شناسهٔ خبر: 28751009 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وضعیت شهردار تهران بالاخره مشخص شد

خیابان یکطرفه بهشت /افشانی می رود

در جلسه مشترک مجمع نمایندگان تهران و اعضای شورای شهر تهران بر قانون مداری درخصوص قانون منع بکارگیری بازنشستگان تاکید شد و این امر مبین آن است که شهردار تهران به زودی تغییر می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، «محمدعلی نجفی» اولین انتخاب شورای پنجم برای مدیریت شهری تهران بود که 7 ماه بیشتر در بهشت دوام نیاورد و لیست امید را برای انتخاب شهردار جدید دچار چالش کرد.

سرانجام «محمدعلی افشانی» از میان 28 گزینه پیشنهادی برای تصدی پست شهرداری تهران، انتخاب شد و برای اداره شهر تهران راهی بهشت شد. هرچند شورای شهر در انتخاب شهردار نهایی با روشی که چندان معمول نیست، سایر گزینه ها را یکی پس از دیگری حذف کرد و اصولا روش جدیدی را بنیان نهاد که چندان معقول نیست و توجیه اعضای شورای پنجم این بود که میخواهیم شهردار نهایی بیشترین رأی را بیاورد تا بتواند با قدرت بیشتری فعالیت کند.

 

 درحالی که بیش از 6 ماه از حضور افشانی در بهشت نمی گذرد، تصویب و ابلاغ قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» در 24 شهریور ماه، باعث شد تا این ابهام پیش آید که آیا شهردار تهران می تواند به فعالیت خود در مسند شهرداری ادامه دهد یا نه؟! هرچند شهرداری قبل از تصویب این قانون نیز در رکود به سر می برد و فعالیت خاصی انجام نمی داد به صورتی که هر ماهه شاهد این بودیم که حقوق پرسنل و پاکبانان را به سختی پرداخت می کند.

 

زمانی که عدم حضور افشانی در کسوت شهردار تهران قوت گرفت، لیست امید در حمایت از انتخاب خود، تبصره و بند آوردند و اظهارکردند که قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل شهردار تهران نمی شود چراکه طبق قانون جایگاه شهردار تهران همرده با وزرا است بنابراین افشانی با قدرت و قوت تمام می تواند به مدیریت شهری بپردازد. اما این ادعاها دیری نپایید و اعضای شورا به دنبال گرفتن استفساریه از مجلس برای ادامه کار افشانی افتادند.

خبرگزاری شبستان: اینفوگرافی شهرداران تهران را اینجا ببینید

در این میان، »محسن هاشمی»، رییس شورای اسلامی شهر تهران بارها در گفت و گو با رسانه ها، تلویحا از ادامه کار افشانی در کسوت شهردار حمایت کرد و موضوع دریافت استفساریه را نیز مطرح کرد اما به این موضوع نیز تاکید کرد که شورای پنجم و خودش خارج از چارچوب قانون عمل نخواهند کرد.

 

روز یکشنبه ( 22 مهر 97) نیز قبل از برگزاری نودوسومین جلسه علنی شورای شهر، اعضای شورای پنجم جلسه هم اندیشی برگزار کردند و در این جلسه درخصوص تعیین تکلیف شهردار تهران و انتصاباتی که افشانی اخیرا انجام داده است به هم اندیشی پرداختند.

 

«محسن هاشمی رفسنجانی» درباره مباحث مطرح شده در جلسه هم اندیشی شورای پنجم و اقدامات انجام شده درخصوص ماندن یا رفتن افشانی گفت: روز شنبه، همراه با الویری رییس شورای عالی استان‌ها با لاهوتی رییس فراکسیون شهری در مجلس جلسه‌ای برگزار شد و با معاون جدید عمرانی وزیر کشور نیز جلسه‌ای داشتیم که اعلام کردند از دیوان محاسبات نامه آمده که شهردار جزو لیست بازنشستگان خواهد بود ولی از اداره حقوقی دولت هنوز نامه‌ای در این خصوص به وزیر کشور ارسال نشده است و ما منتظر نظر خانم جنیدی در این خصوص هستیم.

 

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: در صورتی که معاونت حقوقی ریاست جمهوری نظر خود را اعلام کند، با وزیر کشور صحبت خواهیم کرد که هرچه سریع‌تر نظر نهایی در مورد ماندن یا رفتن افشانی را اعلام کند تا از مجلس نیز استفساریه بگیریم.

 

این درحالی بود که جلسه مشترک مجمع نمایندگان تهران و لیست امید، یکشنبه شب ( 22 مهر) در ساختمان شورا برگزار شد و در این جلسه درباره مستثنی بودن افشانی از قانون منع به کارگیری بازنشستگان به گفت و گو نشستند.

 

این درحالی است که افشانی بارها تأکید کرده است که یک ساعت هم نمی‌خواهد غیرقانونی در این پست حضور داشته باشد و در صورتی که رسماً اعلام شود، وضعیت شهردار تهران نیز تعیین تکلیف خواهد شد.

جزئیات جلسه شبانه مجمع امید

«مجید فراهانی» درخصوص جزئیات جلسه مشترک مجمع نمایندگان تهران و اعضای شورای شهر گفت: اعضای شورای شهر تهران، نکاتی را از لحاظ قانونی در خصوص ماندن شهردار بیان کردند. مصلحت شهر و ثبات مدیریتی و این که این تغییر چه ضربه ای به شهر خواهد زد را نیز تشریح کردند.

 

رییس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که در حال حاضر وضعیت شهر به یک ثبات رسیده، شهردار تیم خود را انتخاب کرده، پروژه هایی در شهر آغاز شده، وضعیت بودجه نقد و غیرنقد مشخص شده و این تغییر وضعیت می تواند در عرصه کلان به نفع مردم تهران نباشد، گفت: در نهایت قرار شد نمایندگان مجلس از اختیارات قانونی خود برای ثبات مدیریت شهری تهران استفاده کنند و بررسی کنند که آیا می توان کمکی به ایجاد این ثبات کرد؟ هرچند اعلام شد که این مسیر، سخت است و باید زودتر برای این وضعیت، چاره ای اندیشیده می شد.

 

فراهانی با بیان این که برخی از نمایندگان مجلس معتقد بودند ایجاد استثنا به مصلحت قانون و قانون گذار نیست، گفت: به اعتقاد نمایندگان، اجرای قانون حتی اگر هزینه داشته باشد، بهتر از آن است که قانون با استثناها دچار خدشه شود اما جو غالب، همدلی و همراهی بود و بررسی راه های قانونی برای ثبات مدیریتی در شهر تهران.

 

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: تأکید شورا و شهردار بر قانون گرایی است اما ما از همه ظرفیت خود برای ثبات مدیریت استفاده می کنیم. این موضوع که آیا وزارت کشور استفساریه بدهد، به مجلس ارسال کند و نظر مجلس را جویا شود و یا این که مجلس طرحی دو فوریتی تهیه کند و از قانون هم طرازی شهردار تهران با وزرا برای تثبیت مدیریتی استفاده شود از دیگر بحث های مطرح شده بود.

 

فراهانی خاطرنشان کرد: در مهلت قانونی تعیین شده از ظرفیت ها استفاده می کنیم و پس از آن تابع قانون هستیم. همزمان اعضای شورای شهر، سناریوهای احتمالی دیگر را بررسی می کنند و پاسخ های مناسب برای احتمالات دیگر را نیز آماده خواهند کرد.

 

شهرداران نیز مشمول قانون ممنوعیت به‌ کارگیری بازنشستگان می‌شوند

علی رغم همه گمانه زنی ها، معاون هماهنگی و برنامه ریزی امور حقوقی دستگاه های اجرایی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، آب پاکی را بر روی دستان شورای پنجم ریخت و در خصوص شمول قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در نامه‌ای اعلام کرد: شهرداران نیز مشمول قانون ممنوعیت به‌ کارگیری بازنشستگان می‌شوند.

 

انتصابات ضرب العجلی و جابجایی مدیران؛ موضوع دیگری که در اما و اگرهای ماندن یا رفتن افشانی مطرح است. درحالیکه همواره انتقادات زیادی از عملکرد مدیریت شهری دوره محمدباقر قالیباف مطرح است و نسبت به بکارگیری نیروهای مازاد و افزایش حجم شهرداری تهران در این دوره انتقادهای زیادی وارد شده است. شاهد آن هستیم درحالیکه ادامه فعالیت افشانی در مسند شهرداری تهران در هاله ای از ابهام است، نسبت به انتصاب مدیران و معاونان شهرداری اقدام کرده است و این امر، ثبات مدیریت شهری را تحت الشعاع قرار داده و منجر به بهم ریختگی و بی ثباتی شهرداری می شود.

 

محسن هاشمی در خصوص انتصابات اخیر شهردار تهران نیز گفته است: با توجه به اینکه تثبیت مدیریت در شهرداری فعلاً وجود ندارد بنابراین انتصاباتی صورت می‌گیرد که آقای افشانی اعلام کردند تا آخرین لحظه‌ای که هستند قوی حضور خواهند داشت و اجازه نمی‌دهند که به دلیل ایجاد تضعیف، بلبشو شود و گفتند سخت پای تصمیماتی که گرفته‌اند ایستاده‌اند و اگر صلاح بدانند تغییراتی را در بدنه شهرداری ایجاد می‌کنند.

 

به هر روی؛ پس از جلسه مشترک مجمع نمایندگان و اعضای شورای شهر، محمود صادقی و پروانه سلحشوری نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به صورت جداگانه و در شبکه های اجتماعی، بر رعایت قانون تاکید کردند و اعلام کردند که افشانی باید شهرداری تهران را ترک نماید.

 

نظر شما