شناسهٔ خبر: 28749590 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم|کاریکاتورهای جهان عرب؛ از تشدید جنگ رسانه‌ای عربستان و قطر تا بن سلمان و قلم شکسته خاشقجی‌

R36361/P36355/S8,90/CT12

گروه بین الملل تسنیم: در این گزارش هر هفته مهمترین کاریکاتورهای روزنامه‌های عربی را با نگاهی تحلیلی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در گزارش های هفتگی  «کاریکاتورهای جهان عرب» مهمترین کاریکاتورهای روز رسانه‌های عربی را با نگاهی تحلیلی بررسی می‌کنیم.

آزادی بیان در عربستان!

روزنامه قطری الوطن در کاریکاتوری به سرکوب آزادی بیان از سوی سران سعودی اشاره کرده که به طور ویژه در پرونده قتل خاشقجی به وضوح مشاهده شد.

این هفته دو کاریکاتور از پایگاه خبری العهد لبنان را بررسی کرده ایم.

سفر مقامات آمریکایی به منطقه!

 

کارتونیست با نگاه ظریفی به اولویت های اصلی سیاست خارجی آمریکا اشاره دارد که رژیم صهیونیستی همواره در صدر آنها قرار دارد، البته اعراب نیز هر چه تلاش کنند، هرگز به جایگاه رژیم صهیونیستی نمی رسند.

ترامپ، آنروا و شرایط آوارگان فلسطینی؛ بدون شرح!

این هفته سه کاریکاتور از روزنامه الشرق الاوسط را بررسی کرده ایم.

انتخابات در افغانستان!

این روزنامه در کاریکاتوری به ناامنی در افغانستان اشاره کرده، بر این اساس در انتخابات این کشور نگرانی از وقوع عملیات تروریستی بسیار بالاست.

شانتاژ رسانه‌ای علیه قطر

الشرق الاوسط در کاریکاتور دیگری که به بحران روابط میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مرتبط است، رسانه‌های قطری را متهم به ریختن بنزین روی آتش تنش ها کرده است.

جوسازی علیه دولت جدید عراق

این روزنامه سعودی که در کشوری منتشر می‌شود که با انتخابات بیگانه اند، در کاریکاتور دیگری دست به جوسازی علیه دولت جدید عراق زده است. کارتونیست مسیر پرفراز و نشیب و سختی را برای دولت جدید عراق متصور شده است، انتشار این کاریکاتور نشان می دهد که باید از همین حالا  منتظر دخالت های آل سعود در تحولات عراق باشیم.

 از روزنامه الحیات این هفته دو کاریکاتور را بررسی کرده ایم.

آخرین وضعیت اینترپل!

این روزنامه در کاریکاتوری به وضعیت بغرنج نهاد بین المللی اینترپل اشاره کرده است، نهادی که خود باید عامل برخورد با قانون شکنان در عرصه بین المللی باشد، اما اخیرا رئیس  آن در چین بازداشت شده است.

شایعات در فضای مجازی‌‌؛ بدون شرح!

این هفته سه کاریکاتور از روزنامه الرایه قطر را برای شما انتخاب کرده ایم.

نتیجه جنگ عربستان علیه یمن

طراح کاریکاتور در طرحی زیبا با عنوان  «موفقیت های عملیات طوفان قاطعیت»، دستاوردهای این عملیات سعودی ها را در عرصه نظامی به چالش کشیده است، عملیاتی که جز تخریب و ویرانی شهرهای یمن و قتل عام و آوارگی مردم بی گناه این کشور دستاوردی برای سعودی‌ها نداشته، بلکه در عرصه نظامی با شکست‌های آنها در برابر نیروهای یمنی همراه بوده است.

گرفتاری نتانیاهو در پرونده های فساد

کارتونیست گرفتاری شدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در پرونده‌های متعدد فساد، علت اصلی ناتوانی وی در آغاز جنگی جدید علیه غزه عنوان کرده است. 

وضعیت اعراب در روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی؛ بدون شرح! 

 این هفته از روزنامه القدس العربی سه کاریکاتور را بررسی کرده ایم که هر سه به پرونده قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان اختصاص دارد. 

دستان آلوده به خون آل سعود

در این کاریکاتور به قتل جمال خاشقجی از سوی سعودی‌ها اشاره شده است. 

آزادی بیان در جهان عرب! 

القدس العربی در کاریکاتور دیگری به وضعیت بغرنج آزادی بیان در کشورهای عربی اشاره کرده است. 

دشداشه بن سلمان و قلم شکسته خاشقجی‌؛ بدون شرح! 

این هفته با سه کاریکاتور از روزنامه  «فلسطین» همراه شما هستیم. 

ترس از بادکنک‌های کودکان‌ فلسطینی! 

این روزنامه در کاریکاتوری به ترس شدید حاکم بر ارتش رژیم صهیونیستی و همچنین شهرک های صهیونیست نشین اطراف غزه در اثر پرتاب بادکنک‌های آتشین اشاره کرده است. ابتکاری که از سی ام مارس 2018 همزمان با آغاز راهپیمایی‌های بزرگ بازگشت آغاز شده و صهیونیست‌ها با همه ابزارهای نظامی پیشرفته خود تاکنون در مهار آن ناکام مانده اند. 

سطح آزادی مطبوعات در جهان عرب؛ بدون شرح!

 

روز خونین غزه در جمعه  «انتفاضه قدس» 

کارتونیست فلسطینی به برگزاری بیست و نهمین راهپیمایی بازگشت تحت عنوان جمعه انتفاضه قدس اشاره داشته که در آن هفت فلسطینی شهید و 252 نفر دیگر زخمی ‌شدند. 

پایگاه خبری عربی 21 در کاریکاتوری به خون ریخته شده  «جمال خاشقجی» نویسنده معارض سعودی اشاره کرده است.

روزنامه فلسطینی  «قدس» نیز در کاریکاتوری به شهادت مادر فلسطینی (عائشه الرابی) در اثر پرتاب سنگ از سوی شهرک‌نشینان صهیونیست اشاره کرده است.

پایگاه فلسطینی  «الحیات الجدیده» نیز در کاریکاتوری به چراغ سبز آمریکا و کشورهای غربی به رژیم صهیونیستی برای ادامه جنایاتش علیه فلسطینی ها اشاره داشته است.

روزنامه اماراتی البیان نیز با تبعیت از عربستان سعودی در ادامه جنگ رسانه ای علیه قطر، شبکه الجزیره را  «صدای فتنه» معرفی کرده است.

 

انتهای پیام/

نظر شما