شناسهٔ خبر: 28746628 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

حماسه اربعین حسینی، همان تصمیم نهایی یاری امام حسین(ع) در شب عاشوراست

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: امروز اربعین محور قدرت و قوت روحی جامعه اسلامی شده است ما در سکوت شب عاشورایی قرار داریم که باید در آن تصمیم نهایی برای ماندن در کنار امام حسین(ع) و یاری او را بگیریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در مراسم عزاداری ایام شهادت امام حسن(ع) و حضرت رقیه(س) و اجتماع بزرگ زائران و خادمان دانشجویی اربعین تحت عنوان «به رهبری امام حسین(ع)» که به همت هیات دانشجویی انصار المهدی(عج) در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: قدرت و قوت روحی از نیازهای حیاتی انسان است که می‌تواند او را در ابعاد مختلف زندگی قوی کند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: آرزو و دوست‌داشتنی‌های متعدد انرژی انسان را کاهش داده و روح او را پراکنده می‌کند اما اگر انسان همه نیازهای خود را به یک سو متمرکز کند و بقیه دوست‌داشتنی‌ها را به خاطر او دوست داشته باشد نیت قوی پیدا می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر انسان قدرت روحی داشته باشد و دل را یک دله کند عشق حتی مجازی آن هم به او گرما می‌دهد، عنوان کرد: عشق در موجودی که عاطفه دارد ایجاد گرما می‌کند اگر این عشق الهی باشد بیشترین انرژی و گرما را به انسان می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با طرح این سوال که چرا از عشق به اولیاء الهی عشق امام حسین(ع) بیشترین انرژی و گرما را ایجاد می‌کند، ابراز کرد: اینکه امروز جمعیت کثیری از مردم همه محبت خود را صرف امام حسین(ع) می‌کنند هیات، عزاداری و سینه‌زنی راه می‌اندازند و همه محبت خود را صرف ایشان می‌کنند به این دلیل است که امام حسین(ع) به واسطه آن همه فداکاری و ایثار برای خداوند از او اجازه گرفته که هرکس اندک توجهی به او داشته باشد حتی اگر تهذیب نفس هم نکرده باشد در مجالس سوگواری امام حسین(ع) منقلب شود.

وی با تاکید مجدد بر اینکه قدرت و قوت روحی پاک‌کننده، عامل شکوفایی استعداد و آرامش‌بخش برای انسان است، عنوان کرد: خوف نخستین امتحان الهی است که انسان از چیزی نترسد، هیچ کس با صرف داشتن پول یا سواد قدرت روحی بالا به دست نمی‌آورد بلکه قدرت روحی در سایه نیت و علاقه‌ الهی می‌توان به دست آورد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه غربی‌ها نمی‌توانند جایگاهی همچون «حب الحسین(ع)» را ایجاد کنند، گفت: امام حسین(ع) زنده است و با دل‌ها کار می‌کند و به آنها قدرت و قوت می‌بخشد، یک جامعه نمی‌تواند صرفا با تکنولوژی، ثروت، آبادانی، سرسبزی برای خود قدرت کسب کند بلکه با زندگی صحیح درونی می‌تواند بر صدمات بیرونی غلبه کرده و به موفقیت دست یابد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: عشق و خلوص برای امام حسین(ع) همه را یک جا جمع کرده و به آنان قدرت و قوت می‎بخشد قدرتی که هزاران بمب اتم در مقابل آن توان مقابله ندارند، کشورهای استعماری همه تلاش خود را به کار گرفتند که با بمب اتم منافع نامشروع خود را تامین کنند اگر کشورهای اسلامی از بمب اتم عشق امام حسین(ع) برای تامین منافع خود استفاده نکنند در واقع بی‌عرضگی کرده اند.

وی ادامه داد: از قدرت عشق به امام حسین(ع) برای نابودی تکفیری‌هایی استفاده شد که اربابان آنها به طور قطع احتمال شکست را برای خود تصور نمی‌کردند حتی جبهه مقاومت هم منتظر پیروزی خود نبود و حتی تجزیه سوریه و صدمات عراق را قطعی می‌دانست اما عشق امام حسین(ع) چنین پیروزی‌های بزرگی را برای جامعه مسلمین به ارمغان آورد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: قدرت و قوت روحی عشق به امام حسین(ع) فتنه‌های زمانه را خنثی و خاموش می‌کند پس از این هم عامل نابودی تمدن ظلم و ستم خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه قدرت روحی که امام حسین(ع) ایجاد می‌کند نوعی قدرت نرم است، اظهار داشت: علم، آبادانی، اسلحه، ثروت همه برای یک جامعه نیاز است اما تنها با این موارد نمی‌توان به قدرت دست یافت.

وی با استناد به روایات وارده درباره ثواب پیاده روی اربعین مبنی بر اینکه برای هر قدم آن ثواب یک حج و یک عمره لحاظ می‌شود، گفت: هیچ عاملی همچون امام حسین(ع) نمی‌تواند برای جامعه مسلمین وحدت‌آفرین و قدرت زا باشد، امام راحل در این زمینه می‌فرمایند اگر روشنفکرهای بی‌دین می‌دانستند روضه امام حسین(ع) تا چه میزان فایده دارد خودشان روضه می‌گرفتند.

استاد حوزه و دانشگاه درباره کارکردهای اجتماعی اربعین، بیان داشت: امروز قدرت موشکی کشورمان برای ما امنیت ایجاد کرده و عامل اقتدار ما شده است و هر حرکتی دشمن انجام دهد یک موشک به مغز مرکز ترویست‌ها می‌خورد طوری که ایادی استکباری به مزدوران خود می‌گویند جلوتر از این نروید با این وضعیت آیا هیچ نادانی هست که از عوامل قدرت‌آفرین کناره‌گیری کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: زیرساخت‌های قدرت آور صنعتی، علمی و نظامی قدرت می‌آورند اما هیچ قدرتی نرمی همچون امام حسین(ع) نیست، حضور دو میلیون ایرانی در اربعین بسیار کم است هر ساله باید ده‌ها میلیون ایرانی در اربعین حاضر شوند، درباره امام حسین(ع) هر چه هزینه می‌کنیم برای خودمان است، مشرکین به اثر محبت امام حسین(ع) ایمان نیاوردند ما به آن ایمان داریم و برای آن هزینه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه سوگواری برای امام حسین(ع) یک رسم فرهنگی نیست بلکه عامل قدرت ما است و ما از آن نیرو و انرژی می‌گیریم، ابراز کرد: همه مستکبران عالم می‌دانند که زائران امام حسین(ع) در پیاده‌روی اربعین دارای چنان قدرت روحی بالا هستند که جهان را به راحتی از استکبار جهانی آزاد کنند به همین دلیل این اجتماع بزرگ و باشکوه را بایکوت خبری می‌کنند که سایر مردم آزادی خواه از آن باخبر نشوند.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان با توصیه به مخاطبان خاطرنشان کرد: هر کس هرمیزان که در توان دارد به حماسه اربعین حسینی کمک کند، امروز همه ما در سکوت شب عاشورا قرار داریم که باید تصمیم بگیریم اربعینی و یاور امام حسین(ع) در دشت کربلا هستیم یا نه؛ اثبات این سخن من پس از ظهور محقق می‌شود.

نظر شما