شناسهٔ خبر: 28755462 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

بیانیه مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در خصوص الگوی پیشرفت

مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت در بيانيه اي درخصوص فراخوان روز گذشته رهبر معظم انقلاب، بر عزم استوار و تلاشي بي وقفه دست اندركاران اين مركز براي تحقق منويات معظم له تاكيد كرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  به نقل از مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، متن بيانيه اين مركز به اين شرح است:
­
بسم الله الرحمن الرحيم
پيروزي انقلاب اسلامي ايران هنگامي كامل مي‌شود كه كشور به جايگاهي در خور ظرفيت‌هاي بنيادين معنوي و مادي‌اش دست يابد. اين ظرفيت‌ها در مقايسه با ظرفيت‌هاي بسياري از كشورها چنان عظيم است كه جايگاهي در خور آن فاصله زيادي با وضع فعلي كشور دارد.
 
رسيدن به آن جايگاه شايسته با پيشرفت كشور بر طبق الگويي علمي و عملياتي تحت تعاليم عاليه اسلامي و با استفاده از دستاوردهاي متقن بشري و تجارب بومي و جهاني و متناسب با مقتضيات ايراني ميسر مي‌شود كه به ابتكار رهبر معظم انقلاب اسلامي بر طبق نقشه راه علمي و به همت بيش از سه‌هزار تن از متفكران و متخصصان و صاحبنظران و چند هزارتن از جوانان فرزانه تدوين شده و در معرض بررسي و ارتقا از سوي دستگاه‌ها و نخبگان قرار گرفته است.
 
واقع‌بيني و آرمان‌گرايي، صراحت و ايجاز، بالادستي و عملياتي بودن، انسجام و تحول آفريني از ويژگي‌هايي است كه در طراحي الگو مطمح نظر بوده است. براي طراحي الگو مطالعات و تحقيقاتي از جمله تحت عناوين سنت‌هاي الهي، تحليل تاريخ اسلام و ايران، تبين پيشرفت از نگاه امام راحل و مقام معظم رهبري، معنويت در زندگي، تحليل و ارزيابي نظريه‌ها و تجربيات جهاني توسعه، آينده پژوهي ايران و جهان، قابليت‌هاي ماندگار ملي، مسئله شناسي ايران، آسيب‌شناسي اسناد برنامه‌اي كشور و گفتمان پيشرفت، انجام گرفته و بيش از يك هزار نشست تخصصي و راهبردي برگزار شده و نتايج آن مورد استفاده قرار گرفته است. تاكنون بيش از نود هزار صفحه از اين نتايج تدوين گرديده و قابل استفاده محققان است.
 
بيش از يك هزار نقد و نظر از سوي استادان و صاحبنظران نسبت به نسخه ماقبل آخر الگوي پايه واصل و بررسي و عندالزوم ترتيب اثر داده شده است. با اين همه بررسي آن از سوي دستگاه‌هاي اصلي سياستگذاري و قانون‌گذاري و برنامه‌ريزي و اجرايي و نيز شمار بيشتري از متفكران و محققان و صاحبنظران كشور نسخه نهايي الگو را به ترازي رفيع نايل خواهد كرد.
 
با مجمع تشخيص مصلحت نظام، مجلس شوراي اسلامي، دولت و شوراهاي عالي مشورت به عمل خواهد آمد تا برنامه زماني براي تشريح الگو در مراجع يادشده و استفاده از نظرات و پيشنهادهاي آن‌ها تنظيم و اجرا شود. مركز آماده است نظرات و پيشنهادهاي مشخص استادان و صاحب‌نظران و گروه‌ها و دانشكده‌ها و پژوهشكده‌ها و انجمن‌ها و حلقه‌هاي علمي دانشگاهي و حوزوي را نسبت به بخش‌ها و فرازهاي الگو كه در قلمرو تخصصي آن‌ها است دريافت و استفاده كند.
 
تدوين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت تنها سرآغازي است براي پيمودن راهي طولاني و دشوار با عزمي استوار و تلاشي بي وقفه و نظارت و ارزيابي مداوم تا به اجراء در آيد و به سرنوشت برخي سياست‌ها و برنامه‌هاي معطل مانده دچار نشود.
 
در پي تدوين الگوي پايه اسلامي ايراني پيشرفت، كه در آن اهّم مباني و آرمان هاي پيشرفت و افق مطلوب كشور در پنج دهه آينده ترسيم و تدابير مؤثر براي دستيابي به آن طراحي شده است، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي دستگاهها، مراكز علمي، نخبگان و صاحب نظران را به بررسي عميق ابعاد مختلف سند تدوين شده و ارائه نظرات مشورتي جهت اصلاح يا تكميل و ارتقاي اين سند بالادستي فراخواندند.
 
ايشان همچنين مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت را موظف كردند كه با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پيشنهادهاي تكميلي را دقيقاً بررسي و بهره برداري كند و نسخه ي ارتقاء يافته الگوي اسلامي ايراني پيشرفت را حداكثر ظرف دو سال آينده براي تصويب و ابلاغ ارائه نمايد، به طوري كه از ابتداي قرن پانزده هجري شمسي اجراي اين الگو با سرعت مطلوب آغاز و امور كشور بر مدار آن قرار گيرد.

نظر شما