شناسهٔ خبر: 28721916 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رهبر مخالفان دولت روسیه آزاد شد

مسکو - ایرنا - الکسی ناوالنی سرشناس ترین رهبر مخالفان دولت در روسیه امروز یکشنبه پس از 50 روز بازداشت، آزاد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ناوالنی نزدیک به دو ماه پیش به جرم سازماندهی اعتراضات عمومی در زمان برگزاری جام جهانی فوتبال علیه قانون جدید بازنشستگی در روسیه دستگیر و پس از یک ماه آزاد شد.
او دوم مهرماه تنها ساعاتی پس از پایان بازداشت یک ماهه دستگیر و روانه اداره پلیس شد.
بار دوم او به جرم دادن فراخوان دیگری برای تجمع های اعتراضی به افزایش سن بازنشستگی در ماه سپتامبر دستگیر شد.
به گزارش ایرنا، ناوالنی که اکنون سرشناس ترین رهبر مخالف دولت روسیه محسوب می شود و نهادی به نام بنیاد مبارزه با فساد مالی تاسیس کرده است، دو سال پیش، در پرونده اختلاس مالی در یک شرکت تولید فرآورده های چوبی در استان کروف روسیه، به سه سال حبس تعلیقی محکوم شد.
او در انتخابات اسفندماه سال گذشته روسیه نیز نامزد ریاست جمهوری شد که طبق قوانین روسیه به دلیل داشتن پرونده قضایی، رد صلاحیت شد.
او تنها چهره مخالف پوتین در داخل روسیه است که هر از چند گاهی در مخالفت با تصمیمات دولت این کشور، فراخوان اعتراضی منتشر می کند و اظهاراتش در صدر اخبار رسانه های غربی علیه کرملین قرار می گیرد.
فراخوان های اعتراضی ناوالنی عمدتا در بیش از 80 شهر روسیه با واکنش یک تا 2 هزار نفری روبرو می شود و اکثر معترضان را هم نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند.
در آخرین فراخوانی که ناوالنی داده بود و منجر به بازداشت 30 روزه او شد، از مردم روسیه خواسته بود همزمان با برگزاری انتخابات استانداران و شهرداری ها، علیه افزایش سن بازنشستگی در روسیه دست به اعتراض بزنند.
برخی از شهرهای روسیه در پی این فراخوان شاهد اعتراضاتی بودند که منجر به دستگیرشدن بیش از 800 نفر شد.
اروپام ** 1346 **1485

نظر شما