طولانی دست‌هایشان در معرض خطر آسیب به رباط شانه قرار می‌گیرند.
 

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

نظر شما