شناسهٔ خبر: 28754774 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

چگونه در طوفان گرد و خاک سلامت بمانیم؟

ورود گرد و خاک به داخل ریه، چشم و بینی با ابتلا به بیماری‌های مختلف همراه است اما با برخی راهکار‌های ساده می‌توان میزان آسیب این پدیده های آب و هوایی را کاهش داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ طوفان گردو خاک، شن و ماسه ازجمله پدیده های طبیعی غیرقابل پیش بینی است. دراثر این پدیده باد با قدرت بالا ذره های گرد و خاک را همراه خود حمل کرده و این اتفاق سبب ایجاد طوفان، کاهش دید افقی وابتلای افراد به انواع بیماری های به ویژه مشکل های تنفسی و بینایی می شود.

کودکان، سالمندان، مبتلایان به بیماری های تنفسی و آلرژی ها، مبتلایان به بیماری های چشمی، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری های مزمن از جمله سرطان که سیستم ایمنی بدن آن هاضعیف شده است، بیش از دیگران درمعرض ابتلا به بیماری و انواع مشکل های تنفسی قرار دارند.


کارشناسان برای حفظ سلامت وجلوگیری از آسیب در وضعیت گرد و خاک به افراد به ویژه گروه های در معرض ریسک سلامت توصیه می کنند تا مساعد شدن وضعیت آب و هوا از منزل خارج نشوند. همچنین استفاده از پنجره های دو یا سه جداره، استفاده از عایق های پلیمری کنار پنجره، استفاده از ماسک فیلتر دار، عینک، لباس های پوشیده و کلاه درهنگام خروج از منزل و قرار گرفتن درمعرض آلودگی هوا اثرگذاراست.


درهنگام گرفتار شدن درتوفان شن و ماسه هرگز درمناطق کم ارتفاع، دامنه کوه ها و حفره ها پناه نگیرید، زیرا امکان مدفون شدن زیر انبوهی از شن و ماسه وجود دارد.

درصورتی که ماسک یا عینک و کلاه دراختیار نداشتید و به طور ناگهانی درمعرض توفان گرد وغبار قرارگرفتید، یک دستمال پارچه ای یا چند لایه دستمال کاغذی را مرطوب و درجلوی بینی خود قرار دهید تا میزان ورود مواد آلوده به مجاری تنفسی کاهش یابد.

استفاده از ماسک های فیلتر دار بهترین راه کاهش ورود گرد و غبار به مجاری تنفسی است، مصرف میزان کافی آب سالم ، مواد خوراکی حاوی میوه و سبزیجات تازه، شیر ، چای سبز و میوه های حاوی کارتنوئید نیز می تواند از شدت عارضه های ناشی از آلودگی هوا و گردو غبار بکاهد.

برای شست و شوی چشم درصورتی که درمعرض توفان گرد وغبارقرارداشته اید ازسرم های شست و شوی چشم بهداشتی استفاده کنید ودرصورت قرمزی، اشک ریزی، تورم، تاری دید و مواردی ازاین دست به پزشک مراجعه کنید.

درصورتی که سوار بر ماشین هستید و درتوفان شن و ماسه گیر افتاده اید و سرعت باد بسیار زیاد و قدرت دید افقی کم شده است چراغ های فلشینگ (راهنمای چشمک زن ماشین) را روشن کنید و در حاشیه جاده توقف کنید. از خودرو جز درمواقع ضروری خارج نشوید و با استفاده از تلفن همراه به اطرافیان و واحد های امدادی محل توقف خودرو را اطلاع دهید.


پنجره های ماشین را بالا نگه دارید و هواکش های ماشین را ببندید تا گردو غبار کمتری وارد خودرو شود.


درصورتی که درمناطقی زندگی می کنید که سابقه آلودگی هوا، توفان گرد و غبار را دارد همیشه جعبه کمک های اولیه حاوی ماسک، اسپری ضد آسم و سایر وسایل امدادی همراه خود داشته باشید.

درصورت احساس تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، سرفه و مواردی از این دست بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنید.

پس از رسیدن به خانه یا محل کار، دست و صورت خود را شسته و لباس ها را تعویض کنید.


از وسایلی، چون کیف، کوله پشتی، کتاب و مواردی از این دست مانند نوعی سپر برای جلوگیری از ورود گردو خاک به مجاری تنفسی و چشمان خود درصورتی که به طور ناگهانی با توفان شن مواجه شدید استفاده کنید.


به اطلاعیه ها و اعلان های سازمان های امدادی و آب و هوا شناسی گوش دهید و تا پایان توفان یا گرد و غبار درمحل امن باقی بمانید.

منبع:Wikihow

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

نظر شما