شناسهٔ خبر: 28749238 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فرماندار شفت خبر داد

فرماندار شفت خبر داد خسارت 17.5 میلیارد تومانی سیل اخیر به شهرستان شفت

فرماندار شفت با اشاره به اینکه سیلاب اخیر به 32 واحد مسکونی و 10 واحد تجاری شهرستان خسارت وارد کرد گفت: بر طبق آخرین گزارش‌ها، مجموع خسارات سیل اخیر در شهرستان شفت بالغ‌بر 17.5 میلیارد تومان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شفت، محمدرضا محسنی صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طغیان رودخانه‌ها در سیل اخیر سبب تخریب سه‌دهنه پل در روستاهای شهرستان شفت شد اظهار کرد: سیلاب به 32 واحد مسکونی و 10 واحد تجاری شهرستان خسارت وارد کرد.

وی با اشاره به جزئیات خسارت سیلاب روزهای گذشته به شهرستان شفت افزود: 24 کیلومتر از خطوط انتقال برق، سه کیلومتر از خطوط گاز، 1.5 کیلومتر از شبکه آب‌رسانی و بخشی از شبکه مخابراتی شهرستان شفت در جریان سیل اخیر تخریب و یا آسیب دید، آب‌گرفتگی جاده‌ها و دیواره سازه‌ها نیز از دیگر مشکلات ایجادشده براثر طغیان رودخانه‌ها بود.

فرماندار شفت با بیان اینکه رانش زمین در پنج نقطه از روستای ویسرود سبب مسدود شدن و اخلال در رفت‌وآمد 250 خانوار این روستا شد افزود: وقوع سیلاب موجب مسدود شدن مسیر 650 خانوار عشایری شهرستان شفت و مسیر گردشگری امام‌زاده اسحاق (ع) نیز در دونقطه دچار رانش شده است.

محسنی با اشاره به اینکه سیل اخیر موجل تخریب 30 سردهنه خاکی و صدمه زدن به دیواره رودخانه‌ها و نهرها شد بیان کرد: بر طبق آخرین گزارش‌ها، مجموع خسارات سیل اخیر در شهرستان شفت بالغ‌بر 17.5 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به دلیل وقوع چنین حوادثی در شهرستان گفت: عدم لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها یکی از عوامل تشدید و وارد شدن خسارت سیل اخیر در شهرستان شفت است.

فرماندار شفت با اذعان به عدم گنجایش حجم زیاد سیلاب در رودخانه‌های شفت تصریح کرد: رودخانه‌ها نیازمند ساماندهی هستند زیرا افراط در صدور مجوزهای برداشت از رودخانه در سال‌های پیش و ممانعت‌های قانونی کنونی برای ورود دستگاه‌های ذی‌ربط برای ساماندهی، به بسیاری از زیرساخت‌های حاشیه رودخانه آسیب رسانده و مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.

محسنی با تأکید بر همکاری دستگاه‌های خدماتی و اجرایی برای بازگشایی و بهسازی اولیه جاده‌های روستایی بیان کرد: باید اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط‌زیست در کنار راهداری زمینه تسریع در کار را فراهم کنند و بنیاد مسکن نیز ترمیم راه‌ها و پل‌های داخل بافت روستاهای سیل‌زده را در اولویت قرار داده و اداره برق نیز در روزهای آتی نقاط در معرض خطر شبکه‌های برق را جابجا و از ایمن‌سازی آن‌ها اطمینان حاصل کند.

وی با بیان اینکه از پروژه‌های اولویت‌دار شهرستان شفت، پروژه راه مواصلاتی ملاسرا به شفت است گفت: این پروژه از اعتبارات ملی استفاده می‌کند و ما بحث رینگ این پروژه را پیگیر هستیم تا مکمل این راه ‌شود.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه بهسازی و تعریض 1.5 کیلومتر از محور ملاسرا به شفت به اتمام رسیده خاطرنشان کرد: حدود 9 کیلومتر از این پروژه به پیمانکار واگذارشده و امیدواریم تا دهه فجر سال جاری بخشی از این مسیر در ورودی شهر شفت آماده بهره‌برداری شود.

محسنی با اشاره به اینکه ساماندهی تاکسی‌های درون‌شهری باید توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری شفت پیگیری شود افزود: بی‌توجهی مدیریت شهری در این موضوع پذیرفتنی نیست و باید به این مسئله رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه شهرستان شفت در فرهنگ و مذهب دارای سابقه تاریخی است گفت: علمای بزرگی در طول تاریخ از این منطقه برخاسته‌اند و بقاع متبرکه امامزادگان ابراهیم و اسحاق (ع) همواره مورد اقبال دوستداران اهل‌بیت (ع) قرار داشته‌اند و علاوه بر مردم این شهرستان سالانه هزاران زائر و گردشگر از استان و کشور از این اماکن مذهبی بازدید می‌کنند.

فرماندار شفت از  اتمام فاز نخست سامانه جمع‌آوری فاضلاب روستای امامزاده ابراهیم و تکمیل طرح پایداری آب‌رسانی به روستای امامزاده اسحاق در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: رونق گردشگری مذهبی نیازمند توسعه زیرساخت‌های عمرانی است و این موضوع یکی از اولویت‌های دولت در شهرستان شفت است و ما نیز موضوع فاضلاب و آب شرب مرکز شهرستان‌، بخش احمدسرگوراب و آب شرب روستایی و فاضلاب شهرک امامزاده ابراهیم (ع) را پیگیر هستیم.

محسنی با تأکید بر تدوین فرهنگ‌سازی برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت افزود: از مجموعه اوقاف و امور خیریه شهرستان شفت انتظار می‌رود از ظرفیت بقاع متبرکه و مساجد در این راستا بهره‌برداری بهتری کنند و بستر لازم برای بهره‌گیری از ظرفیت جوانان در کنار افراد باتجربه در هیئت‌امنای مساجد و بقاع متبرکه برای پیشبرد امور دینی و مذهبی را فراهم شود.

وی با بیان اینکه احداث تصفیه‌خانه یکی از مطالبات مردم‌ شهرستان شفت است خاطر شنان کرد: از مجموع‌ 16 شهرستان گیلان، 15 شهرستان دارای طرح مطالعاتی بودند و تنها شهرستانی که طرح مطالعاتی نداشت شهرستان شفت بود‌ که اواخر سال ۹۵ شروع کردیم و در سال ۹۶ طرح مطالعاتی نهایی شد.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه شهرستان شفت روستایی‌ترین شهرستان استان گیلان است گفت: در شفت حدود 44 هزار نفر، جمعیت روستایی داریم که 70 درصد جمعیت شهرستان را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/خ

نظر شما