شناسهٔ خبر: 28725337 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مشارکت ضامن پایداری سنت حسنه وقف در آستان قدس است

یکی از کارسازترین و سالم‌ترین شیوه‌های خدمت به نیازمندان جامعه سنت حسنه وقف است که اگر به صورت صحیح به جامعه معرفی شود، می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، وقف تنها متعلق به گروه یا قشر خاصی نیست و بسیاری از علاقه‌مندان به این سنت حسنه و صدقه جاریه می‌توانند با بهره از وقف مشارکتی در این امر شرکت داشته باشند.

یکی از نمونه‌های وقف مشارکتی بنگاه آب لوله علی آباد بیرجند است که در حدود ۹۲ سال پیش تعدادی از خیران آن را به عنوان وقف مشارکتی ثبت کردند و به دین طریق بیرجند به عنوان دومین شهر در ایران از آب لوله کشی بهره‌مند شد.

مشارکت عمومی در وقف
مشارکت عموم مردم با سطوح درآمدی مختلف در سنت حسنه وقف یکی از مهمترین مزایای این نوع از وقف است که در آن افراد با هر سطح از درجه تمکن مالی، می‌توانند در جرگه واقفان قرار گیرند.
برخی از پروژه‌های عمرانی عام المنفعه به دلیل نیاز به نقدینگی بالا، شاید ‌نتوانند در قالب یک موقوفه و یا یک یا چند واقف محدود تعریف شوند که استفاده از ظرفیت وقف مشارکتی در اینجا نیز بسیار برای توسعه پروژه‌های عمرانی و عام‌المنفعه می‌تواند تأثیرگذار بوده و راه را برای تأسیس چنین موقوفه‌هایی هموار ‌کند.

تبدیل دارایی اندک به موقوفه‌ای بزرگ
با توجه به اوضاع اقتصادی کنونی ممکن است بسیاری از افراد با وجود اینکه تمایل به وقف دارند، قادر به انجام وقف‌های بزرگ به طور مستقل نباشند، اما در وقف مشارکتی تعدادی واقف در خصوص موضوعی واحد وقف نامه مشترکی را امضا می‌کنند و به این روش دارایی‌های اندک خود را به موقوفه‌ای بزرگ و با ارزش تبدیل کنند. این نوع وقف با توجه به این که زمینه مشارکت تعداد زیادی از افراد خیراندیش را در امر وقف فراهم می‌کند می تواند ضامن بقا این سنت حسنه در جامعه اسلامی نیز باشد.

بزرگترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام
فقرزدایی مهمترین کارکرد وقف است که به کمک آن می‌توان زمینه‌های مختلف فقر در جامعه از جمله فقر مالی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی و پژوهشی را مرتفع کند. ساخت مدارس در مناطق محروم، ساخت مسکن برای فقرا و مستضعفان، ساخت بیمارستان برای امور بهداشتی و درمانی از جمله مصادیق این امر است که اثار آن در بخش‌های مختلف جامعه به صورت ملموس قابل درک است.
آستان قدس رضوی به عنوان بزرگترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام توانسته است با مدیریت کارآمد این کارکردها را در جامعه برای موقوفات به حد قابل توجهی افزایش داده و تا حد بسیار مطلوبی در خصوص رفع مشکلات آموزشی و فرهنگی اقدام کند و کارآیی و عملکرد وقف را در جامعه با خدمت در زمینه‌های گوناگون به مخاطبان نشان دهد.
در طی قرون و اعصار گذشته واقفان نیک اندیش بخشی از دارایی و اموالشان را وقف آستان مقدس رضوی کرده‌اند که ثمرات و نتایج درخشان این حرکت الهی امروز در خدمت به آحاد جامعه به صورت ملموس قابل مشاهده است.

استقبال خیران از وقف مشارکتی در آستان قدس رضوی
آستان قدس رضوی از اواخر سال ۱۳۹۵ با معرفی وقف مشارکتی، زمینه حضور خیرین از سطوح مختلف درآمدی جامعه را برای مشارکت در امور وقف فراهم ساخت که در این میان افرادی با ۲ میلیون توان وجه نقد و همانند آن نام خود را در زمره واقفان ثبت کردند.
بیشتر تقاضاها و پذیرش وجوه نقدی در قالب وقف‌های مشارکتی در حرم مطهر رضوی برابر با چهار اولویت ساماندهی شد که از آن میان می‌توان به ساخت زائرشهر و زائرسرای رضوی، مجتمع‌های بین‌راهی، نمازخانه، قرآن، زیارت اولی‌ها و محرومان اشاره داشت.

زائر شهر و زائر سرای رضوی
ساخت زائرشهر و زائرسرا در اطراف بارگاه رضوی زمینه‌ی آسایش و آرامش زائران را فراهم ساخته تا بسیاری از زائرانی که از لحاظ مالی از سطح خوبی برخوردار نیستند بتوانند در این مکان‌ها اقامت کرده و با خیالی آسوده از فیض معنوی زیارت بهره مند شوند.

زیارت اولی‌ها و محرومان
همچنین افراد بسیاری از سرتاسر ایران هستند که قصد آمدن به مشهد را داشته اما به دلیل عدم تمکن مالی از زیارت بارگاه منور رضوی محروم هستند. در وقف مشارکتی که برای این موضوع در نظر گرفته شده تلاش شده تا زائرانی که برای اولین بار به حرم مشرف می‌شوند، بدون دغدغه تأمین هزینه‌های گوناگون سفر از قبیل اسکان، خوراک و ایاب و ذهاب از لذت بیشتر زیارت معنوی بهره مند شوند.

نشر و چاپ قرآن کریم
با توجه به افزایش تعداد زائران حرم مطهر رضوی هر ساله تعداد بسیاری از کتاب مصحف الهی برای زائران و مجاوران بارگاه مطهر رضوی منتشر شده تا آنان نیز بتوانند در فضای معنوی حرم مطهر از ایات الهی نیز بهره مند شوند.
در وقف مشارکتی نیز به این امر اهتمام ورزیده شده و هر واقف می‌تواند با این نوع وقف در نشر، تدبر، هدایت انسان‌ها و بهره‌جویی از آیات این کتاب والا مشارکت جسته و سهیم شود.

مجتمع‌های بین‌راهی و نمازخانه
مجتمع‌های بین راهی و نمازخانه نیز موجب شده تا بسیاری از زائرانی که قصد تشرف به مشهد مقدس و نیز زیارت بارگاه مطهر رضوی را داشته بتوانند با آرامش و بهره‌گیری از این امکانات، زیارتی آرام را برای خود و خانواده‌شان فراهم سازند.

زمینه مشارکت
خیران و نیکوکاران که علاقه‌مند به وقف مشارکتی در طرح‌های آستان قدس رضوی هستند، می‌توانند در هر نقطه کشور و جهان با ارسال مبلغ خود به شماره حساب ۵۸۳۸۸۳۸۸/۷۱ بانک ملت شعبه آستان قدس رضوی همراه با تعیین شناسه در این نوع وقف مشارکت کنند.
واقفان می‌توانند برای شرکت در طرح زیارت اولی‌ها شناسه ۳۲۴، زائر شهر و زائر سرای رضوی شناسه ۱۰۸، نشر و چاپ قرآن شناسه ۲۱۶ و مجتمع های بین راهی شناسه ۴۳۲ را وارد نمایند.
برای اعطای مبالغ بیش از یک میلیون تومان نیز افراد می‌تواند فیش واریزی و تصاویر شناسنامه و کارت ملی خود را برای تنظیم وقف‌نامه به آدرس مشهد: خیابان چهارراه شهدا، مدیریت موقوفات آستان قدس رضوی ارسال کند.
بدین‌ترتیب وقف مشارکتی این امکان را به واقفان ایجاد کرده تا با مقداری هر چند ناچیز از دارایی خویش در انجام امور خیر سهیم بوده و نقش نیکو و سازنده‌ای را در این راستا از خود به جای گذارند.

آستان نیوز

انتهای خبر/

نظر شما