شناسهٔ خبر: 28731676 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/

کم‌توجهی رسانه‌ها به مسابقات سراسری قرآن

گروه اندیشه ــ چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان و در شهر اراک در حال برگزاری است، اما این رویداد مورد توجه صفحات معارفی رسانه‌ها قرار نگرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ اخبار صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 22 مهرماه اخباری با رنگ و بوی اربعین منتشر کردند و البته نسبت به برگزاری چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش بانوان که در اراک در حال برگزاری است، کم‌توجه بودند.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد هفت خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «جدیدترین اثر ملا باسم کربلایی برای اربعین۹۷»، «برای چشیدن زیارت اربعین فقط باید آمد و آن را از نزدیک حس کرد»، «سفارشات مرحوم حجت‌الاسلام شجاعی به جوانان»، «بخشنامه بطحائی به مسئولان ستاد نماز آموزش پرورش استان‌‌ها برای توسعه فرهنگ نماز»، «پیکر حجت‌الاسلام شجاعی فردا تشییع می‌شود»، «هویت ایران اسلامی دستاورد قرن‌ها تلاش اندیشمندان اسلامی است» و «خانواده اربعینی الگویی زیبا از یک خانواده آرمانی را ارائه می‌دهد» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «بخشنامه بطحائی به مسئولان ستاد نماز آموزش پرورش استان‌‌ها برای توسعه فرهنگ نماز» که حاوی این بخشنامه است، می‌خوانیم قرآن، عترت، و نماز از مبانی و ارکان اصلی سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش است و با عنایت به پیام مقام معظم رهبری در بیست و ششمین اجلاس سراسری نماز مبنی بر اینکه: «مسئولان نظام اسلامی باید امکانات گسترده خود را در خدمت این دعوت بگذارند، روحانی، معلم، مربی، مدیر و مسئول در همه جا مخاطبان و دایره نفوذ خود را به این سو بکشانند و از آنان دعوت کننده به خدا و نماز بسازند» تکلیف ما برای اقامه با شکوه نماز در برنامه‌ها سنگین‌تر می‌شود.

همچنین با توجه به اینکه اقامه نماز اولین وظیفه الهی «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ» (سوره حج41) و بهترین وسیله تقرب به خداست «اِنَّ الصَّلاة قُربانُ المُؤمِن» و با نصب‌العین کلام گهربار حضرت علی علیه‌السلام که فرمودند: تمام خدمات شما تابع نمازتان است، «وَ اعْلَمْ أَنَّ کُلَّ شَیْ ءٍ مِنْ عَمَلِکَ تَبَعٌ لِصَلَاتِک»،‌ توجه به تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مدارس سراسر کشور به عنوان مهم‌ترین اولویت وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 98ـ 1397 است.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز سه خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن با صدای شهریار پرهیزکار منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «3 دلیل عدم توفیق حافظان قرآن در مسابقات بین‌المللی/ رشد حفاظ در سال‌های اخیر قابل قبول است»، «تلاوتی از «محمود حسین منصور»/ آیاتی از سوره حج» و «برگزاری همایش سه ساله‌های حسینی درآستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)» هستند.
خبر «۳ دلیل عدم توفیق حافظان قرآن در مسابقات بین‌المللی/ رشد حفاظ در سال‌های اخیر قابل قبول است» مصاحبه‌ای است با امیر آقایی، داور مسابقات قرآن کریم که در بخش‌هایی از آن آمده است: خوشبختانه در سال‌های اخیر در حفظ قرآن دستاورد‌های خوبی داشته‌ایم اما این دستاورد‌ها با آنچه آرمان ما است یعنی خواست رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، متفاوت است. امروز قوت حافظان قرآن خصوصاً در مرحله نهایی مسابقات سراسری به جایی می‌رسد که صحت حفظ آنها کامل است و کار رقابت به صحت قرائت می‌رسد و این از نقاط قوت مسابقات سراسری قرآن کریم است.
البته برای ایجاد رقابت در بین این حفاظ قوی در سال‌های اخیر تحولات خوبی در نحوه ارائه سؤالات داشتیم که از جمله سؤالات مشابه و حفظ استقامتی است که طی چهار سال اخیر در دوره ارزیابی و انتخاب و دو سال اخیر در مسابقات سراسری قرآن اجرا می‌شود. البته نمی‌توان گفت که رقابت از حسن حفظ عبور کرده و مرحله حفظ استقامتی مرحله‌ای است که طوری طراحی شده که این عزیزان را با حفظ عیار سنجی می‌کند.
همچنین در بخش‌هایی از خبر «برگزاری همایش سه ساله‌های حسینی درآستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)» آمده است: همزمان با سالروز شهادت حضرت رقیه(س) همایش سه ساله‌های حسینی در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) باحضور نوگلان قرآنی مرکز آموزش قرآن کریم برگزار می‌شود. این مراسم هر ساله همزمان با سالروز شهادت حضرت رقیه(س) برگزار می‌‌شود و تعداد زیادی از نونهالان و نوجوانان قرآنی همراه با والدین خود در این همایش معنوی شرکت کرده و به عزاداری می‌پردازند؛ دختران خردسال نیز با پوشش چادر و هم‌نوا با دختر سه ساله امام حسین(ع) اشک ماتم می‌ریزند.
در این مراسم که روز دوشنبه 23 مهر‌ماه ساعت 15 برگزار می‌شود، کودکان در قالب دسته عزاداری از میدان شهرری به طرف حرم حضرت عبدالعظیم(ع) حرکت کرده و با در دست داشتن پرچم‌ عزا و بستن سربندهای مزین به نام اهل‌بیت علیهم‌السّلام به پیشانی، به سمت صحن اصلی آستان مقدس عزاداری خواهند کرد.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار 10 خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «افزایش ارائه خدمات بهداشت و درمان به زوار پاکستانی اربعین در سیستان و بلوچستان»، «فریب جاعلان ویزای عتبات عالیات را نخورید»، «ثبت 200 هیئت مذهبی در خراسان‌شمالی»، «مسجدی که به امر مستقیم امام حسن عسگری(ع) در قم‌ بنا شد»، «لاریجانی درگذشت حجت‌الاسلام شجاعی را تسلیت گفت»، «وظیفه عالمان و دانشمندان ارائه نگاهی جامع و هدایتگر از دین است»، «تسلیت مدیر حوزه علمیه قم در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین شجاعی»، «در ادیان باید نگاه وحدت جو و وحدت یاب داشته باشیم»، «مرمت مسجد عتیق؛ طرحی به قدمت تاریخ‌» و «همایش همکاری‌های علمی و فرهنگی ایران و روسیه برگزار شد» هستند.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز پنج خبر منتشر کرده که تیتر آنها عبارت از «توصیه‌هایی برای سفر خاطره انگیز اربعین»، «مسئولیت خدمات شهری پیاده روی اربعین برعهده شهرداری تهران است»، «تعداد قطارهای اربعین به 192 رام افزایش یافت»، «سوگواره ایثار همزمان با راهپیمایی عظیم اربعین حسینی» و «فراخوان مسابقه عکس سوگواره شور حسینی» هستند.
در بخش‌هایی از خبر اخیر آمده است «شورای امر به معروف و نهی از منکر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت معاونت امور هنری و همکاری مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، در راستای ترویج فرهنگ عاشورایی سالار شهیدان، ابا عبدالله الحسین(ع)، و اصحاب با وفای ایشان و با هدف ثبت هنری جلوه هایی از فرهنگ عزاداری و ایثار مردم در این ایام دومین مسابقه عکس سوگواره شور حسینی را منتشر کرد.
دومین مسابقه عکس سوگواره شور حسینی، با تلفن همراه و دوربین عکاسی در بین همکاران و بازنشستگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانواده محترم آنان در سطح ستاد وزارتخانه، ادارات کل استانها و سازمانهای تابعه برگزار می شود. در بخش اول مسابقه عکس سوگواره شور حسینی، عکس های ارسالی گروه سنی تا 14 سال تمام و در بخش دوم عکس های ارسالی گروه سنی بالاتر از 14 سال با یکدیگر رقابت می کنند و در بخش سوم که انتخاب مردمی است، عکس هایی که توسط مردم و همکاران بعنوان بهترین عکس در سایت شور حسینی انتخاب و به اصطلاح «لایک» زده شود، منتخب حواهد شد.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار 10 خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «مداحی جلوى‌آيينه‌خودمو‌ميبينم با نوای حميد عليمى»، «پیکر حجت‌الاسلام شجاعی فردا تشییع می‌شود»، «زندگی نامه شهید اسدالله چابک»، «۲۵۰ شهر در جهان میزبان سفره حضرت رقیه می‌شوند»، «مداحی موکبای آشنا و نذریای بی ریا با نوای میثم مطیعی»، «نگاهی به سیره‌ قرآنی شهدا در سیره‌های آسمانی»، «استوارترین مردم در صراط چه کسانی هستند؟» هستند.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار یک خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از « رقابت فینالیست های رشته های حفظ خواهران در مسابقات سراسری قرآن» است.
در بخش‌هایی از این خبر آمده است رقابت خواهران در رشته حفظ کل قرآن و رشته حفظ ۲۰ جزء امروز پایان خواهد یافت. این مرحله از دو بخش آیات مشابه و حفظ استقامتی تشکیل شده است. در بخش آیات مشابه ۲ سؤال دو صفحه ای پرسیده می شود و در بخش حفظ استقامتی ۳ سوال ۳ صفحه ای پرسیده می شود که داوران فقط از جهت صحت حفظ متسابق را ارزیابی می‌کنند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «زیبایی‌های نهضت عاشورا در آیینه کتاب» و «به سفارش مادرم؛ روایت‌هایی از پیاده‌روی اربعین» هستند.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز تا این ساعت خبری را روی خروجی خود نبرده است.
انتهای پیام

نظر شما