شناسهٔ خبر: 28750129 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

فرماندار شفت خبر داد

خسارت 17.5 میلیارد تومانی سیل اخیر به شهرستان شفت

فرماندار شفت با اشاره به اینکه سیلاب اخیر به 32 واحد مسکونی و 10 واحد تجاری شهرستان خسارت وارد کرد گفت: بر طبق آخرین گزارش‌ها، مجموع خسارات سیل اخیر در شهرستان شفت بالغ‌بر 17.5 میلیارد تومان است

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین به نقل ازفارس ، محمدرضا محسنی صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طغیان رودخانه‌ها در سیل اخیر سبب تخریب سه‌دهنه پل در روستاهای شهرستان شفت شد اظهار کرد: سیلاب به 32 واحد مسکونی و 10 واحد تجاری شهرستان خسارت وارد کرد.

وی با اشاره به جزئیات خسارت سیلاب روزهای گذشته به شهرستان شفت افزود: 24 کیلومتر از خطوط انتقال برق، سه کیلومتر از خطوط گاز، 1.5 کیلومتر از شبکه آب‌رسانی و بخشی از شبکه مخابراتی شهرستان شفت در جریان سیل اخیر تخریب و یا آسیب دید، آب‌گرفتگی جاده‌ها و دیواره سازه‌ها نیز از دیگر مشکلات ایجادشده براثر طغیان رودخانه‌ها بود.

فرماندار شفت با بیان اینکه رانش زمین در پنج نقطه از روستای ویسرود سبب مسدود شدن و اخلال در رفت‌وآمد 250 خانوار این روستا شد افزود: وقوع سیلاب موجب مسدود شدن مسیر 650 خانوار عشایری شهرستان شفت و مسیر گردشگری امام‌زاده اسحاق (ع) نیز در دونقطه دچار رانش شده است.

محسنی با اشاره به اینکه سیل اخیر موجل تخریب 30 سردهنه خاکی و صدمه زدن به دیواره رودخانه‌ها و نهرها شد بیان کرد: بر طبق آخرین گزارش‌ها، مجموع خسارات سیل اخیر در شهرستان شفت بالغ‌بر 17.5 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به دلیل وقوع چنین حوادثی در شهرستان گفت: عدم لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها یکی از عوامل تشدید و وارد شدن خسارت سیل اخیر در شهرستان شفت است.

فرماندار شفت با اذعان به عدم گنجایش حجم زیاد سیلاب در رودخانه‌های شفت تصریح کرد: رودخانه‌ها نیازمند ساماندهی هستند زیرا افراط در صدور مجوزهای برداشت از رودخانه در سال‌های پیش و ممانعت‌های قانونی کنونی برای ورود دستگاه‌های ذی‌ربط برای ساماندهی، به بسیاری از زیرساخت‌های حاشیه رودخانه آسیب رسانده و مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.

محسنی با تأکید بر همکاری دستگاه‌های خدماتی و اجرایی برای بازگشایی و بهسازی اولیه جاده‌های روستایی بیان کرد: باید اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط‌زیست در کنار راهداری زمینه تسریع در کار را فراهم کنند و بنیاد مسکن نیز ترمیم راه‌ها و پل‌های داخل بافت روستاهای سیل‌زده را در اولویت قرار داده و اداره برق نیز در روزهای آتی نقاط در معرض خطر شبکه‌های برق را جابجا و از ایمن‌سازی آن‌ها اطمینان حاصل کند.

وی با بیان اینکه از پروژه‌های اولویت‌دار شهرستان شفت، پروژه راه مواصلاتی ملاسرا به شفت است گفت: این پروژه از اعتبارات ملی استفاده می‌کند و ما بحث رینگ این پروژه را پیگیر هستیم تا مکمل این راه ‌شود.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه بهسازی و تعریض 1.5 کیلومتر از محور ملاسرا به شفت به اتمام رسیده خاطرنشان کرد: حدود 9 کیلومتر از این پروژه به پیمانکار واگذارشده و امیدواریم تا دهه فجر سال جاری بخشی از این مسیر در ورودی شهر شفت آماده بهره‌برداری شود.

محسنی با اشاره به اینکه ساماندهی تاکسی‌های درون‌شهری باید توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری شفت پیگیری شود افزود: بی‌توجهی مدیریت شهری در این موضوع پذیرفتنی نیست و باید به این مسئله رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه شهرستان شفت در فرهنگ و مذهب دارای سابقه تاریخی است گفت: علمای بزرگی در طول تاریخ از این منطقه برخاسته‌اند و بقاع متبرکه امامزادگان ابراهیم و اسحاق (ع) همواره مورد اقبال دوستداران اهل‌بیت (ع) قرار داشته‌اند و علاوه بر مردم این شهرستان سالانه هزاران زائر و گردشگر از استان و کشور از این اماکن مذهبی بازدید می‌کنند.

فرماندار شفت از اتمام فاز نخست سامانه جمع‌آوری فاضلاب روستای امامزاده ابراهیم و تکمیل طرح پایداری آب‌رسانی به روستای امامزاده اسحاق در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: رونق گردشگری مذهبی نیازمند توسعه زیرساخت‌های عمرانی است و این موضوع یکی از اولویت‌های دولت در شهرستان شفت است و ما نیز موضوع فاضلاب و آب شرب مرکز شهرستان‌، بخش احمدسرگوراب و آب شرب روستایی و فاضلاب شهرک امامزاده ابراهیم (ع) را پیگیر هستیم.

محسنی با تأکید بر تدوین فرهنگ‌سازی برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت افزود: از مجموعه اوقاف و امور خیریه شهرستان شفت انتظار می‌رود از ظرفیت بقاع متبرکه و مساجد در این راستا بهره‌برداری بهتری کنند و بستر لازم برای بهره‌گیری از ظرفیت جوانان در کنار افراد باتجربه در هیئت‌امنای مساجد و بقاع متبرکه برای پیشبرد امور دینی و مذهبی را فراهم شود.

وی با بیان اینکه احداث تصفیه‌خانه یکی از مطالبات مردم‌ شهرستان شفت است خاطر شنان کرد: از مجموع‌ 16 شهرستان گیلان، 15 شهرستان دارای طرح مطالعاتی بودند و تنها شهرستانی که طرح مطالعاتی نداشت شهرستان شفت بود‌ که اواخر سال ۹۵ شروع کردیم و در سال ۹۶ طرح مطالعاتی نهایی شد.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه شهرستان شفت روستایی‌ترین شهرستان استان گیلان است گفت: در شفت حدود 44 هزار نفر، جمعیت روستایی داریم که 70 درصد جمعیت شهرستان را تشکیل می‌دهد.

نظر شما