شناسهٔ خبر: 28743742 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرين تحولات يمن؛

شکست ائتلاف سعودي در تصرف بلندي‌هاي عسير/ حمله متجاوزان سعودي به بيمارستان الحديده/ادعاي ضدايراني سفير آمريکا در يمن

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- آخرين اخبار از تحولات يمن از  شليک موشک زلزال-1 به سمت شبه‌نظاميان در جنوب عربستان و ادامه جنايت هاي ائتلاف سعودي در يمن حکايت دارد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، نيروهاي ارتش يمن و انصارالله ديشب موشک بالستيک «زلزال-1» را به سمت مواضع شبه‌نظاميان ائتلاف سعودي در منطقه عسير واقع در جنوب عربستان شليک کردند.
ارتش يمن و انصارالله در ادامه حملات موشکي خود به عمق خاک عربستان، پنجشنبه شب يک فروند موشک بالستيک به منطقه عسير شليک کردند.
منابع يمني مي‌گويند، نيروهاي يمني ديشب موشک «زلزال-1» را به سمت مواضع شبه‌نظاميان ائتلاف سعودي در جنوب عربستان شليک کردند.
يک منبع نظامي يمن به المسيره گفت که ديشب علاوه بر شليک زلزال-1، تعدادي موشک کاتيوشا و چندين راکت به سمت محل استقرار شبه نظاميان ائتلاف در غرب مجازه در عسير شليک شده است.
نيروهاي ارتش يمن و انصارالله بامداد روز پنجشنبه هم يک فروند موشک بالستيک «بدر1» را به سمت مواضع مزدوران در منطقه عسير شليک کردند.

شکست ائتلاف سعودي در تصرف بلندي‌هاي عسير
ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن تلاش نيرو‌هاي ائتلاف متجاوز سعودي براي پيشروي در منطقه عسير را ناکام گذاشتند.
به گزارش شبکه تلويزيوني الميادين ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن توانستند حمله گسترده نيرو‌هاي ائتلاف سعودي را که با هدف بازپس گيري بلندي‌هاي الغره در منطقه ابواب الحديد استان عسير عربستان سعودي انجام شده بود ناکام بگذارند.
حمله سعودي‌ها براي بازپس گيري اين منطقه ساعاتي پس از آن صورت گرفت که ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن در عملياتي گسترده کوه الغره را به کنترل خود در آورند.
نيرو‌هاي يمني پس از مسلط شدن بر اين کوه با موشک‌هاي کاتيوشا و توپخانه گذرگاه مرزي العلب را که ميان استان عسير سعودي و استان صعده يمن است هدف قرار دادند.

رونمايي از مين هاي دريايي جديد در يمن
نيروهاي يمني از نوع جديدي از مين هاي دريايي رونمايي کردند که با دقت بسيار بالا عمل مي کنند.
به گزارش شبکه تلويزيوني العالم، ارتش و کميته هاي مردمي يمن از مين هاي دريايي دست ساز رونمايي کردند که با دقت بسيار زياد عمل مي کنند.
منابع نيروي دريايي يمن اعلام کردند اين مين ها تحول مهمي در مديريت جنگ با متجاوزان به وجود مي آورند و عاملي بازدارنده به شمار مي روند که به کمک سامانه موشک هاي دريايي تحول مهمي در توازن قوا ايجاد خواهند کرد.
اين منابع درباره بستن بنادر، به متجاوزان اماراتي و سعودي هشدار دادند و افزودند کشتي هاي متجاوزان از جمله اهداف نيروهاي يمني خواهند بود و حملات دريايي گسترش خواهد يافت و اهداف بيشتري را شامل خواهد شد.

متجاوزان سعودي دو بيمارستان الحديده را ويران کردند
سخنگوي وزارت بهداشت يمن گفت ائتلاف متجاوز سعودي دو بيمارستان عمومي الدريهمي در الحديده را به طور کامل ويران کرده است.
وزارت بهداشت اين کشور پنجشنبه شب در بيانيه اي افزود: جنگنده ها و ناوهاي ائتلاف متجاوزان، از هوا و دريا شهر الدريهمي را بمباران کردند که به تخريب کامل بيمارستان عمومي و مادر و کودک اين شهر منجر شد.
اين دو بيمارستان مملو از بيمار و کادر بهداشتي درماني بود که تاکنون شمار قربانيان اين حمله مشخص نشده است.
به گزارش شبکه تلويزيوني الميادين؛ يوسف الحاضري سخنگوي وزارت بهداشت يمن گفت: با توجه به تداوم حملات شديد جنگنده ها و ناوچه هاي رژيم سعودي نمي توان وارد شهرهاي الدريهمي و التحيتا در استان الحديده در غرب يمن شد و از اين شهرها نيز نمي توان خارج شد. حتي نيروهاي وزارت بهداشت و نيروهاي صليب سرخ و هلال احمر نيز نمي توانند براي کمک به مجروحان به اين مناطق بروند. با اين حجم حملات ما نتوانسته ايم آماري از کشته شدگان و مجروحان به دست آوريم.
متجاوزان هر جنبنده اي را هدف قرار مي دهند. متجاوزان آمبولانس وزارت بهداشت يمن را هدف قرار داده اند. آنها بيمارستان عمومي الدريهمي را نيز هدف قرار داده اند، در اين حمله بيماران و کادر پزشکي بيمارستان در زير آوار مانده اند.
وزارت بهداشت يمن با ارسال درخواستي براي دبير کل سازمان ملل متحد و ديگر سازمان هاي بين المللي خواهان آن شده است که براي امداد رساني به مجروحان، در مناطق الدريهي و التحيتا آتش بس برقرار شود. صليب سرخ جهاني با امکاناتي که در اختيار دارد مي تواند به قربانيان حملات متجاوزان سعودي در شهرهاي الدريهمي و التحيتا کمک کند اما اين سازمان علاقه اي به اين کار ندارد.
يوسف الحاضري افزود سازمان ملل متحد و جامعه جهاني هيچ جوابي به درخواست هاي کمک ما نداده اند. آنها موضعي شرم آور در خصوص يمن اتخاذ کرده اند، همکاري نکردن آنها يا ناشي از آن ناتواني آنها است يا آنکه در دام دلارهاي نفتي سعودي گرفتار آمده اند. ما براي نجات يمني ها هر کاري مي کنيم و تلاش مي کنيم تا جايي که مي توانيم به قربانيان کمک کنيم. علاوه بر جنبه بشردوستانه و پزشکي، ما به جنبه ديگر که جنبه نظامي باشد نيز خواهيم پرداخت و متجاوزان اماراتي و سعودي را در دريا و شهرهايشان هدف قرار مي دهيم.

عربستان و امارات مرتکب جنايات جنگي در يمن شده اند
وزارت حقوق بشر اين کشور بيانيه اي را در محکوميت حملات عربستان و امارات به شهر الدريهمي در استان الحديده منتشر کرد.
در متن اين بيانيه آمده است: با گذشت سه سال و هفت ماه از آغاز حملات شبه جهاني عليه يمن با رهبري نظامي آل سعود و آل نهيان همچنان جنايات اين ائتلاف در بالاترين حد خود عليه غيرنظاميان اعم از کودکان، زنان و جوانان ادامه دارد و زيرساخت ها و اماکن فرهنگي و تاريخي ادامه دارد، تازه ترين اين جنايات حملات هوايي و دريايي گسترده(بيش از 34حمله هوايي) به شهر الدريهمي در استان الحديده است که در جريان اين حملات بيمارستان عمومي الدريهمي و بيمارستان مادران و کودکان يمن مورد حمله قرار گرفت که در آن شمار زيادي از کودکان و شيرخوارگان و همچنين زنان باردار حضور داشتند که در جريان اين حملات دهها نفر از اين زنان و کودکان کشته و زخمي شدند.
در اين بيانيه تصريح شده است: در همه استان هاي يمن جنايت جديدي از سوي ائتلاف ضد يمن اتفاق مي افتد و در استان الدريهمي نقض آشکار قوانين بين المللي حقوق بشري و توافقنامه هاي چهارگانه ژنو درخصوص جنايات جنگي، جنايات کشتار جمعي و جنايات ضد انساني محسوب مي شود.
وزارت حقوق بشر يمن همچنين در اين بيانيه به شدت اين جنايات را محکوم کرده و خواستار تشکيل يک کميته بين المللي شامل کارشناسان نظامي و حقوقي جهت انجام تحقيقات درخصوص جنايات ائتلاف ضد يمن شده و همچنين بر لزوم محاکمه عاملان اين جنايات در محاکم بين المللي شد.

ادعاي ضدايراني سفير آمريکا در يمن
سفير آمريکا در يمن ايران را به دخالت در امور يمن متهم کرد و مدعي شد که ايران عامل بي‌ثباتي در منطقه است.
«متيو تولر» سفير ايالات متحده آمريکا در يمن جمهوري اسلامي ايران را به مداخله در امور يمن متهم کرد.
او طي ديداري که روز (چهارشنبه) با «احمد بن دغر»، نخست‌وزير دولت مستعفي يمن داشت، ادعا کرد که ايران در ثبات و امنيت يمن، منطقه و جهان «نقش مخربي» دارد، ولي اين مداخله زياد طول نخواهد کشيد.
به گزارش خبرگزاري «سبأ» يمن، بن دغر نيز به نوبه خود ادعاهاي گذشته را مطرح کرد و مدعي شد که ايران قطعنامه 2216 شوراي امنيت در مورد يمن را نقض کرده و نيروهاي انصارالله را به موشک‌هاي بالستيک مجهز کرده است.
نخست وزير دولت مستعفي يمن، بدون هيچ گونه اشاره‌اي به کارشکني ائتلاف سعودي و اماراتي در مذاکرات يمن در ژنو سوئيس، جنبش انصارالله اين کشور را به عدم جديت در رسيدن به صلح متهم کرد و مدعي شد که ايران همه‌ کاره اين جنبش است.
دومين دور مذاکرات طرف‌هاي يمني با نظارت سازمان ملل متحد قرار بود در ژنو سوئيس برگزار شود که ممانعت ائتلاف سعودي از خروج هيأت مذاکره کننده انصارالله از صنعاء منجر به شکست اين مذاکرات شد و سازمان ملل تلويحا عربستان را مسبب اين شکست معرفي کرد.

نظر شما