شناسهٔ خبر: 28748352 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

حضور ساکن انسان/ روایت الهه حیدری از نمایشگاه "ساکن" در گالری اثر

الهه حیدری گفت: من به کم کردن و حذف کردن علاقه دارم و همه چیز را در آثارم ساده می‌کنم.

صاحب‌خبر -

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی الهه حیدری با نام "ساکن" در گالری اثر برپاست. در این نمایشگاه 8 تابلوی رنگ روغن روی بوم به نمایش درآمده است. حیدری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری کاراکترهای آثار خود گفت: از وقتی کار خود را شروع کردم و از نخستین نمایشگاه آثارم در سال 74 همین فیگورها در تابلوهایم حضور داشتند. تم اصلی آثارم همان چیزی بود که الان هم در تابلوها دیده می‌شود، با این تفاوت که آن زمان آثارم سیاه و سفید بودند.

حیدری ادامه داد: پس از آن به مدت 6 سال در زمینه پرتره کار کردم و دو نمایشگاه از این آثار برگزار کردم. کم‌کم رنگ به آثارم وارد شد و همین طیف رنگ‌های آبی، بنفش و قهوه‌ای به وجود آمد. پس از آن دوباره فیگورها به آثارم بازگشتند و روی صندلی‌ها نشستند.

حیدری افزود: در مجموعه بعدی آدم‌ها را حذف کردم و فقط میز و صندلی‌ها را نقاشی کردم. اما با وجود این که انسان در کادرها حضور نداشت، وجود او کاملا ملموس بود و این به دلیل حسی بود که در فضا وجود داشت.

او با اشاره به بازگشت دوباره فیگورها به آثارش گفت: در مجموعه بعدی من باز هم فیگورها حضور داشتند؛ اما این بار آدم‌هایی را می‌دیدیم که سر آنها از کادر بیرون رفته و دیده نمی‌شد. من به کم کردن و حذف کردن علاقه دارم و همه چیز را در آثارم ساده می‌کنم. حتی در آثار طراحی من این حذفیات بیشتر وجود دارد. در این آثار ارتباط میان حرکت آدم‌ها و ارتباط‌شان با اجسام اطراف برایم اهمیت زیادی دارد. با این وجود آدم‌ها برای مخاطب کاملا ملموس هستند و حس آنها قابل درک است.

او درباره رنگ‌های آثار خود گفت: استفاده از رنگ هم به موضوع بستگی دارد و هم اینکه جذابیت تعداد محدود رنگ و آن همه رنگی که می‌توان از این تعداد اندک به وجود آورد، برایم مانند کشف کردن و پیدا کردن است. این محدودیت دست من را نبسته و انتخاب خودم است که با تعداد کمی رنگ کار کنم.

حیدری ادامه داد: مجموعه فعلی من در ادامه همان کارهای قبلی است. با وجود اینکه سال‌هاست در همین فضا و با همین فرم‌ها کار می‌کنم اما این شیوه کار کردن اصلا برایم تکراری نشده است. حتی در این مجموعه جدید توانستم از خود کارها چیزهای جدیدی در زمینه فرم، رنگ و... یاد بگیرم. 

نمایشگاه نقاشی الهه حیدری تا 27 مهرماه در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره 16، روبروی خانه هنرمندان برپاست.

نظر شما