شناسهٔ خبر: 28749677 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

دورهمی‌هایی از جنس نور برای تسکین آلام روشندلان

کانون خبرنگاران نبأ ــ چشمانت که بسته است، پشت سر جماعت حرکت نمی‌کنی و گم نمی‌شوی در مسیر پرخطری که برای عبور برگزیده‌اند. درون چاله‌ای نمی‌افتی که تو را به آن سمت هدایت کرده‌اند و به دیوار بن‌بستی نمی‌خوری که نشانی‌اش را اشتباهی به تو داده‌اند. تو را نابینا می‌نامند اما شاید، این ماییم که نمی‌بینیم!

صاحب‌خبر -

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ زرد، آبی، قرمز، سفید... رنگ زندگی آنان را در هیچ جعبه مداد رنگی‌ یافت نمی‌کنی! آن‌ها رنگ‌شان را خودشان خلق می‌کنند؛ تو هم چشمانت را که ببندی باید رنگ خودت را انتخاب کنی؛ اینجا تو تصمیم گیرنده‌ای نه معماری شهری یا صفحات پر زرق و برق اینستاگرام، تو انتخاب می‌کنی، نه تلویزیون و ماهواره و تبلیغات پر از رنگ‌شان.

دلی که به نوای قرآن روشن می‌شود/ روشندلان نیازمند حمایت مسئولان
چشمانت که بسته است، پشت سر جماعت حرکت نمی‌کنی و گم نمی‌شوی در مسیر پرخطری که برای عبور برگزیده‌اند. درون چاله‌ای نمی‌افتی که تو را به آن سمت هدایت کرده‌اند و به دیوار بن‌بستی نمی‌خوری که نشانی‌اش را اشتباهی به تو داده‌اند. تو را نابینا می‌نامند اما شاید، این ماییم که نمی‌بینیم!
23 مهرماه مقارن با 15 اکتبر، روزی متعلق به روشندلان است که آن را عصای سفید می‌نامند. این افراد با توجه به زیست خاصی که دارند، همواره نیازمند توجه ویژه و خاص مردم و مسئولان هستند تا با توجه به تفاوت‌هایشان بتوانند همانند مردم عادی به زندگی خود ادامه دهند. در این راستا مؤسساتی با هدف کمک به این افراد و توانمندسازی آنان تشکیل شده‌اند که در این گفت‌و‌گو سعی شده تا ضمن معرفی یکی از این مراکز، شما را با بخشی از زیست روشندلان آشنا کنیم.
بصیر، نام مؤسسه‌ای است که به‌عنوان نخستین مؤسسه فرهنگی ــ هنری ویژه نابینایان در شمال غرب کشور، فعالیت خود را از نیمه دوم سال 1388 در شهر تبریز آغاز کرد. مهدی رأفتی، مدیرعامل این مؤسسه با ما از نابینایان و مشکلاتشان می‌گوید.
ایکنا ـ به‌طور کلی ضمن معرفی مؤسسه فرهنگی ــ هنری بصیر، راجع به فعالیت‌های این مؤسسه در جهت خدمت به نابینایان، توضیح دهید.
این مؤسسه تمام شئون زندگی نابینایان را تحت پوشش قرار داده و همه گروه‌های سنی می‌توانند از خدماتی که ارائه و به‌طور خاص در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد، استفاده کنند.
در این مؤسسه مهارت‌هایی به نابینایان آموزش داده می‌شود که یادگیری آنها خارج از مؤسسه و در کنار افراد عادی، نابینایان را با مشکلاتی مواجه می‌کند؛ به‌عنوان مثال مهارت‌هایی همچون آشپزی، کامپیوتر، زبان و... که در مراکز آموزشی برای عموم افراد برای آموزش از تصویر استفاده می‌کنند و این کاربردی برای نابینایان ندارد.

دلی که به نوای قرآن روشن می‌شود/ روشندلان نیازمند حمایت مسئولان
قرآن؛ شفابخش دردمندان روشندل
با توجه به اینکه فعالیت‌های قرآنی می‌تواند نابینایان را در جهت افزایش امید به زندگی و بالابردن روحیه برای مقابله با مشکلاتی که به دلیل نابینایی با آن مواجه‌اند، یاری کند و این فعالیت‌ها برای آنان جنبه درمانی نیز داشته‌ و توانسته‌ تا حدی بیماری‌هایی چون صرع و اثرات ناشی از آن را در افراد کنترل کند و یا به حداقل برساند؛ در این راستا می‌توان از جنبه‌های پرطرفدار مؤسسه بصیر، به کلاس‌های معارف اسلامی اشاره کرد که به تربیت گروهی از حفاظ قرآنی در سطوح مختلف انجامیده است؛ همچنین کلاس‌هایی مانند نهج‌البلاغه، تدبر در قرآن، احکام برای آقایان و بانوان برگزار شده است که توانسته نابینایان را برای شرکت در مسابقات قرآنی آماده کند.
طنین دلنواز روشندلان قرآنی؛ زینت‌بخش محافل و مجالس
از فعالیت‌های مهم فرهنگی در این مؤسسه، تشکیل گروه تواشیح نابینایان بوده که از آن‌ها توسط نهادهای مختلف دعوت به عمل آمده؛ اما آن‌گونه که باید از آن‌ها استقبال نشده است. توجه به گروه تواشیح نابینایان نه فقط به‌عنوان یک فعالیت فرهنگی بلکه به‌عنوان یک فعالیت درآمدزا برای آن‌ها بسیار حائز اهمیت است و این امر سبب شده تا ما تمام تلاش‌مان را برای معرفی هرچه بیشتر این گروه به کار گیریم.

دلی که به نوای قرآن روشن می‌شود/ روشندلان نیازمند حمایت مسئولان
ایکنا _ مؤسسه در حال حاضر با چه مشکلاتی مواجه است؟
بزرگ‌ترین مشکل این مؤسسه مشکلات مالی است و این درحالی‌است که خیرین زیادی در شهر تبریز وجود دارند، اما این به تنهایی کافی نیست و ما نیازمند حمایت هرچه بیشتر مسئولان هستیم؛ حمایت‌هایی که بتوانند ما را در جهت خودکفایی مؤسسه یاری کنند.
مشکلات مالی سبب شد تا فعالیت‌هایی که چندی پیش در جهت اشتغال و به‌منظور درآمدزایی برای نابینایان در مؤسسه صورت می‌گرفت، متوقف شوند و در حال حاضر هیچ طرح درآمدزایی برای نابینایان در مؤسسه وجود ندارد؛ این در حالی است که بهزیستی استان می‌تواند امکانات زیادی را در اختیار مؤسسه جهت رفع این مشکلات ارائه دهد.
نارضایتی مدیرعامل مؤسسه بصیر از عملکرد مسئولان
با توجه به استیجاری بودن مکان مؤسسه و کمبود فضا برای ارائه خدمات، رأفتی با گله‌مندی از برخی مسئولان گفت: چندین سال است که از شهرداری تبریز درخواست فضایی را کرده‌ایم تا بتوانیم فعالیت‌های خود را در شرایطی بهتر ارائه دهیم اما پاسخی دریافت نکردیم. این در حالی است که طی جلسات حضوری با افرادی چون معاون مدیریت فرهنگی شهر، وعده‌هایی به‌منظور در اختیار دادن فضا داده شده که هیچ کدام هنوز عملی نشده است.
چندی پیش نیز در دیدار با شهردار تبریز این وعده به ما داده شد که ایشان ملاقاتی را با مسئولان مربوط برای ما فراهم کنند اما هنوز دیداری با مسئولان برای ما حاصل نشده است. همچنین شورای شهر تبریز این قول را دادند که از بودجه‌ سال 95 و 96 مبلغی را به‌ مؤسسه اختصاص دهند اما هیچ کدام محقق نشد و ضمن پیگیری‌های صورت گرفته پاسخ شفاف و دقیقی نیز دریافت نکردیم.
ایکنا ـ چه نیازهایی وجود دارد که این مؤسسات نمی‌توانند برای نابینایان رفع کنند؟
درست است که این افراد دچار مشکل بینایی و نقص هستند اما نیازهای آنان همانند نیازهای یک فرد عادی است و انتظار آن‌ها هم این بوده که به آن‌ها همچون یک فرد عادی نگاه شود؛ همین‌طور دیدگاهی که در جامعه جهانی در مواجهه با این افراد وجود دارد، این است که با عدم تمرکز بر محدودیت‌ها همه چیز را برای نابینایان دسترس‌پذیر کنیم.
رأفتی در جهت بازگو کردن مشکلات نابینایان به این نکته نیز اشاره کرد که فضای شهری متناسب با رفت‌و‌آمد نابینایان نیست و این امر در حالی که مشکلات زیادی را برای آنان ایجاد می‌کند و آنان را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ سبب شده تا این گروه برای رفت‌و‌آمدهای خود متحمل هزینه‌های اضافی شود که پرداخت آن‌ها از عهده‌شان خارج است؛ این مسئله به همراه مشکلی که در جهت چاپ کتب بریل به‌صورت رسمی برای نابینایان وجود دارد، از مشکلاتی است که با حمایت‌های مالی می‌توان از آن‌ها کاست.

دلی که به نوای قرآن روشن می‌شود/ روشندلان نیازمند حمایت مسئولان
ایکنا ـ با توجه به مشکلات نابینایان به‌ویژه در امر ازدواج و کسب مهارت‌های لازم مؤسسه بصیر چه تمهیداتی را در این زمینه در نظر گرفته است؟
طرح خاصی در رابطه با ازدواج نابینایان در نظر گرفته نشده اما طبق بررسی‌هایی که صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌ایم که دختران نابینا در امر ازدواج به‌دلیل نداشتن مهارت‌های لازم جهت خانه‌داری دچار مشکلات بیشتری نسبت به پسران هستند؛ این امر سبب شد تا ما بیشتر بر روی مهارت‌های این چنینی برای دختران نابینا تمرکز کنیم؛ فعالیت‌هایی چون گلدوزی، خیاطی، آشپزی، مهارت‌های فرزندپروری و... اقداماتی است که به‌طور غیر مستقیم دختران نابینا را برای زندگی مستقل در آینده آماده می‌کند.

گزیده‌ای از فعالیت‌های مؤسسه بصیر را به روایت دوربین ببنید


محدثه حاجی‌حیدری
انتهای پیام

نظر شما