شناسهٔ خبر: 28751826 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

قدم قدم با خادمان موکب مهدی موعود (عج) فردوس/۲

اذن خدمت/ وعده گاه «کاظمین»

وعده گاه کاظمین است آن جا که هر چند دور، اما بوی «رضا» می دهد و هر چند در میان عرب غریبی، اما حس غربت نداری، تا چند روز دیگر عازم کاظمین می شوند اذن خدمت گرفته اند تا دو هفته به صورت شبانه روزی از زائران مولایشان حسین(ع) پذیرایی کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان - خراسان جنوبی: علم اربعین همیشه پا برجا و ماندگار است. دستان سرداری قلم شد تا علم امیرش بر زمین نیفتد. حالا که روزها و سال ها از آن واقعه می گذرد هر سال نه تنها تاسوعا و عاشورا بلکه اربعین نیز حسین را فریاد می کند نه تنها روزها که همه جهانیان، حسین مولای همه است فارس، عرب و عجم ندارد عشقش ارمنی، مسلمان و حتی شیعه و سنی نمی شناسند. عشقش ناب ترین حس هاست که می تواند علمش را ماندگارتر کند. علمی که مظلومیت، حقانیت، دیانت و اسلام را سر بلند می کند.

 

 

حال و هوای همیشگی بر فضای مسجد حاکم نیست، بین روز است و در مسجد غلغله. وظایف تقسیم شده و هر کسی در تکاپوی کاری است. جوانی بدون هیچ مقدمه ای بلند می خواند: « قدم قدم با یه علم- ایشاالله اربعین میام سمت حرم .... » و اشک است که مهمان چشمان عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام می شود.

 

وعده گاه کاظمین است آن جا که هر چند دور، اما بوی «رضا» می دهد و هر چند در میان عرب غریبی، اما حس غربت نداری، تا چند روز دیگر عازم کاظمین می شوند اذن خدمت گرفته اند تا دو هفته به صورت شبانه روزی از زائران مولایشان حسین(ع) پذیرایی کنند و آن ها هم که اسمشان از لیست جامانده، تلاش می کنند تا قبل از اعزام موکب هرچه در توان دارند، در طبق اخلاص بگذارند.

 

پایگاه های جمع آوری کمک های مردمی برای زائران اربعین چند روزی است در شهر فردوس برپا شده مردم بازهم بی خیال شرایط اقتصادی، بی خیال گرانی، پرشورتر از سال های قبل پای کار آمده اند و در تامین مایحتاج مورد نیاز زائران اربعین، دریغ ندارند.

 

 

اسم اربعین و حسین که باشد از خانه و خانواده خود فراموش می کنند حسین تمام خانواده و زندگی شان می شود هر چه دارند و ندارند هر چه توان باشد برای اباعبدا... است.

 

«حمید آبیار» مدیر کانون فرهنگی هنری مهدی موعود فردوس قرار است برای سومین سال متوالی به عنوان مدیر اجرایی موکب مهدی موعود (عج) مسجد جامع فردوس به کاظمین برود، از حال و هوای خوش حاکم بر دل خادمان این موکب می گوید: انتظاری سخت اما شیرین بود تا آن جا که برنامه ریزی مقدماتی برای برپایی موکب از فروردین شروع شد و هرچه به ایام محرم نزدیک تر، جلسات فشرده تر می شد.

 

همکاران بعضی شب ها به روستاها «چاه نو، خانکوک، حسین آباد و ....» می روند و با تشریح برنامه ها و اقدامات انجام شده در سال قبل، کمک های مردمی را جمع آوری می کنند.

 

نیمه های مردادماه به دلایل شرایط اقتصادی کشور، گاه نگران تامین مایحتاج مورد نیاز می شدیم اما هرچه روزهای حرکت به سمت کاظمین نزدیک تر می شود،‌ دوباره بر ما اثبات می شود که میزبان زائران اربعین کس دیگری است و ما تنها وسیله ایم!

 

از مادر شهید احمد شرفی یاد می کند که سال گذشته همه طلاهایش را نذر خرید یک دستگاه نانوایی کرد تا در کاظمین برای زائران حسین (ع) نان گرم پخته شود. نانوایی که همان سال، بعد از جمع کردن موکب و در برگشت از کاظمین، در کرمانشاه دوباره برپا شد تا به هموطنان هم کمک بدهدو حالا قرار است برای دومین سال،‌ در کاظمین مستقر شود.

 

 

 

آبیار به پیرمرد روستایی اشاره می کند که تمام دارایی اش یک راس گوسفند بود و آن را برای زائران اباعبدالله الحسین (علیه السلام) نذر کرد و یا آن زن خانه داری که با یک کیلو حبوبات،‌ در این کار خیر سهیم شد تا از بقیه جا نماند.

 

پنج تن برنج، ۲۰ حلب روغن ۱۷ کیلویی، یک تن انواع ‌حبوبات، ۸۰ کیلوگرم چای، یک تن شکر، سه تن آرد، ۲۰۰ کیلوگرم قند، ۲۰۰ کیلوگرم رب، ۱۰۰ هزار لیوان و ۶۰ هزار ظرف یکبار مصرف، ۵۰۰ کیلوگرم گوشت قرمز و ۸۰۰ کیلوگرم مرغ و ... از جمله اقلام مورد نیاز موکب های استان برای امسال است که تاکنون ۴۰ درصد آن تامین شده است.

 

سال قبل هم مردم مضایقه نکردند 100 پتو و ۵۰ کپسول گاز از کمک های پارسال باقی مانده است اما هنوز ۲۰۰ پتو و ۵۰ کپسول گاز دیگر باید تهیه شود به یقین عاشقان حسین (ع) باز هم کوتاه نمی آیند. به امید استجابت دست خدمت دراز می کنند تا بوی کربلا یک بار دیگر عالم گیر شود.

 

وی می گوید: قرار است این امکانات و تجهیزات با چهار دستگاه تریلی به سمت کرمانشاه حرکت کند و برخی از تجهیزاتی که از سال قبل برای کمک به زلزله زدگان در این استان مستقر شده است بارگیری و بعد به کاظمین منتقل شود.

 

 

مدیر اجرایی موکب مهدی موعود (عج) مسجد جامع فردوس، برنامه های فرهنگی امسال هم را بیان می کند: با حمایت دبیر ستادعالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و دبیرخانه مساجد خراسان جنوبی تلاش شده است رویکرد برنامه های فرهنگی موکب در کاظمین نسبت به سال‌های قبل پررنگ تر باشد.

 

برپایی غرفه های فرهنگی، نمایشگاه سه بعدی تصاویر واقعه ظهر عاشورا، غرفه چاپ عکس فوری، فروش محصولات فرهنگی، پرده خوانی واقعه عاشورا و قصه گویی برای کودکان با حضور مبلغان را ذکر می کند و ادامه می دهد: امسال قرار است از حضور واعظان برجسته کشور برای سخنرانی ها به دو یا سه زبان زنده دنیا نیز در ایام اربعین بهره مند شویم.

 

آبیار از تهیه تندیسی با پیام اربعین امسال «الحسین یجمعنا» خبر می دهد و می گوید: این اقدام با همکاری ستادعالی کانو‌ن‌های فرهنگی هنری مساجد کشور انجام شده و درصدد هستیم این تندیس را به خادمان اعتاب مقدسه کشور عراق تقدیم کنیم.

 

خادمان موکب مهدی موعود (عج) شهر فردوس از ۳۰ مهرماه در بلوار صاحب الزمان (عج) شهر کاظمین به مدت ۱۲ روز به زائران اباعبدالله الحسین (علیه السلام) خدمات رسانی می کنند ۷۰ نفر پذیرایی، پاسخگویی به شبهات دینی، خیاطی، شستشوی لباس های زائران، تعمیر کفش، واکس، تعمیر عینک، موبایل، امور گمشدگان، پذیرایی سه وعده را برعهده دارند.

 

وی پیش بینی می کند: روزانه برای ۶ هزار زائر غذای و ۶ هزار قرص نان گرم پذیرایی و اسکان هزار نفر فراهم شود.

 

به گفته وی کوچکترین خادم این موکب نوجوانی ۱۸ ساله است که به عنوان مداح با دیگر خادمان همراه می شود و پیرترین عاشق حسین در موکب راننده۷۰ ساله ای است. فعالیت های موکب امسال به صورت یک مستند از شبکه ۲ سیما پخش خواهد شد.

 

علاوه بر این 10 نفر از بانوان فردوسی هم نام شان را در لیست خدمت گزاران حسین نوشته و راهی کاظمین می شوند هر چند که موکب مهدی موعود (عج) مسجد جامع فردوس برای افزایش این تعداد و اجابت درخواست بانوان تلاش می کند.

 

خادمان حسین (ع) به عشق آقایشان پا در راه طولانی نهاده اند اما دست و دلشان گرم به دستگیری ارباب در روز تهی دستی است.

 

 

 

نظر شما