شناسهٔ خبر: 28755940 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۲۳ مهرماه

دریافت یادداشت خروج آمریکا از عهدنامه مودت/ایران در یک قدمی پیوستن به FATF/توافق دستگاه ها برای جلوگیری از قاچاق ارز

دریافت یادداشت خروج آمریکا از عهدنامه مودت، توافق دستگاه ها برای جلوگیری از قاچاق ارز، ادامه افزایش قیمت شیر، ایران در یک قدمی پیوستن به FATF، لغو روادید ایران و صربستان از فردا از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه ۲۳ مهرماه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، دریافت یادداشت خروج آمریکا از عهدنامه مودت، توافق دستگاه ها برای جلوگیری از قاچاق ارز، ادامه افزایش قیمت شیر، ایران در یک قدمی پیوستن به FATF، لغو روادید ایران و صربستان از فردا از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه ۲۳ مهرماه است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

 

ایران در یک قدمی پیوستن به FATF

نشست گروه ویژه اقدام مالی FATF از روز یکشنبه ۲۲ مهرماه و به مدت ۶ روز در پاریس برگزار می‌شود که در آن مقام‌های بیش از ۲۰۰ کشور حضور دارند و قرار است در این نشست درباره ایران و اینکه نامش از لیست سیاه و «اقدامات مقابله‌ای» خارج شود تصمیم گیری صورت بگیرد.

پیش از این به ایران مهلت داده شده بود تا اقدامات لازم برای اجرای مقررات و توصیه‌های این گروه را انجام دهد تا بتواند از لیست سیاه خارج شود و ایران می بایست ۴۱ توصیه را به اجرا در می آورد و برای اجرای این ۴۱ توصیه ایران نیازمند تصویب لوایح چهارگانه دولت در مجلس بود که موفق به انجام آن شد اما هنوز شورای نگهبان مصوبه مجلس در این خصوص را به تصویب نرسانده است.

در زمان دولت نهم، گروه ویژه اقدام مالی از ایران خواست تا به منظور مشخص شدن وضعیت بانکی خود و نحوه عملکرد سیستم بانکی با این گروه به همکاری بپردازد که با مهم ندانستن این درخواست در دولت وقت در سال ۲۰۰۹ ایران در فهرست دول غیر همکار قرار گرفت و اقدامات تحریمی برای تهران وضع شد اما پس از حضور قوی ایران در مذاکرات هسته ای و مشخص شدن این موضوع که در صورت لغو تحریم های هسته ای، تحریم های گروه ویژه اقدام مالی مانع از ارتباط بانکی ایران با جهانیان می شود، تیمی در سال ۹۵ شکل گرفت تا کشورمان را از این لیست خارج کند و FATF یک فرصت ۱۸ ماهه به ایران داد تا اقدامات لازم برای خروج از این لیست را انجام دهد و حالا ۸ ماه نیز از آن مهلت ۱۸ ماهه گذشته و اقدامات ایران از سوی گروه ویژه اقدام مالی بررسی می شود.

 

افزایش قیمت شیر ادامه دارد

سیل گرانی اجناس مصرفی و به خصوص لبنیات همچنان ادامه دارد و حتی با کم شدن نسبی قیمت دلار از 17 هزار تومان به 12 تا 10 هزار تومان، تب افزایش قیمت کالاهای مصرفی فروکش نکرده است تا جایی که قیمت شیر از 3700 تومان در 2 روز گذشته به 3900 تومان رسید و بعید نیست در چند روز بعد از مرز 4000 تومان نیز عبور کند این در حالی است که شیر در انواع کم چرب، نیم چرب و پر چرب یا همان شیر کامل دارای نرخ مصوب از سوی ستاد تنظیم بازار است و طبق آن نرخ مصوب برای هر بطری شیر کم چرب ۱.۵ لیتری ۲۹۵۰ تومان است که این نرخ ها در سوم مرداد امسال به روز و ابلاغ شده است.

با این وجود، امروز انواع لبنیات با قیمت‌های جدید در بازار عرضه شده که چهار قلم آن مشمول نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار می‌شود که هنوز مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت ونرخ‌های جدید ابلاغ نشده است.

کارگروه تنظیم بازار در جلسه اخیر خود (دوم مردادماه امسال) مصوب کرد که کیفی‌ترین شیر خام با مشخصات ۳.۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار تحویل در کارخانه کیلویی ۱۵۷۰ تومان خریداری شود البته براساس این مصوبه به ازای هر یک‌دهم درصد کاهش یا افزایش چربی، معادل ۱۵۰ ریال به قیمت خرید اضافه یا کم می‌شود. همچنین قیمت سایر احجام محصولات لبنی به تناسب وزن و درصد چربی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و ابلاغ می شود و قیمت این محصولات در استان‌ها براساس میانگین قیمت خرید شیر خام توسط واحدهای تولیدی و مطابق تصمیمات کارگروه تنظیم بازار استان در سقف قیمت‌های ابلاغی تعیین می‌شود.

 

توافقات خوبی بین دستگاه ها برای جلوگیری از قاچاق ارز صورت گرفته است

«عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور در حاشیه نشست استانداران مرزی که صبح امروز دوشنبه 23 مهر برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: امروز جلسه کارگروه مرز را داشتیم و موضوع این جلسه قاچاق کالاهای اساسی و ارز بود که با حضور 16 استاندار و دستگاه های مختلف برگزار شد. در این جلسه در رابطه با موانع صادرات و همچنین امکانات و تجهیزات و شرایطی که وجود دارد، مسایلی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در این جلسه سه اصل مهم مورد تاکید قرار گرفت، گفت: تقویت صادرات، جلوگیری از قاچاق کالا و ارز و برگشت ارز ناشی از صادرات از جمله مواردی بود که در این جلسه از سوی استانداران مطرح شد و در این سه اصل توافقات خوبی بین دستگاه ها صورت گرفت و قرار شد همه امکانات را برای عملیاتی شدن این سه اصل مهیا کنیم.

 

حضور موکب های نیروی دریایی ارتش در خرمشهر و شلمچه

«حجت الاسلام مهدی نعیمی» در گفتگو با خبرنگار سیاسی دفاعی خبرگزاری شبستان در مورد خدمات دهی به زائران حسینی گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به طور خاص ۲ موکب را در شهر شلمچه و خرمشهر برای خدمات رسانی به زائران راه اندازی کرده است. در این موکب ها یک وعده غذای گرم، چای، قهوه، آب معدنی، خدمات پزشکی و بهداشتی، واکس کفش، ماساژدرمانی و خدمات مورد نیاز زائران ارایه می شود.

رییس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی دریایی ارتش در خرمشهر اظهار کرد: در هر یک از این موکب ها 10 تا 20 نفر به زائران حسینی خدمات مورد نیازشان را ارایه می دهند. فعالیت این موکب ها از 28 مهر تا 14 آبان است اما ما به طور خاص از امروز 23 مهرماه خدمات خود را در اختیار زائران قرار می دهیم. خدمات موکب های نیروی دریایی در مسیر رفت و برگشت به زائران ابا عبدالله ارایه می شود.

وی به زائران اباعبدالله پیشنهاد داد که مرز شلمچه را برای ورود به شهر کربلا انتخاب کنند و در این باره گفت: مرز شلمچه فاصله کمتری با شهر خرمشهر دارد و حمل و نقل از سه مسیر اتوبوس، هواپیما و قطار با اختصاص پارکینگ های زائران انجام می شود. ما در این مرز شاهد عبور و مرور زائران خارجی نیز هستیم و هیچ یک از زائران با مشکل تردد و تراکم جمعیت روبرو نیستند.

 

نمی توانیم مکانیزم مقابله با تحریم را بگوییم/لغو روادید ایران و صربستان از فردا/دریافت یادداشت خروج آمریکا از عهدنامه مودت

«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود ضمن تبریک به ورزشکاران ایرانی به دلیل موفقیت در بازی های آسیایی در پاسخ به سوالی راجع به حضور ایران در بازسازی سوریه گفت: ایران با توجه به درخواست دولت سوریه و کمک به پاکسازی سوریه از تروریست ها به بازسازی ان هم کمک می کند و توصیه ما حضور بخش های خصوصی در این امر است.

وی در مورد دعوت ظریف از عربستان در حل مسائل منطقه ای از طریق توئیتر افزود: مواضع ما بارها در خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس بارها اعلام شده و می تواند در صورت امکان اجرایی شود و اگر شرایط در منطقه فراهم شود همکاری کشورهای منطقه در صلح و ثبات منطقه تاثیر مثبتی دارد.

قاسمی در واکنش به اجلاس FATF تاکید کرد؛ این مساله بر اقتصاد کشور اثر مثبتی دارد و سودمندی آن بسیار است و ما طبق صلاحدید و قوانین کشورمان در این رابطه عمل می کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی راجع به اقدامات این دستگاه برای آزادی دیپلمات بازداشت شده در اروپا عنوان کرد: در پس این واقعه تلخ اقدامات لازم صورت پذیرفته و در تماس دائم با این کشورها بوده و هستیم تا بی گناهی وی ثابت شده و به ایران بازگردد.

 

نشست وزرای ایران و ۱+۴ در صورت نیاز قبل از ۱۳ آبان برگزار می شود

«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری امروز ۲۳ مهرماه خود در پاسخ به سوال شبستان درخصوص اقدامات این وزارتخانه و رایزنی های آن قبل از آغاز دور جدید تحریم ها گفت: مذاکرات و تماس و رایزنی ها با اتحادیه اروپا وجود داشته و ادامه دارد.

وی ادامه داد: آخرین نشست در سطح وزرا در نیویورک بوده و در صورت نیاز تا ۱۳ آبان نشست هایی در سطوح عالیتر داریم. گردهم آمدن وزرا برای تنظیم تاریخ کار ساده ای نیست اما اگر ضرورت باشد می تواند برگزار شود اما نشست های کارشناسی ادامه دارد و امیدواریم سریعتر به نتایج لازم دست یابیم.

 

ارائه خدمت پنج موکب وزارت جهاد کشاورزی در خاک عراق به زئران اربعین

«سیدجواد میرشفیعیان» در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان در مورد خدمات این کانون به زائران اربعین حسینی گفت: کانون سنگرسازان بی سنگر وزارت جهاد پنج موکب برای ارایه خدمات به زائران حسینی در خاک عراق اختصاص داده است که چهار موکب در کربلا و یک موکب در نجف مستقر هستند.

معاون کانون سنگرسازان بی سنگر وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: این کانون هشت ایستگاه در فاصله نجف تا کربلا برای ارائه آب خنک به زائران با ماشین های یخچال دار اختصاص داده است که البته چهار ایستگاه صلواتی نیز با ماشین های یخچال دار در کربلا آب خنک در میان زائران توزیع می کند.

 

برگزاری سومین کنگره جمعیت زنان مسلمان نو اندیش

سومین کنگره جمعیت زنان مسلمان نو اندیش ساعت ۹ پنج شنبه ۲۶ مهرماه با حضور شخصیت‌های سیاسی، دبیران کل احزاب و فعالان حوزه زنان از سراسر کشور برگزار می شود.

بنابراین گزارش، در این کنگره اساسنامه و مرامنامه جمعیت که با قانون جدید احزاب تطبیق داده شده است، مورد رای گیری قرار می گیرد و نمایندگان استانها از سراسر کشور، گزارش عملکرد ۲ سال خود را ارائه می دهند.

 

اصلاح فوری قانون انتخابات ضرورتی انکار ناپذیر است

«عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان در توییتر خود نوشت: ۲ سال پیش سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغ شد. در بند ۱۰ این سیاست‌ها آمده است: ارتقاء شایسته‌گزینی، همراه با زمینه‌سازی مناسب، در انتخاب داوطلبان تراز شایسته جمهوری اسلامی ایران و دارای ویژگی‌هایی متناسب با جایگاه مربوط./

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما