شناسهٔ خبر: 28751913 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

گذرگاه مرزی اردن و سوریه رسما بازگشایی شد

منابع خبری اردنی امروز دوشنبه خبر دادند که گذرگاه مرزی «نصیب» بین اردن و سوریه رسما بازگشایی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، منابع خبری اعلام کردند که صبح امروز دوشنبه گذرگاه مرزی «نصیب-جابر» بین اردن و سوریه باز شده است.

پایگاه خبری «عمون نیوز» اردن گزارش داد که این گذرگاه پس از توافقی که طرفین اردنی و سوری روز گذشته با هم داشتند، امروز بازگشایی شد.

عمون اعلام کرد که چند خودرو از مرزهای اردن وارد سوریه شدند که در واقع نخستین فعالیت آغاز فعالیت این گذرگاه است.

«جمانه غنیمان» سخنگوی رسمی دولت اردن نیز تصریح کرده بود که کمیته‌های فنی سوریه و اردن بر تدابیر نهایی لازم توافق کرده‌اند.

حرکت حمل و نقل زمینی مسافران و انتقال کالا به موجل توافق حمل و نقل زمینی بین اردن و سوریه از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش عمون، در خصوص اقدامات گمرکی، طرف سوری از اردن خواسته است که در طرف اردن یک نماینده حضور داشته باد تا عملیات بازرسی تکمیل شود؛ زیرا در این گذرگاه ابزارهای بازرسی وجود ندارد.

وزارت حمل و نقل سوریه چندی پیش اعلام کرد که گذرگاه نصیب مجددا فعالیت خود را آغاز کرده است، ولی طرف اردنی این مسئله را تکذیب کرد.

اردن در تلاش بود که دمشق را علت تأخیر در بازگشایی این گذرگاه معرفی کند؛ به گونه‌ای که «ولید المصری» وزیر حمل و نقل اردن هفته گذشته مدعی شد که «کمبود برخی از تجهیزات لجستیکی از طرف سوریه مانع از بازگشایی این گذرگاه مرزی شد».

 غنیمات هم با بیان اینکه «امان» تاریخ مشخصی برای بازگشایی نصیب تعیین نکرده است، ادعا کرده بود که «بازگشایی مرزها مستلزم زیر ساخت و معیارهای فنی است که باید فراهم شود».

منابع سوری امادرباره علت تأخیر بازگشایی این گذرگاه اعلام کردند که اردن با تحریک آمریکا در بازگشایی نصیب این دست و آن دست می‌کند و در تلاش است که در این زمینه دولت سوریه را مقصر جلوه دهد.

این منابع تأکید کردند که نصیب یک شریان اقتصادی برای اردن است و این کشور خواستار از سرگیری فعالیت آن است، «ولی نمی‌تواند با دیکته‌هایی که واشنگتن بر آن تحمیل می‌کند، مخالفت کند»؛ دیکته‌هایی که آمریکا از رهگذر آن خواستار دستاوردهایی در سوریه است که دمشق نمی‌پذیرد در ازای تحقق این دستاوردها، این گذرگاه باز شود.

گذرگاه «نصیب-جابر» از سال ۲۰۱۵ و پس از اشغال آن توسط گروههای تروریستی بسته شد، ولی ارتش سوریه در تابستان جاری توانست مجددا کنترل آن را به دست گیرد.

 در همین راستا، «محمد خیر الداوود» رئیس سندیکای کامیون‌داران اردن اعلام کرد که کامیونهای حاضر در اردن آمادگی دارند که به محض بازگشایی مرزهای اردن و سوریه، کالاها را به داخل این کشور انتقال دهند.

بازگشایی این گذرگاه علاوه بر سوریه و اردن، برای لبنان نیز اهمیت اقتصادی دارد؛ زیرا این کشور نیاز به یک کانال ارتباطی زمینی با کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

نظر شما