شناسهٔ خبر: 28753553 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

قائم مقائم انجمن نابینایان ایران در گفت و گو با جام جم انلاین؛

یک نابینا امنیت پیاده روی در خیابان ها و معابر را ندارد/ متاسفانه مناسب سازی در کشور بسیار ضعیف است

قائم مقام انجمن نابینایان ایران گفت: یک نابینا با شرایط فعلی جامعه، امنیت پیاده روی در خیابان ها و معابر را ندارد. متاسفانه مناسب سازی در کشور بسیار ضعیف است. لذا نیاز مبرم به مناسب سازی محیط شهری و یک زندگی معمول، حداقل مطالبه یک شهروند نابینا است . برای رفع این معضل، نیاز به عزم ملی و همت جمعی داریم.

صاحب‌خبر -

منصور شادکام به مناسبت روز جهانی عصای سفید در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: انجمن نابینایان ایران در سال 73 با موضوع فعالیت های فرهنگی، رفاهی، مشاوره توان بخشی و آموزشی، حمایتی و اجتماعی تاسیس شد. در چند سال اخیر رویکرد انجمن بیشتر به سوی فعالیت های اجتماعی بوده است که البته انجمن با مشارکت برخی از شرکت های تجاری و امضای تفاهم نامه ای در راستای تحقق فعالیت های اجتماعی به کار خود نیز ادامه داده است.

وی ادامه داد: آمارها در تهران نشان می دهد، افراد نابینا و کم بینا در بخش کودک و نوجوان از نظر مواد و منابع مطالعاتی نسبت به افرادی عادی اشتیاق و شوق بیشتری از خود بروز دادند، لذا انجمن تصمیم گرفت در شهرستان ها نیز طرح کتابخانه های مخصوص نابینایان را راه اندازی نماید. خوشبختانه این طرح نتیجه بسیار مثبتی داشت و در سال 91 توانستیم پنج کتابخانه گویا در زنجان، بندرعباس، ارومیه، سنندج و کاشان(اصفهان) تاسیس کنیم.

به گفته شادکام، هچنین در سال 92، یک کتابخانه در فارس و سال 93 نیز شش کتابخانه دیگر در شهر های زاهدان، گرگان، بیرجد، اهواز، کرمانشاه و بروجرد تاسیس گردید، امسال هم سه کتابخانه دیگر در کرمان، ایلام و بوشهر کار خود را آغاز نموده اند.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران اظهار داشت: امروزه موضوع مسئولیت اجتماعی یکی از مهم ترین بحث ها در خصوص نابینایان بوده و نکته حائز اهمیت این است که مسئولیت اجتماعی تنها برعهده شرکت ها، دولت و سازمان ها نیست. بلکه تمام مردم کشور باید دست به دست هم دهند و در راستای مسئولیت های اجتماعی به هم نوعان خود کمک کنند. اگر این همکاری به وقوع بپیوندد بی شک تمام مشکلات معلولین مخصوصا افراد نابینا و کم بینا در کشور برطرف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: قشر معلول جامعه مشکلات فراوانی را با خود به دوش می کشند. نزدیک به 130 تا 150 هزار نفر نابینای مطلق در کشور وجود دارد، همچنین 650 تا 750 هزار نفر دارای اختلالات بینایی هستند. بنابر، این آمار بالا باید یک برنامه و هدف جدی در راستای رفع مشکلات این معلولین در نظر گرفته شود. البته آمار بهزیستی بسیار پایین تر از آمار ذکر شده است. چرا که بسیاری از نابینایان و کم بینایان پرونده ای در بهزیستی نداشته و کمک های حمایتی خود را از ارگان های دیگری چون کمیته امداد و... تهیه می کنند.

به گفته شادکام، مشکل اصلی افراد نابینا که دیگر جزئی از دغدغه آنها و انجمن شده است، بخش ارتقای فرهنگ، حرفه آموزی، اشتغال و مناسب سازی است.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران گفت: نابینایی که شغل ندارد مسلما نمی تواند ازدواج کرده و تشکیل خانواده دهد. زیرا منبع درآمد برای تهیه مسکن، خوراک و پوشاک و... ندارد، لذا همین موضوع باعث می شود افسردگی و مشکلات روحی بر فرد نابینا غلبه کرده و او را از پای در می آورد. در صورتی که با یک فرهنگ سازی صحیح و مدیریت مناسب می توان زندگی شاد و سالمی را برای آنان رقم زد.

وی تاکید کرد: بنابراین باید فرهنگ سازی که وظیفه ایست بر دوش رسانه ها، بیش از پیش در این زمینه فعالیت داشته باشند و به گونه ای نباشد که تنها یک بار در سال آن هم در روز جهانی عصای سفید به یاد مشکلات این قشر مظلوم از جامعه بیافتند. همان طور که گفته شد مشکلات معلولین بخصوص نابینایان و کم بینایان زیاد است اما جالب اینجاست، حل این مشکلات آنقدر آسان بوده که تنها به یک مدیریت و برنامه ریزی دقیق نیاز است.

به گفته شادکام، متاسفانه مناسب سازی در کشور بسیار ضعیف است، یک نابینا با شرایط فعلی جامعه، امنیت پیاده روی در خیابان ها و معابر را ندارد. لذا نیاز مبرم به مناسب سازی محیط شهری و یک زندگی معمول، حداقل مطالبه یک شهروند نابینا است. برای رفع این معضل، نیاز به عزم ملی و همت جمعی داریم.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران ادامه داد: یکی دیگر از معضلات نابینایان، موضوع اشتغال آنهاست. متاسفانه به دلیل عدم فرهنگ سازی، هنوز مردم کشور و حتی دولت به توانمندی افراد نابینا پی نبردند و هنگامی که با یک فرد نابینا برخورد می کنند یا با نگاه ترحم با وی رفتار کرده و یا می پندارند او بسیار ضعیف بوده و قادر به انجام کاری نیست در صورتی که تاریخ توانایی قدرت و موفقیت افراد نابینا را به خوبی نشان داده است.

وی افزود: نابینایان دارای استعدادهای فراوانی هستند و باید شرایطی فراهم گردد که بتوانند از امکانات مورد نیاز به صورت تخصصی استفاده کنند. ما معتقدیم که افراد سالم درک صحیحی از افراد معلول ندارند و قوانینی که در خصوص این معلولین به تصویب می رسد پاسخگوی مشکلات نابینایان نخواهد بود. برای مثال، مجلس شورای اسلامی آیین نامه ای مبنی بر اینکه "افراد نابینا نمی توانند در نامزدی مجلس شرکت کنند"، تصویب کرده است. چرا؟ در صورتی که ما «علی صابری» را که خود هم نابینا بود، در کمیسیون برنامه و بودجه شورا داشتیم. اما متاسفانه با تصویب این آیین نامه دیگر افراد نابینا نمی توانند در مجلس حضور یابند. لذا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستاریم با تدوین آیین نامه ای داخلی، شرایط را برای کاندیداتوری نابینایان برای نمایندگی مجلس فراهم نمایند تا نابینایان هم مثل سایر افراد جامعه از این فرصت برابر برخوردار شوند و این افراد بتوانند به طور تخصصی از حق و حقوق خود دفاع نمایند.

به گفته شادکام، 65 درصد از افراد نابینا در کشور بیکار هستند. به امید روزی که نابینایان برای حرفه آموزی، اشتغال و مناسب سازی دغدغه ای نداشته و از فرصت برابر مثل سایر افراد جامعه برخوردار باشند.

وی در پایان گفت: مسئولان ارگان‎های مختلف باید با مشارکت جمعی در صدد رفع نواقص و مشکلات معیشتی این قشر از جامعه کوشیده و امکانات شهری را برای استفاده آن تسهیل‌سازی کنند. دیگر وقت شعار دادن و اکتفا به سخن گفتن از عدالت سرآمده است، چرا که عدالت زمانی محقق می‏‌شود که برای رفع مشکلات جامعه معلولان و نابینایان اقدامات فوری و عاجل انجام گیرد، تا این افراد نیز بتوانند از حق زندگی به طور برابر و مساوی با دیگر افراد جامعه بهره‎مند شود.

نظر شما