شناسهٔ خبر: 28752019 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

۱۰ قانون بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

صاحب‌خبر -

افزایش کیفیت و کمیت محتوا و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مخاطبین و مشتریان شما را چندین برابر بیشتر کند؛ اما انجام این کار بدون داشتن تجربه و بینش قبلی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

اگر می‌خواهید در شبکه‌های اجتماعی یا وب به بازاریابی محتوا بپردازید، باید مبانی این نوع از بازاریابی را بدانید. این مبانی یا شاید قوانین، به شما کمک می‌کنند و باعث می‌شوند کیفیت محتوا و تعداد خوانند‌ه‌های شما بیشینه شود.

ما در ادامه ۱۰ قانون بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را می‌آوریم که به شما کمک می‌کنند به مشتریان خدمات برسانید، برندتان بهبود دهید و سطح کارتان را بالاتر ببرید.

۱- قانون گوش دادن

گوش دادن مهارتی است که نه‌فقط در بازاریابی بلکه در زندگی عادی هم بسیار مفید است. آدم‌های کمی این مهارت را دارند. آدم‌های کمی می‌توانند وقتی کسی برایشان حرف می‌زند گوش بدهند، سخنانش رو پیگیری کنند و اگر توانستند راهکاری ارائه دهند.

بسیاری از افراد فقط گوش می‌دهند تا نوبتشان شود که آن‌ها نیز حرف بزنند. معمولا وقتی کسی از مشکلی برایشان می‌گوید، آن‌ها در پاسخ، مشکل خود یا مشکل فرد دیگری را که از آن‌هم بدتر است، مطرح می‌کنند.

اما برای بازاریابی خصوصا بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی گوش دادن مهارتی ضروری است. برای موفقیت در بازاریابی محتوا و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی لازم است بیشتر گوش بدهید و کمتر حرف بزنید.

شما باید حرف‌ها، نقد و محتواهای تولیدی توسط جامعه هدف و مشتریان خود را گوش دهید.

شما باید حرف‌ها، نقد و محتواهای تولیدی توسط جامعه هدف و مشتریان خود را گوش دهید. در مباحث آنلاین آن‌ها شرکت کنید تا بفهمید و یاد بگیرید چه چیزی برای مخاطب‌های شما مهم است.

فقط در این صورت است که می‌توانید محتوا و محصولی را تولید کنید که آن‌ها می‌خواهند. همچنین با این کار می‌توانید بحثی را آغاز کنید که ارزشی تولید کند و به ارزش تولیدی شما بیفزاید.

۲- قانون تمرکز

شما نمی‌توانید برای همه‌کس، همه‌چیز باشید. شما نمی‌توانید هر چیزی را که همه می‌خواهند، ارائه دهید. در این صورت محصول یا محصولات شما چیزهای درهم‌ و پیچیده‌ای خواهند شد که مشتریانتان را گیج می‌کنند و باعث می‌شود آن‌ها ندانند دقیقا هدفتان از ارائه آن محصول یا محتوا چیست.

یک استراتژی بسیار متمرکز بازاریابی محتوا که می‌خواهد برند قدرتمندی بسازد، شانس موفقیت بیشتری نسبت به استراتژی دارد که تلاش می‌کند همه‌چیز را برای همه افراد فراهم کند.

۳- قانون کیفیت

تولید و ارائه ده‌ها و صد‌ها محتوای ضعیف، بسیار کوتاه و کم کفیت آسان‌تر از تولید محتواهای با کیفیت است. ترجمه‌‌های صرف و بد، اشکالات نگارشی و املایی و توضیحات نامفهوم صرفا مخاطب را فراری می‌دهند.

مخاطب ممکن است از طریق موتور جستجو مطلب شما را پیدا کند ولی همین‌که متوجه شد محتوای انتشار یافته، مطلب بی‌کیفیتی است که تلاش چندانی برای آن نشده، سریع وب‌سایت شما را می‌بندد و جای دیگری را باز می‌کند. این مسئله نه‌فقط در مورد محتوای شما، بلکه در مورد مخاطبین و مشتریان شما نیز صدق می‌کند.

موفقیت در بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد.

داشتن ۱۰۰۰ مخاطب دائمی که مشتری محتوای شما هستند، برای محتوایتان اهمیت قائل می‌شوند، نظر می‌گذارند و محتوای شما را با دیگران به اشتراک می‌گذارند، بهتر از داشتن ۱۰ هزار نفر مخاطبی است که پس از خواندن اولین مطلبتان صفحه را می‌بندند و دیگر به سراغتان نمی‌آیند.

۴- قانون صبر

موفقیت در بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. با اینکه ممکن است به‌واسطه چند مطلب، وب‌سایت یا صفحه شما مخاطبین بسیاری جلب و کند به‌سرعت مشهور شوید، اما این ‌همه داستان نیست. چنین اتفاقی ممکن است برای نوع خاصی از مطالب که مخاطب و خواستار بیشتری دارند رخ بدهد اما همیشه این‌گونه نیست.

برای مثال اگر کار شما انتشار اخبار سلبریتی‌ها باشد و کار خود را با جدیت و دقت انجام دهید، این احتمال وجود دارد که سریعا پس از یک جنجال رسانه‌ای یا بحثی در شبکه‌های اجتماعی مشهور شوید و در موتورهای جستجو رتبه بگیرید.

اما در مورد مطالب خاص که لزوما همه افراد تمایلی به خواندن آن‌ها ندارند، زمان زیادی طول می‌کشد که بتوانید مخاطبین و جامعه هدف خود را پیدا کنید.

۵- قانون ترکیب

اگر شما محتوای خوب و با کیفیت تولید کنید و تلاش کنید مخاطبین فعال را جذب کنید و نگاه دارید، آن‌ها محتوای شما را بین مخاطبین خود در شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر، فیس‌بوک، گوگل پلاس، لینکدین، تلگرام، وبلاگ و هر محیط دیگری همچون رددیت و اینستاگرام منتشر می‌کنند.

این به اشتراک‌گذاری‌های و مباحثی که با این کار در شبکه‌های اجتماعی مجازی گوناگون ایجاد می‌شوند، نشانه جدیدی برای موتورهای جستجویی همچون گوگل و بینگ درست می‌کنند. این نشانه‌‌های جستجوی جدید باعث می‌شود، رتبه سایت و مطلب شما بالاتر برود و در نتیجه بیشتر در جستجوی‌های اینترنتی ظاهر شوید.

وجود این نشانه‌های جدید برای جستجو، باعث خواهد شد صدها و هزاران فرد جدید شما را از موتورهای جستجو پیدا کنند.

۶- قانون اثر

مدت‌زمانی صرف کنید تا اینفلوئنسرهایی (influencer) را بیابید که مخاطبین با کیفیت دارند و احتمالا به محصولات، خدمات تا کسب‌وکار شما علاقه‌مند هستند. بهتر است به‌طور مستقیم با این افراد تماس بگیرید، با آن‌ها کار کنید و ارتباط دائمی با آن‌ها بسازید.

اگر بتوانید توجه آن‌ها را جلب کنید و آن‌ها شما را منبعی از اطلاعات مهم بیابند، ممکن است محتوای شما را با مخاطبین و دنبال کننده‌های خود به اشتراک بگذارند. این کار کسب‌وکار شما را به تعداد بسیار زیادی از مخاطبین جدید معرفی می‌کند.

۷- قانون ارزش

اگر شما تمام‌وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی فقط برای ارتقا و معرفی محصولات و خدمات خود صرف می‌کنید، مردم دیگر گوش نخواهند داد. شما باید ارزشی به مکالمات و نوشته‌های خود اضافه کنید. ارزشی که باعث شود مخاطب حس نکند وقتش تلف می‌شود.

برای چنین کاری بهتر است کمتر روی خود محصول و مکالمه ایجادشده تمرکز کنید و بیشتر روی تولید محتوای خوب و ایجاد روابط با اینفلوئنسرهای آنلاین متمرکز شوید.

وقتی زمانش برسد همین افراد، سرعت معرفی کسب‌وکار شما را افزایش خواهند داد. آن‌ها درباره محصولات شما حرف خواهند زد و خودبه‌خود رشد خواهید کرد.

۸- قانون قدردانی

رسمش این است که ما در دنیای واقعی کسی را که به هر دلیلی پیش ما می‌آید، نادیده نمی‌گیریم. اگر حرفی دارد گوش می‌دهیم. اگر کاری دارد، پاسخ می‌دهیم. بی‌اعتنایی در این مواقع بی‌احترامی است.

دنیای مجازی هم لااقل از این لحاظ که پشت بسیاری از حساب‌های کاربری و بسیاری از عکس‌های پروفایل، یک فرد واقعی نشسته است، شبیه دنیای واقعی است.

همان‌طور که دنیای واقعی افرادی را که پیشمان می‌آیند، نادیده نمی‌گیریم و از آن‌ها قدردانی می‌کنیم، در دنیای مجازی هم باید رفتاری مشابه داشته باشیم.

ایجاد روابط یکی از مهم‌ترین چیزها در موفقیت بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است. برای ساختن این روابط باید همواره از کسانی که به ما مراجعه می‌کنند قدردانی کنیم.

۹- قانون در دسترس بودن

وقتی محتوا یا مطلبی را منتشر می‌کنید، نباید پس‌ازآن محو شوید. باید برای مخاطبین خود در دسترس باشید.

در دسترس بودن به این معنا است که باید دائما محتوا منتشر کنید و دائما در بحث‌های که در مورد محتوای شما شکل می‌گیرد، وارد شوید.

دنیای آنلاین جایی است که کاربران فقط می‌توانند با اسکرول کردن صفحه تلفن همراهشان یا چرخ موس کامپیوتر خود، به‌راحتی شما را فراموش کنند و کس دیگری را پیدا کنند.

برای اینکه کاربران و مخاطبین خود را حفظ کنید، باید در دسترس باشید، پاسخ نظرات آن‌ها را بدهید و حتی اگر لازم است شخصا با آن‌ها تعامل کنید.

اگر یک وب‌سایت شخصی دارید، باید مطمئن شوید که سایت هنگامی که کاربری روی یکی از پست‌های قدیمی نظری می‌گذارد، آن به شما اطلاع دهد تا بتوانید پاسخ لازم را بدهید.

۱۰- قانون دوسویگی

هیچ‌چیزی در دنیای آدم‌ها نمی‌تواند یک‌طرفه باشد. دوستی مسیری دو‌طرفه است. رابطه چیزی دو‌طرفه است؛ یعنی برای حفظ آن‌ها باید هر دو طرف تلاش کنند و با تلاش یک‌سویه نمی‌تواند آن‌ها را حفظ کرد. این دوسویگی در شبکه‌های اجتماعی هم وجود دارد.

نمی‌توانید بدون به اشتراک‌گذاری محتوا و مطالب دیگران، از بقیه انتظار داشته باشید که آن‌ها مطالب شما را به اشتراک بگذارند.

در نتیجه بخشی از زمانی را که در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنید، باید صرف به اشتراک‌گذاری و بحث پیرامون محتوای منتشر شده توسط دیگران بکنید.

 


نظر شما