شناسهٔ خبر: 28751809 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی:

حمایت ۳۱۷ میلیارد دلاری کشورهای عضو OECD از بخش کشاورزی

رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشورها از کشاورزی خود حمایت های گوناگونی انجام می دهند، گفت: حمایت سالانه کشورهای عضو OECD از بخش کشاورزی ۳۱۷ میلیارد دلار برآورد می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز بر اساس اعلام رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی ۵۱ کشور جهان حمایت های مختلفی را از بخش کشاورزی خود انجام می دهند.

کاظمی تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای عضو OECD و در اکثر کشورهای نوظهور اقتصادی شاخص حمایت قیمتی بازار، بزرگترین بخش شاخص حمایت از  کشاورزی را تشکیل داده است.

رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی تصریح کرد: حمایت قیمتی بازار جزء مهمی از حمایت تولید کننده در ژاپن و ترکیه (بیش از ۸۰ درصد سهم حمایت از تولید کننده) و در چین بیش از ۵۰ درصد و در کره بیش از ۹۰ درصد بوده است.

سیاست حمایت قیمتی مشخص ترین سیاست های کشورهای عضو OECD

بر اساس اعلام سید حسن کاظمی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) به طور متوسط سالانه ۳۱۷ میلیارد دلار از بخش کشاورزی حمایت می کنند.

این مقام عالی رتبه وزارت جهاد کشاورزی افزود: بر اساس آخرین گزارش منتشر شده که مربوط به وضعیت تحولات سیاستی ۵۱ کشور، شامل ۳۵ کشور عضو (OECD) و ۱۰ کشور با اقتصاد نوظهور و ۶ کشور عضو اتحادیه اروپا و غیر عضو OECD است، در مجموع کشورهای مشمول این بررسی در فاصله سال های ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۷ به طور متوسط سالانه بالغ بر ۶۲۰ میلیارد دلار از بخش کشاورزی حمایت کرده اند.

وی ادامه داد: میانگین حمایت سالانه ۳۵ کشور عضو OECD از بخش کشاورزی معادل ۳۱۷ میلیارد دلار و میانگین حمایت توسط کشورهای نوظهور اقتصادی معادل ۲۹۷ میلیارد دلار بوده است.[۱]

تغییر سیاست های حمایتی از مصرف کننده به تولیدکننده

طبق بررسی OECD در گزارشی (اینجا) که پیشتر مورد بررسی قرار گرفته بود، حمایت های دولتی از قیمت محصولات غذایی در بازار به منظور حمایت از مصرف کنندگان به رقابت پذیری صنایع غذایی آسیب وارد می کند.

در این راستا OECD پیشنهاد حمایت های ویژه از تولیدکنندگان در برابر شوک های بازاری و تغییرات آب و هوایی را ارائه کرده است که می تواند وضعیت تولید محصولات غذایی را بهبود دهد.

از سویی دیگر با توجه به میزان حمایت کشورهای عضو OECD از بخش کشاورزی که رقم قابل توجهی است و حدود ۸۰ درصد از آن به صورت مستقیم به کشاورزان پرداخت می شود و مابقی حمایت ها صرف تحقیق، توسعه و ایجاد تجهیزات کشاورزی صرف شده است.

قانون تضمین خرید تنها سیاست حمایتی شاخص از بخش کشاورزی در ایران

از سیاست های اثرگذار در حوزه کشاورزی در ایران قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی است که بر اساس آن دولت موظف به تعیین قیمت حداقلی برای محصولات نام برده شده در این قانون و خرید این محصولات است.

در کنار این سیاست اما حمایت های مستقیم از کشاورزان در قالب افزایش نقدینگی لازم برای تولید و یا افزایش قدرت خرید آنان برای تهیه مواد اولیه تولید به خوبی صورت نمی گیرد.

پینوشت:

[۱] وزارت جهاد کشاورزی کد خبر ۱۰۰۳۹۵

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی

نظر شما