شناسهٔ خبر: 28756029 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

«پاد» در گفتگو با کارشناسان بررسی کرد

مقصر مشکلات نظام آموزش و پرورش

وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر با چالش های زیادی رو به روست که بخش بزرگی از آن ریشه در مشکلات زیرساختی کشور دارد و برخی دیگر نیز در گرو اصلاح روش های غلط مدیریتی است. در خصوص دلایل این مشکلات نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی از کارشناسان و صاحبنظران ریشه همه مشکلات را مربوط به عملکرد وزرای وقت عنوان می کنند و برخی دیگر معتقدند مشکلات نظام آموزشی ریشه ساختاری دارد. در مقابل گروه سومی نیز نظرات بینابین دارند و معتقدند بخش مهمی از مشکلات این وزارتخانه ریشه ساختاری دارد و بخشی دیگر نیز در حوزه اختیارات مدیران وقت بوده است که باید پاسخگو باشند. پایگاه اطلاع رسانی دولت در این باره گفتگویی با صاحبنظران و کارشناسان داشته است.

صاحب‌خبر -

یکی از مواردی که در چند مدت اخیر با حاشیه های زیادی همراه بوده و واکنش های زیادی داشته است مربوط به فوت دختر دانش آموز سنندجی و حادثه اخیر مدرسه تاکستان بوده است.  یک کارشناس حوزه اجتماعی در این خصوص با اشاره به تبعاتی که انتشار اخبار محلی در رسانه های سراسری دارد گفت: گسترش فعالیت رسانه ها در سال های اخیر مزایای زیادی دارد و البته با مشکلاتی نیز همراه بوده است. انتشار خبرهای محلی در سطح گسترده افکار عمومی را جریحه دار می  کند و این مساله نگرانی برای والدین ودانش آموزان به وجود می آورد.

بخشی از مشکلات گریز ناپذیر هستند
 وی با اشاره به گستردگی فعالیت وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر 13 میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم تحت مدیریت وزارت آموزش و پرورش هستند که این تعداد دانش آموز به همراه والدینشان حدود 40 میلیون نفر می شود. وی با اشاره به اینکه در این شرایط هر حادثه ای می تواند طیف وسیعی از مردم را نگران کند گفت: به دلیل گستردگی این وزارتخانه طبیعتا فشار بر آن نیز تشدید می شود و این در شرایطی است که ریشه بسیاری از مشکلات ساختاری است و نمی توان یک شخص یا یک وزارتخانه را مقصر عنوان کرد.
 وی با  بیان اینکه باید هر شخص و وزارتخانه ای به اندازه اختیارات خود پاسخگو باشد اظهار کرد: ضروری است تا برای جلوگیری از تشدید نگرانی والدین و دانش آموزان هم فضای رسانه ای مدیریت شود و هم اینکه انتظارات برای حل مشکلات منطقی تر باشد. 
این تحلیلگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه دغدغه والدین و دانش آموزان برای حل مشکلات فعلی از جمله فرسودگی مدارس و بسیاری دیگر از مشکلات،  دغدغه بجایی است گفت: اما حل این مشکلات در گرو همکاری همه نهادها و گذر زمان و اراده جدی برای رفع مشکلات زیرساختی در نظام آموزشی کشور است تا کمتر شاهد آن باشیم. 

کمبود منابع مهمترین چالش وزارت آموزش و پرورش
محمدقمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز همانند بسیاری دیگر از نمایندگان و کارشناسان ریشه فعلی مشکلات نظام آموزشی کشور را «مشکلات ساختاری» از جمله «کمبود منابع» عنوان کرد و با اشاره به موضوع فرسودگی مدارس گفت: اتفاقی که در خصوص ریزش دیوار روی دانش آموز سنندجی افتاد، اتفاق غم انگیزی بود  و رفع مشکلات این چنینی در گرو اصلاح نگرش به این وزارتخانه مهم است. وی با اشاره به لزوم تجدید نظر جدی در موضوع تامین منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر بسیاری از مدارس کشور فرسوده هستند و رفع این مشکلات با اهتمام ویژه به بودجه آموزش و پرورش است و در غیر این صورت تکرار حوادث مشابه دور از انتظار نخواهد بود. 
نماینده مردم پاکدشت در مجلس  با بیان اینکه نباید یک شخص یا وزارتخانه  را مقصر ریزش دیوار عنوان کرد گفت: دولت  و مجلس باید نگاه ویژه به موضوع تامین منابع و افزایش بودجه  آموزش و پرورش و نوسازی مدارس  داشته باشند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه مقصر حوادث طبیعی وزارت آموزش و پرورش نیست گفت: حل مشکلاتی این چنینی در گرو اراده جدی نهادهای حکومتی است و کمبود بودجه یکی از چالش های اساسی در این وزارتخانه است. در چنین شرایطی وزیر و یک شخص مقصر نیست و حل مشکل فرسودگی مدارس با تامین به موقع و کافی منابع حل می شود.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص سهم وزارت آموزش و پرورش از برخی حوادث از جمله حادثه اخیر در تاکستان که در آن شخصی بدون هماهنگی اقدامات پزشکی در این مدرسه انجام داده بود نیز گفت: سوال باید در حوزه اختیارات فرد باشد و این مساله در گرو عملکرد مدیر است. مدیر مدرسه باید به وظایف خود واقف باشد و ضروری است تا وزارت آموزش آن را پیگیری کند.

لزوم تناسب اختیارات با پاسخگویی
از سویی دیگر نقش رسانه ها در انتشار اخبار و وظایف رسانه های محلی برای پیگیری مطالبات نیز از دیگر مباحثی است که در این خصوص مورد توجه قرار می گیرد. برخی کارشناسان حوزه رسانه معتقدند برخی اتفاقات گریز ناپذیر هستند و ضروری است تا پیگیری آن از طریق رسانه های محلی صورت گیرد. عباس عبدی، کارشناس حوزه رسانه با بیان اینکه خبر نسبت به مخاطب باید تهیه شود گفت: برخی خبرها محلی و برخی خبرها جنبه ملی دارد و در این شرایط باید دید گستردگی موضوع تا چه حدی است. وی در خصوص نقش رسانه ها در پیگیری مطالبات گفت: ضروری است تا از هر شخص متناسب با اختیارات او انتظار داشته باشیم. عبدی در خصوص حادثه ای که برای دانش آموز سنندجی پیش آمد گفت: برخی اخبار به دلیل فراگیری جنبه ملی پیدا می کنند اما نکته مهم در این مساله این است  که باید از هر شخص به اندازه اختیارات او انتظار داشت و پاسخگویی وزارت آموزش و پرورش نیز به همین اختیارات بازمی گردد و اینکه سوال خارج از اختیارات نادرست است. این کارشناس حوزه رسانه تصریح کرد: در چنین شرایطی به نظر می رسد که گفتگوی مقام مسئول می  تواند موضوع را روشن تر و حوزه اختیارات او را تبیین کند.

نظر شما