شناسهٔ خبر: 28755405 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مسیب زاده در گفتگو با مهر:

۵ کارگروه اجرایی سندتوسعه آموزش عمومی قرآن کشور تصویب شد

مسیب زاده معاون قرآن و آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل پنجاهمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن با حضور وزیر آموزش و پرورش گفت:۵ کارگروه اجرایی سندتوسعه آموزش عمومی قرآن کشور تصویب شد.

صاحب‌خبر -

 مسیب زاده معاون قرآن و آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص برپایی جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور بعد از ماه ها گفت: پنجاهمین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن با حضورسید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، شورای معاونین و اعضای کمیسیون آموزش عمومی در دفتر وزیر تشکیل شد.

مسیب زاده در ادامه گفت: چهار دستور جلسه، از پیش تعیین شده بود. در ابتدای این جلسه به  بیان اخبار پیرامون حوزه قرآنی  توسط همکاران و اعضای مدیران پرداخته شد. گزارش عملکردی از گردهمایی مدیران مراکز دارالقرآن های وزارت آموزش و پرورش که هفته گذشته در اردوگاه شهید رجایی باغرود استان خراسان رضوی برپا شد، تشریح شد.

 معاون قرآنی وزارت آموزش و پرورش نیز با تأکید به برپایی طرح ۱۴۵۲با محوریت حفظ جز سی در مدارس از ۱۵مهر ماه افزود: ابلاغ دستور العمل طرح حفظ جز سی قرآن از سوی  وزیر آموزش و پرورش به مدارس و مراکز آموزشی از دیگر اخباری بود که پیرامون آن صحبت شد.در ادامه بعضی از اعضا پیرامون مسابقات قرآن اوقاف  در استان مرکزی مسائلی را مطرح کردند.

وی به دستورات جلسه پرداخت و خاطرنشان کرد: دستور اول کمیسیون بحث سند راهبردی آموزش عمومی قرآن کشور بود که روند تسریع و برنامه های اجرایی و راهبردهای عملیاتی کار مورد بحث قرار گرفت و به عنوان گزارش مطرح شد.

مسیب زاده ادامه داد: این سند در شش راهبرد و ۵۲اقدام عملیاتی تنظیم شده است که موارد مربوط به تصویب سند،  روند اجرایی، معرفی  و شیوه های ابلاغ آن به بخش های دیگر مطرح شد و اعضا نیز در همین خصوص نقطه نظراتی را ارائه دادند.

وی از دستور دیگر این جلسه که تعیین کارگروه های اجرایی براساس راهبردهای سند توسعه آموزش عمومی عنوان کرد و گفت: پیش‌نویس اولیه این سند از سال ۱۳۹۴ در ۱۲ جلسه آماده شد و سپس در ۴۶‌امین جلسه کمیسیون آموزش عمومی قرآن به ریاست وزیر آموزش و پرورش وقت به تصویب رسید و قرار شد کارگروهی به ریاست معاونت پرورشی و فرهنگی اصلاحات لازم را در پیش‌نویس اولیه انجام دهد.

مسیب زاده  اظهار کرد: نهایتاً این کارگروه وظیفه خود را  اصلاحات انجام شد و در جلسه چهل و هفتم کمیسیون آموزش عمومی پیش‌نویس این سند تصویب شد و در دی‌ماه ۹۴ به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارسال شد و در جلسات شورای توسعه پس از بحث و تبادل نظر اعضا، در جلسه سی و چهارم تصویب و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد. همچنین پیش‌نویس طرح تصویب شد و این سند در اسفندماه ۱۳۹۶ از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.

وی با اینکه در گذشته ۷ کارگروه اجرایی را در دستور قرار دادیم ادامه داد:برای عملی شدن سند در گذشته ۷کارگروه قرار داده بودیم که ۵کارگروه در این جلسه مصوب شد و این کارگروه ها پس از بحث وبررسی و نظرات مختلف در آخر جلسه به عنوان دستور وزیر مصوب گردید.همچنین اعمال نظرات در این کارگروه ها منوط به کمیته ای پنج نفره که علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش،حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، سید مصطفی حسینی مدیر مرکز قرآنی سازمان اوقاف، مهدی قره شیخلو رییس سازمان دارالقرآن، محمدعلی خواجه پیری دبیر کارگروه بنیاد خاتم الاوصیاء خواهد بود. این افراد در خصوص کارگروه ها اظهار نظر کرده و نتایج این جلسات مصوب کمیسیون خواهد بود و بر اساس آن کارگروه ها تشکیل خواهد شد.

مسیب زاده با اشاره به موارد ذکر شده در جلسه ادامه داد: بحث سوم در خصوص زمان بندی جلسات و ادامه کار کمیسیون آموزش عمومی بود و جلسه با جمع بندی و سخنان وزیر آموزش و پرورش و تاکید بر فضا سازی مناسب جهت حفظ جز سی قرآن کریم در مدارش خاتمه یافت.

مسیب زاده در پایان با اشاره به برپایی جلسه کمیسیون بعد از مدت زیاد افزود: از آنجایی که در برپایی کمیسیون آموزش عمومی حضور وزیر تاکید می شود و تداخل برنامه های انبوه وزیر آموزش و پرورش با زمان این جلسات باعث به تاخیر افتادن برگزی این کمیسیون شد اما اقدامات و فعالیت ها به قوت خود انجام شد و جلسه با محتوای خوبی برگزار شد.همچنین جلسه بعدی به پیشنهاد ما ۲۷آبان ماه مقرر شد اما این تاریخ هنوز مصوب نشده است.

نظر شما