شناسهٔ خبر: 28753984 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

چینی ها شرایط قرارداد با خودروسازان خارجی را تغییر می‌دهند

داخلی سازی محدود عامل کاهش فروش خودرو در چین

امیرحسین عسکریان

در پی تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین و افزایش تعرفه قطعات وارداتی به چین از سوی آمریکا، قیمت تمام شده خودروهای تولیدی در کشور چین افزایش یافته که در نهایت به کاهش فروش خودرو در بازار این کشور منجر شده است. مقامات چینی به منظور جلوگیری از این روند قصد دارند در قرارداد با شرکت های خودروسازی خارجی تجدید نظر نمایند و شرایطی از جمله افزایش میزان داخلی سازی را در آن بگنجانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز سازمان تولیدکنندگان خودرو چین[۱] در گزارش جدید خود آمار میزان فروش خودرو در این کشور را اعلام کرد که بر اساس آن در سال جاری فروش خودرو در چین به میزان ۱۱.۶ درصد و به ارزش ۲.۴ میلیون واحد کاهش یافت.

آنطور که کارشناسان صنعت خودرو می گویند سخت گیری ها در خصوص استانداردهای آلایندگی یکی از عوامل کاهش فروش خودرو در این کشور شرق آسیا است.

کاهش فروش خودرو انگیزه اصلی چینی ها در مشارکت با شرکای خارجی

کاهش فروش خودرو در چین سبب شد تا مقامات چینی به دنبال برطرف کردن چالش های فعلی صنعت خودرو در این کشور باشند؛ چرا که صنعت خودرو تأثیر بسزایی در رشد تولید ناخالص ملی چین دارد.

مقامات چینی به دنبال این هستند تا با انعقاد قرارداد سرمایه گذاری مشترک با شرکای خارجی علاوه بر اینکه تیراژ تولید خودروسازان و بالتبع آن فروش محصولات در این کشور را افزایش دهند؛ از طریق تحقق انتقال فناوری، عمق ساخت داخل محصولات تولیدی را نیز افزایش دهند.

در این راستا دولتمردان چینی رضایت داده اند تا در قراردادهای سرمایه گذاری مشترک سهم طرف خارجی نیز بیشتر از طرف چینی باشد. به عنوان نمونه در قرارداد جوینت ونچر بی ام و آلمان با یک هلدینگ سرشناس چینی، سهم شرکت خودروساز آلمانی ۷۵ درصد در نظر گرفته شده است.

داخلی سازی محدود عامل کاهش فروش خودرو در چین    

کارشناسان صنعت خودرو چین معتقدند جنگ تعرفه ای که میان ایالت متحده آمریکا و چین صورت گرفته است، اصلی ترین عامل کاهش فروش خودرو در این کشور بوده است.

در واقع اعمال تعرفه های سنگین توسط دولت ترامپ بر روی قطعات و مجموعه های خودرو، سبب شد تا واردات این اجزاء با مشکلاتی مواجه شود و خط تولید خودروسازانی که در چین به فعالیت می پردازند، با کاهش تولید مواجه گردد.

همچنین قطعات و مجموعه های اصلی خودرو با هزینه های بالا وارد چین می شدند و این موجب شد تا هزینه تولید خودروها در چین افزایش یابد. بنابراین با افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو و بالتبع آن افزایش هزینه تولید، قیمت محصولات در چین افزایش یافت. لذا افزایش قیمت خودرو را می توان یکی از عوامل کاهش فروش محصولات در چین دانست. بنابراین به موجب داخلی سازی محدود خودروسازان، فروش خودرو در چین کاهش قابل توجهی یافته است.

خودروسازانی نظیر تویوتا موتورز از تولیدکنندگان سرشناسی هستند که در کشور چین فعالیت می کنند و با جنگ تجاری اخیر میان ایالت متحده آمریکا و چین با افزایش قیمت تمام شده و در نتیجه کاهش فروش محصولات مواجه شده اند. دلیل این امر آن است که محصولات این خودروساز مطرح ژاپنی در چین با عمق ساخت داخل محدود تولید می شوند.

مقامات چینی نیز با توجه به این مسائل مجاب شده اند تا به منظور ارتقاء داخلی سازی و توسعه صنعت خودرو، در شرایط قرارداد با شرکت های خودروسازی خارجی تجدید نظر نمایند و قراردادهای سرمایه گذاری مشترک با شرکای معتبر جهانی منعقد نمایند.

کاهش ارزش سهام خودروسازان چینی در بورس

لازم به ذکر است کاهش فروش خودرو در چین سبب شده است تا ارزش سهام خودروسازان در بورس چین نیز روند کاهشی به خود بگیرد.

بنابر اعلام سازمان تولیدکنندگان خودرو چین، میزان فروش سپتامبر خودرو در این کشور ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار دستگاه بوده است. این سازمان همچنین خبر داد که پیش‌بینی‌ها برای افزایش جزئی فروش خودرو در سال‌جاری محقق نخواهد شد. همچنین در ماه آگوست و جولای نیز فروش خودرو در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان با کاهش 3.8 و 4 درصدی روبه‌رو شده است.

پینوشت:

[۱]: China Association of Automobile Manufacturers :CAAM

منبع: رویترز yon.ir/CRVhw

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

نظر شما