شناسهٔ خبر: 28735073 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

خرم آبادی از فضای مجازی رفت

«عبدالصمد خرم آبادی» معاون دادستانی در امور فضای مجازی جای خود را با حکم محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور به «جواد جاویدنیا» معاون جوان سابق دادستان مشهد در امور فضای مجازی داد. منتظری دادستان کل کشور صبح دیروز در مراسمی ضمن معرفی جاویدنیا به‌عنوان سرپرست معاون دادستانی در امور فضای مجازی، خرم آبادی را به‌عنوان معاونت نظارت بر دادسراها انتخاب و معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

عبدالصمد خرم آبادی که از زمان تأسیس کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه دبیری این کارگروه را نیز بر عهده داشت همیشه از طرفداران سرسخت فیلترینگ بود. وی از ابتدای تشکیل کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در دادستانی کل کشور که در سال 1388 و در پی تصویب قانون جرایم رایانه‌ای در مجلس شورای اسلامی و تأیید آن توسط شورای نگهبان، بنیانگذاری شد نه تنها سایت‌های بسیاری را فیلتر کرده، بلکه همیشه در پی فیلتر شبکه‌های اجتماعی از جمله وی چت (28 آذرماه 92 فیلتر و بعد از فیلتر تلگرام با درخواست وزارت ارتباطات رفع فیلتر شد)، تلگرام، اینستاگرام و... بود و البته سرانجام موفق شد تلگرام، این شبکه اجتماعی پرطرفدار در ایران را آن هم با بیش از 45 میلیون کاربر فیلتر کند.
خرم‌آبادی همچنین یکی از موافقان فیلتر اینستاگرام دیگر شبکه اجتماعی پرطرفدار در ایران بود. وی در آخرین اظهارنظرش گفته بود: «شبکه اجتماعی اینستاگرام بر خلاف قانون اساسی، صوت وتصویر فراگیر را از انحصار سازمان صدا وسیما خارج کرده و بدون هرگونه محدودیت قانونی سال‌هاست که مشغول تهاجم فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی است.»
وی از جمله کسانی است که هیچ وقت حاضر به پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران از جمله روزنامه ایران با وجود پیگیری‌های فراوان نشد و هیچ نشستی نیز برگزار نکرد. وی هر از چندگاهی متن تنظیم شده‌ای را به یکی از خبرگزاری‌های همسوی خود ارائه می‌کرد و بیشتر اظهار نظر‌هایش را در کانال شخصی خود منتشر می‌کرد که از سوی رسانه‌ها بازنشر داده می‌شد.
وی همچنین در اظهارنظری از مهاجرت کاربران تلگرام به پیام رسان‌های داخلی خبر داد و در پیامی دیگر نیز گفت: بعد از فیلتر تلگرام حدود ۳۰ درصد کاربران آن فعالیت خود را به پیام رسان‌های داخلی منتقل کرده‌اند.
گفتنی است اظهارنظرهای متفاوت خرم آبادی واکنش بسیاری از مسئولان را نیز به همراه داشت تا آنجا که ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در این خصوص گفت: خرم آبادی شخص فنی نیست. او به‌عنوان یک شخص حرف می‌زند، نه به‌عنوان یک مقام قضایی. ایشان به‌عنوان شخص، قضاوتی دارد که آن را در صفحه شخصی خود منعکس می‌کند.
به هرحال با تمامی فراز و نشیب‌ها کارنامه خرم آبادی در سمت معاونت دادستانی در امور فضای مجازی روز گذشته به پایان رسید و جواد جاوید نیا جانشین او شد. جاوید نیا متولد سال 58 و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و اهل مشهد است او پیش از این سمت معاون دادستانی امور فضای مجازی مشهد را برعهده داشته است، چرا که استان خراسان رضوی جزو معدود استان‌هایی است که چنین معاونتی را در برنامه خود تعریف کرده و به دست جاویدنیا سپرده بود.
 گفت‌و‌گوهای وی با رسانه‌ها درخصوص فضای مجازی نشان می‌دهد که برخلاف خرم آبادی، وی اهل گفت‌و‌گو با رسانه‌ها و برگزاری نشست‌های خبری است. همچنین به نظر می‌رسد وی به این حوزه فضای مجازی اشراف دارد به طوری که وی نویسنده کتاب جرایم الکترونیک و محقق در زمینه جرایم رایانه‌ای، تجارت الکترونیکی و مسائل اجتماعی است و در نشست‌های زیادی با موضوع جرایم رایانه‌ای و... شرکت و سخنرانی کرده است اما همان‌طور که دادستان کل کشور نیز در مراسم معارفه بیان کردند، خط مشی وی نیز با معاون سابق یکسان است و قرار نیست تغییراتی در آنها داده شود.
جاویدنیا نیز در بیشتر موارد موافق فیلترینگ بوده است و حتی فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای را باعث پسرفت درسی دانشجویان و دانش‌آموزان می‌داند. وی معتقد است که محتوای چت و شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه غیراخلاقی است. وی حتی در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌ها رمزنگاری شدن پیام‌رسان‌ها را ادعایی کذب خوانده و اعلام کرده بود: «توهم مخفی ماندن پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی با رمز نگاری گوشی و نرم افزار مربوطه، بزرگ‌ترین آفت است.» جاوید نیا حتی مخالف قراردادن عکس‌های شخصی در پروفایل شبکه‌های اجتماعی است و آن را یک تهدید می‌داند و معتقد است «حتی عکس اگر کاملاً پوشیده هم باشد چه مرد و چه زن فرد را در معرض این قرار می‌دهد که صورت وی را با فتوشاپ روی عکس‌های غیر اخلاقی بگذارند.»
حال باید منتظر ماند و دید که وی چه سیاست‌هایی را درباره فضای مجازی کشور در پیش خواهد گرفت.

کلمات کلیدی

خرم آبادی

جاوید نیا

امور فضای مجازی

نظر شما