شناسهٔ خبر: 28747191 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

شروع نهمین جشنواره عمار از تورقوزآباد

ایران آن اندازه‌ای که به سینما خدمت کرده از آن استفاده نکرده است. عمار ظرفیتی از سوژه‌هایی است که تاکنون استفاده نشده و این نوید را می‌دهیم که کمتر از سه سال دیگر نسل فیلمسازان حرفه‌ای ظهور می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، جشنواره عمار درنخستین فعالیت نهمین دوره خود باز هم کلیشه‌شکنی کرد و نشست خبری خود را نه در محل رسمی جشنواره که در منزل شهیدی برگزار کرد که محل قرارگیری آن در هفته‌های اخیر مورد بحث در میان ایرانی‌ها شده بود. «تورقوزآباد» محلی است که در چند هفته اخیر با خیمه‌شب‌بازی نخست‌وزیر رژیم غاصب صهیونیستی به اسمی مشهور بدل شد و جشنواره عمار که همیشه در پی خرق عادت بوده از این فرصت استفاده کرد و به تورقوزآباد رفت. در این نشست خبری نادر طالب‌زاده‌دبیر، وحید جلیلی مسوول شورای سیاست‌گذاری و سیدرسول منفرد، دبیر اجرایی این جشنواره در منزل شهیدان فاطمیه مفرد حضور داشتند.

جلیلی: مردم از بخش‌های سفارشی جشنواره استقبال کردند
آقای وحید جلیلی در این نشست گفت: شروع برنامه‌های جشنواره نهم فیلم عمار را در منزل شهیدان «فاطمی مفرد» با میزبانی پدر و مادر این شهیدان بزرگوار برگزار کردیم. امسال نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار می‌شود. ما هم چنین انتظاری نداشتیم که این جشنواره فیلم در این مدت کوتاه به نقطه‌عطفی در سازمان تولید و تماشای سینمای ایران تبدیل شود. در یک سال گذشته در نقاط مختلف کشور بودم و به مناطق مختلفی سفر کردم و در جریان این سفرها با فعالان فرهنگی و اکران‌کننده‌های مردمی فیلم‌های عمار ملاقات کردم. 
آن‌ها با حداقل امکانات و با اخلاص و عمل فراوان تلاش می‌کنند تا روز به روز سینمای عمار و انقلاب اسلامی گسترش پیدا کند. امسال دو بخش به جشنواره مردمی فیلم عمار اضافه شده است. بخش نخست با عنوان فیلم‌های سفارشی است. در توضیح این بخش باید بگویم که متاسفانه فیلم‌های امروز سینمای کشور نسبت درستی با فضای کشور و نیازهای مردم ندارد و در این میان یکی از این کلیدواژه‌ها «سینمای سفارشی» است.

وی خاطرنشان کرد: امروز شاهدیم‌ فیلم‌های سیاهی که به سفارش برخی‌ها در ایران ساخته می‌شود نه تنها کیفیت ندارند بلکه با انگشت اشاره کشورهای رسوای غربی ساخته می‌شوند. از طرف دیگر برخی‌ها در این میان نعل وارانه می‌زنند و وضعیت به صورتی است که اگر کسی بخواهد از کشور و قهرمانان ایران سفارش فیلم‌سازی بگیرد و از همه مهم‌تر از آن‌ها تأثیر بپذیرد او را با انگ‌های مختلف هدف قرار می‌دهند. ما برای مبارزه با این انگ‌ها بخش فیلم‌های سفارشی را در این جشنواره ایجاد کردیم. خوشبختانه تا امروز بخش فیلم‌های سفارشی مورد استقبال بسیار خوب مردم قرار  گرفته است. از جمله جایزه‌های این بخش می‌توان به جایزه بشاگرد برای بهترین فیلم در حوزه ترویج کار و تلاش، جایزه «شهید رجایی» برای بهترین اثر با موضوع مسوولان، جایزه شهید خدری برای بهترین اثر با موضوع علم و دانش، جایزه «کرکم» برای بهترین اثر در حوزه بازنمایی در حوزه امنیت در جامعه اسلامی، جایزه قناعت برای بهترین اثر با موضوع قناعت، جایزه احمدجو برای بهترین اثر در موضوع اقتصاد مقاومتی و شخصیت‌شناسی سیاستمداران غربی به‌خصوص ترامپ، جایزه دوست آسمانی من در مورد بهترین فیلم در مورد شهید ابراهیم هادی اشاره کرد.

جلیلی در سخنانی دیگر گفت: امسال افتخار داریم یکی از رهبران بزرگ نهضت مقاومت آفریقا به‌نام شیخ زکزاکی که در راه مبارزه چهار فرزند خود را فدا کرده و الان در زندان است جایزه‌ای به‌نام «عثمان دان فودیو» را برای این جشنواره اعلام کردند. سال گذشته مرکز نمایش فیلم‌های عمار در غزه توسط
 رژیم صهیونیستی بمباران شد اما دوستان ما در غزه اعلام کردند که امسال باشکوه‌تر این فیلم‌ها را نمایش می‌دهند. ضمن اینکه امسال در کشور سوریه ‌برگزاری برنامه نمایش فیلم‌های عمار را خواهیم داشت.

جلیلی در خاتمه گفت: این نشست سند دیگری از حمایت مردم ایران از فلسطین است. شاید سال دیگر عکس این نشست را در دستان رژیم کودک‌کش اسراییل ببینیم. جشنواره عمار جایگزین جشنواره دیگری نیست.

ایران بزرگ آن اندازه‌ای که به سینما خدمت کرده از آن استفاده نکرده است. عمار ظرفیتی از سوژه‌هایی است که تاکنون استفاده نشده است و این نوید را می‌دهیم که کمتر از سه سال دیگر نسل جدید فیلمسازان حرفه‌ای ظهور می‌کند.

طالب‌زاده: عمار باید مردم را با حقایق آشنا کند
آقای نادر طالب زاده دبیر نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار هم در این نشست خبری گفت: این جشنواره دوران بلوغ خود را سپری می‌کند و شاهد تاثیرگذاری آن هستیم. جشنواره عمار امروز تاثیری ملی و فراملی دارد. این جشنواره باید به‌دنبال این باشد که مردم را با حقایق به درستی آشنا کند.
طالب‌زاده ادامه داد: در مورد فیلمسازان و اکران‌کنندگان مردمی فیلم عمار باید به این نکته اشاره کنم که چون جوانان،  انقلاب را بهتر از نسل‌های دیگر می‌فهمند در بیان حقایق هم موفق‌ترند.

وی خاطرنشان کرد: درمورد اقدام نتانیاهو در سازمان‌ملل بگویم که او به جعل و دروغ عادت دارد. ما هستیم که باید این دروغ‌ها را افشا کنیم. بزرگ‌ترین دروغ، 11‌سپتامبر بود که با آثار مختلفی که ساخته می‌شود در حال برملا شدن است. منابع قدرت ما شهدا هستند. شهیدان‌اند و هرجا خانه شهید است آنجا مرکز تولید انرژی و مقاومت در برابر مستکبران است. به‌دلیل افزایش قیمت دلار سعی داریم در بخش جوایز فضای رسانه‌ای توجه جدی به این جشنواره داشته باشند که مردم از این بخش حمایت کنند.

مشارکت نماینده ولی‌فقیه در جشنواره عمار برای ترویج ساده‌زیستی میان مسوولان
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی -که در بخش فراخوان مردمی نهمین جشنواره عمار، جایزه شهید رجایی را درباره سیره مسوولان مردمی اعلام کرده است- در پیام ویدیویی خود به این نشست خبری گفت: ضرورت تولید و توزیع فیلم در هنر انقلاب ایجاب می‌کند که ما بتوانیم جریان تولید فیلم را در سینمای انقلاب متناسب با عظمت، عمق و تاریخ انقلاب توسعه بدهیم. از این مسیر نوعی غبارروبی از واقعیات جامعه را انجام داده باشیم. اهمیت هنر سینما هم برای همه روشن است و نیاز به توضیح ندارد. کار مهمی دیگری که باید نسبت به این مسأله اهتمام داشته باشیم تلاش برای توزیع مناسب این تولیدات است. مهم این است که وقتی تولید انجام گرفت؛ توزیع شود. آثاری که تولید می‌شود اگر به‌دست مردم نرسد تولید شدن یا تولید نشدن آن تفاوت چندانی ندارد. باید بتوانیم از طریق شبکه‌های مردمی این تولیدات را به همه‌جای کشور و ایران اسلامی برسانیم. یکی از موضوعاتی که در انقلاب اسلامی ایران احیا شد در واقع نوعی بازگشت به سنت‌های اسلام ناب محمدی است.

آل‌هاشم توضیح داد: موضوع ساده زیستی، مردم‌داری و مردمی بودن مسوولان کشور است. ما باید تلاش کنیم این ارزش و برکات برآمده از آن را در جامعه تثبیت و تکثیر کنیم. از این جهت وقتی شنیدم جشنواره فیلم عمار از مردم درخواست کرده‌ برای ساخت فیلم شرکت کنند، مناسب دیدم توجه فیلمسازان را به موضوع سیره مسوولان و ویژگی‌های مسوول مردمی و مسوول اسلامی جلب کنم. قصد ما هم این است که از رهگذر این تولیدات، ضمن اینکه ارزش‌های نهفته در سیره مردمی مسوولان برای همه به‌ویژه مسوولان عزیز نشان داده شود؛ برخی رویکردهای اشرافی‌گری و غیرمردمی هم هنرمندانه برای رشد فضیلت مردم‌داری باز شود. اینکه عنوان جایزه برای این موضوع چه باشد خودش نکته مهمی است. اگر امثال شهید رجایی و سایر شخصیت‌های مردمی و ماندگار انقلاب اسلامی به درستی به جامعه معرفی می‌شدند و بهنگام معرفی می‌شدند ما شاهد برخی رفتارها و عادات اشرافی‌گری و غیر مردمی در جمع مسوولان کشور نبودیم. باید سیره این شهدای عزیز و آرمان‌های انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را بازخوانی کنیم. همین بازخوانی کمک بزرگی به اصلاح امور کشور خواهد داشت. در هر حال به پاس خدمات شهید بزرگوار رجایی جایزه اعلامی را به‌نام شهید رجایی مزین می‌کنیم و به سه اثر برگزیده جشنواره مردمی فیلم عمار با موضوع سیره مسوولان مردمی و غیر مردمی مسوولان هزینه یک سفر زیارتی کربلای‌معلی و دو هزینه سفر زیارتی مشهد مقدس را اهدا خواهیم کرد.

منفردزاده:اکران مردمی برای سینمای ایران یک ضرورت است
در ادامه این نشست خبری سیدرسول منفرد، دبیر اجرایی نهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی گفت: هر سال از همه استان‌ها و غالب شهرستان‌ها در جشنواره عمار اثر وجود دارد که مشخص شده که 73‌درصد این آثار مربوط به شهرستان‌ها و 27‌درصد آثار مربوط به استان تهران است. همچنین 13‌درصد آثار مستند جشنواره، مربوط به روستاها بوده است.در غرفه‌های راهیان‌نور جشنواره که با عنوان «سینماسنگر» برگزار شد 31‌هزار نفر مخاطب شدند و بیش از 800‌نفر به جمع اکران‌کنندگان جشنواره پیوستند. اکران مردمی برای سینمای ایران یک ضرورت است. من‌باب همین ضرورت، اکران‌کنندگان مردمی جشنواره در شهرهای فاقد سینما، در یک‌سال اخیر از ظرفیت ساختار رسمی سینما و به‌خصوص سینماسیارها استفاده کردند و فقط در اکران‌های نوروزی موفق به فروش حدود 500‌میلیون تومانی برای فیلم‌هایی مثل به‌وقت‌شام، فیلشاه، خجالت نکش و لاتاری شدند. در یک‌سال گذشته فعال‌ترین شهرها در جریان اکران مردمی شامل آباده، نهاوند، شیراز، اندیمشک، کازرون، فسا، تهران، راوند، نرماشیر، چناران و شاهرود بودند.

نظر شما