شناسهٔ خبر: 28751904 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

خورشید مهدویت در منظومه فکری رهبری

ولایت فقیه حکومت اسلام شناسان است در مقابل زورمداران و سرمایه داران

ولایت فقیه یک نظم است در جامعه... اگر بخواهیم آن تصور درست از مفهوم ولایت فقیه را با یک بیان فارسی قابل فهم برای همه ارائه بدهیم معنایش حکومت ایدئولوگ هاست. حکومت اندیشمندان اعتقادی است در جامعه

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: در کتاب «ما منتظریم؛ خورشید مهدویت در منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی» که به اهتمام حسن ملایی گردآورده شده، آمده است:

 

حکومت اسلامی و ولایت فقیه در عصر غیبت

اگر مساله حکومت را، مساله ولایت را از دین بگیرند، دین یک مجموعه احکام متفرق و متشتتی خواهد شد که یقینا نخواهد توانست رسالت اساسی خود را به به انجام برساند... بدون امامت و ولایت و حکومت اسلامی، جامعه مسلمین دارای نظام نیست، ... در غیبت پیامبران، جانشینان و اوصیای آنها و در غیبت اوصیا، فقهای امت، دین شناسان، آگاهان، آن کسانی که منصب ولایت و امامت را از پیغمبر(ص) و از ائمه(ع) به ارث بردند... تمام این نزاعی که شما در طول دوران زندگی ائمه(ع) بین آنها و دستگاه های ظلم و جور مشاهده می کنید، بر سر همین قضیه است. (1)

 

ولایت فقیه در عصر غیبت

معنی ولایت فقیه

اگر کسی می خواهد واقعا نقش مردم نقش عینی، عملی، حساس باشد و مساله ولایت فقیه یک مساله حقیقتا مردمی و حکومت الهی توام بشود با جنبه مردمی، باید... باید برای مردم تبیین کند، برای مردم بیان کند جاذبه ها را، چیزهایی که مردم را به شوق می آورد. همچنانی که ما برای حج، مردم را تشویق می کنیم، ترغیب می کنیم، تبیین می کنیم، احکام حج را می گوییم، فلسفه حج را می گوییم.

 

خیلی از غیرمعتقدین به حج را وادار به حج رفتن می کنیم، معتقد به حج می کنیم، در مساله نماز، در مساله زکات، در مساله خمس، در جهاد، در همه موضوعات، برای مردم تشریح می کنیم؛ تبیین می کنیم، مردم وادار می شوند، می روند جهاد می کنند، بذل نفس نفیس می کنند در راه خدا، خب در این قضیه ولایت فقیه هم می خواهید مردم نقش داشته باشند، بسم الله، اینجا جای نقش مردم است! وارد بشوند در این میدان. زیبایی های این مساله را از نظر عقل بشر و منطق بشری تبیین کنند برای مردم، مردم را در صحنه حاضر کنند تا اینکه حقیقتا متکی باشد به مردم؛ همان «حضور الحاضر» و «وجود النّاصر» تحقق پیدا بکند.(2)

 

ولایت فقیه یک نظم است در جامعه... اگر بخواهیم آن تصور درست از مفهوم ولایت فقیه را با یک بیان فارسی قابل فهم برای همه ارائه بدهیم معنایش حکومت ایدئولوگ هاست. حکومت اندیشمندان اعتقادی است در جامعه؛ این معنای ولایت فقیه است، در مقابل حکومت نظامیان، حکومت زورمداران، حکومت سرمایه داران، حکومت کارگران و انواع و اقسام حکومت ها و تزهایی که مطرح می شود...؛ ولایت فقیه یعنی حکومت دین شناسان، اسلام شناسان، صاحب نظران در اندیشه اسلامی.(3)

 

پی نوشت ها:

1.ولایت و حکومت، ص229-231

2.سخنرانی رهبر معظم انقلاب، 15/11/1376

3.ولایت و حکومت، ص258-257.پاورقی 3

نظر شما