شناسهٔ خبر: 28755854 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

پای پیاده از پاکستان تا کربلا برای پاکبازی/ قرارهای عاشقی خستگی ندارد

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، هر ساله در آستانه اربعین حسینی با ورود زائران، پایانه مرز میرجاوه حال و هوایی دیگر دارد.

زوار پاکستانی با توجه به ناامنی‌های متعدد موجود در این کشور و مشقت‌های فراوان، به قصد سفر به کربلا راهی ایران می‌شوند و اینجا در مرز میرجاوه خادمانی مهربان و بی‌دعا، بی صبرانه منتظر خدمات رسانی به آنان هستند.

یکی  از خدمان به زوار آب می‌دهد، یکی در جا به جایی چمدان‌ها به زوار کمک می‌کند، یکی راهنماییشان می‌کند به محل اسکان تا پس از استراحت و تغذیه بتوانند به ادامه راه بپردازند.
 
هر کدام از خادمان عاشقانه و متواضعانه بضاعت جانی و مالی خود را در اختیار زوار قرار داده‌اند تا میزبانان خوبی برایشان باشند، در این میان شیعه و سنی فرقی ندارد هر کدام به سهم خود و به میزان عشق و ارادت خود به اهل بیت (ع) در خدمات دهی به زائران تلاش می‌کند.

وقتی زائران کهنسال، جوان و زن و مردم و کودک را می‌بینی بیشتر به امام حسین (ع) و پیام عاشورا فکر میکنی و باز این نعمه جاودانه در ذهنت تداعی می‌شود که به راستی «این حسین کیست که دل‌ها همه دیوانه اوست».

عشق به سرور و سالار شهیدان سبب شده تا پیر جوان و خردسال و زن مرد همه و همه تن به این سختی بی حد و حصر بدهند و خود را به پیاده روی عظیم اربعین برسانند.

اما در میان این همه جمعیت به دختربچه هفت یا هشت ساله برخوردم و از مترجم که خود روحانی تبلیغی اهل کشور پاکستان بود خواستم از این کودک بپرسد چرا به این سفر آمده و آن دختر فقط در جواب گفت به عشق امام حسین(ع)!

به پیرمردی رسیدم با پاهای برهنه، گرم صحبت که شدیم متوجه شدم از شهر لاهور خود را به مرز رسانده یعنی از شرقی‌ترین نقطه کشور پاکستان به غربی‌ترین نقطه آن که مرز با ایران است در آن گوشه مردی میانسال از رنج‌های متحمل در سفرش میگفت و اینکه 9 روز اتوبوسشان را متوقف کرده بودند تا با همراهی اسکورت‌های امنیتی به مرز برسانند، به زعم او این فقط حربه‌ای بود برای دلسرد کردن زوار پیاده اربعین، اما او دلسرد نشده بود و به صورت گروههای 5 نفره با دوستان و آشنایانشان از محل اتوبوس‌ها مخفیانه فرار کرده بودند و گذرنامه‌هایشان را پنهان و خود را پای پیاده به مرز رسانده بودند.
 
شاید تا به امروز تعریف واژه عشق به زبان ساده برایم بسیار سخت و غیر قابل فهم بوده باشد اما وصف آن را امروز در حال زواری دیدم که فقط به عشق امام حسین (ع) حاضرند از جان مایه بگذرند و به خیل عظیم لشکر 20 و چند میلیونی حضرت سیدالشهدا (ع) برسند، امامی که 72 یار خود را فدا کرد تا در جایی دیگر از تاریخ شاهد شکل گیری خود جوش ارتشی باشد که هیچ دوربین و یا نویسنده‌ای قادر به ثبت و ضبط آن نیست.

اگر آن روز امام علی اصغر شش ماهه و رقیه خانوم سه ساله را فدایی راه جدش کرد، امروز شاهدیم که هزاران علی اصغر و رقیه خاتون آماده جان فدایی در این مسیر و حرکت هستند سربازانی که فقط با عشق وارد می‌شوند.
 
 
دسته دسته کاروان‌ زوار پاکستانی وارد مرز میرجاوه می‌شوند

زوار پاکستانی اربعین حسینی از چند روز اخیر وارد زائرسرای امام رضا (ع) زاهدان شده و مورد استقبال خادمان ستاد مردمی اربعین قرار گرفتند.

 این کاروان‌ها روزانه وارد پایانه مرزی میرجاوه می‌شوند، رضا بختیاری؛ دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان وبلوچستان در این زمینه می‌گوید: ستاد مردمی اربعین حسینی از ۴ سال قبل به صورت مردمی و خودجوش فعالیت خود را آغاز کرد که در سال اول میزبان قریب به ۲ هزار زائر از کشور پاکستان بودیم.
 
در دومین سال افتخار میزبانی از ۱۴ هزار و در سومین سال افتخار میزبانی از ۲۱ هزار و در سال گذشته نیز قریب به ۴۰ هزار زائر را داشتیم که پیش بینی می‌شود امسال این رقم به  ۷۰هزار زائر برسد.

 امسال نیز مانند سنوات گذشته ۵ خدمت اصلی اسکان- اطعام- حمل و نقل- فرهنگی و بهداشت و درمان تدارک دیده شده است که هر یک از این محورها نیز دارای چندین زیرشاخه است که خدمات گسترده ای را به صورت رایگان به زوار ارائه می‌کنند.
 
به گفته دبیر ستاد مردمی اربعین سیستان وبلوچستان؛ امسال علاوه بر میزبانی از زوار پاکستانی، میزبان مواکب و فعالین فرهنگی و مذهبی از سایر استان های کشور نیز هستیم که اعلام آمادگی کرده اند تا در این زمینه فعالیت کنند.
 
اعزام ۱۸ مبلغ دینی اردو زبان به زائرسرای زاهدان
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان سیستان وبلوچستان گفت: در ایام اربعین امسال ۱۸ مبلغ آقا و بانو در موکب‌های سیستان و بلوچستان مستقر هستند که از این تعداد، ۹ نفر از حوزه علمیه جامعه المصطفی قم و ۹ نفر از جامعه المصطفی مشهد اعزام شده‌اند.
 
حجت‌الاسلام اشرفیان افزود: این مبلغین مسلط به زبان اردو بوده و تا ۲۰ آبان ماه در محل زائرسرای امام رضا(ع) به ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی به زائرین غیرایرانی می‌پردازند.

منبع: فارس

برچسب‌ها:

نظر شما