شناسهٔ خبر: 28730019 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دهخدایی: چوگان مشق رزم است

تهران- ایرنا-«حجت الله دهخدایی» رییس فدراسیون چوگان گفت: این رشته ورزشی درحقیقت مشق رزم است و ازدیرباز درایران نظامیان به آن می پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی ایرنا، حجت الله دهخدایی امروز(یکشنبه) در حاشیه مراسم افتتاحیه نخستین دوره جام صلح و دوستی چوگان با بیان اینکه در دوران قدیم پادشاهان و صاحبان حکومت برای اینکه بتوانند آمادگی جسمانی سربازان سوار نظام خود را حفظ کنند، آنان را به انجام ورزش چوگان ترغیب می کردند، افزود: صاحبان حکومت از سوی دیگر با برگزاری این رشته ورزشی در حضور سفرای کشورهای خارجی قدرت نظامی خود را به رخ آنان می کشیدند.
رییس فدارسیون چوگان با بیان اینکه خاستگاه چوگان ایران است و به تازگی این رشته در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد «یونسکو» نیز به نام ایران ثبت جهانی شده است، اظهار داشت: برنامه برگزاری این رقابت ها را با همکاری نیروی زمینی ارتش را طراحی و از 40 وابسته نظامی دعوت کردیم تا نظاره گر نخستین دوره جام صلح و دوستی در ایران باشند.
دهخدایی ادامه داد: همچنین در تلاش هستیم از چوگان بازان سایر کشورها که وابستگان نظامی آنان درایران هستند، دعوت کنیم تا این رقابت ها را در بعد بین المللی برگزار کنیم.
وی درباره اهداف برگزاری این رقابت ها نیز عنوان کرد: هدف از این رقابت ها زنده نگاه داشتن تاریخ چوگان است. همان طور که پادشاهان ایرانی با برگزاری رقابت های مختلف این رشته را سرپا نگاه داشتند.
رییس فدراسیون چوگان ادامه داد: چوگان در حقیقت مشق رزم است که در زمان صلح نیروهای نظامی با پرداختن به آن آمادگی خود را با انجام این رشته ورزشی حفظ کنند.
دهخدایی درعین حال هدف دیگر از برگزاری این مسابقات را علاقه مندی ایران برای میزبانی رقابت های جهانی چوگان عنوان کرد و افزود: متاسفانه با حذف از رقابت های مقدماتی این رشته نتوانستیم راهی مسابقات جهانی شویم. برای اینکه بتوانیم میزبان رقابت های جهانی شویم، باید مجوز حضور در رقابت های جهانی را کسب کنیم.
رییس فدراسیون چوگان درخصوص ثبت جهانی این رشته د ریونسکو نیز اظهارداشت: به طور حتم پس از ثبت جهانی این رشته در ایران، مسئولان سازمان یونسکو اخبار این رشته در ایران را به دقت رصد می کنند تا پویایی این رشته در ایران برای آنان قطعی شود بر همین اساس لازم است نهادهای دولتی و غیر دولتی با حمایت های خود به توسعه و پیشرفت این رشته کمک کنند.
همچنین «آفتاب احمد» مستشار نظامی هند در ایران بازی نمادین جام صلح و دوستی را خوب توصیف کرد و گفت: زمین چوگان در ایران از کیفیت بالایی برخوردار است از این رو ایران می تواند میزبان شایسته ای در رقابت های جهانی باشد؛ البته چوگان را در هند نیز بازی می کنند ولی آب هوای ایران برای این رشته مناسب تر است.
علاوه بر این «هیرویوکی» وابسته دفاعی ژاپن در ایران نیز گفت: برای نخستین بار است چنین ورزشی را از نزدیک تماشا می کنم و آنقدر تحت تاثیر قرار گرفتم که شاید به زودی سوار اسب شده و چوگان بازی کنم.
وی در پاسخ به این سوال که چوگان در ژاپن نیز بازی می شود گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم ولی به طور حتم انجام این رشته برای هر ورزشکار مفرح جذاب و هیجان انگیز است.
نخستین دوره رقابت های چوگان جام صلح و دوستی امروز در باشگاه ذوالجناح نزاجا با حضور مستشاران نظامی کشورهای مختلف برگزار شد و دو تیم «منتخب چوگان» و «نزاجا» در دیداری نمادین به مصاف هم رفتند که با تساوی 2 بر 2 خاتمه یافت.
در این مراسم امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و امیر سرتیپ «ناصر محمدی فر» فرمانده سابق نیروی زمینی و مشاور مقام معظم در کنار سایر مستشاران نظامی حضورداشتند.
ورزشی**9144 **9029**9129

نظر شما