شناسهٔ خبر: 28721827 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

اروپا پشت ایران است؟!

واقعا دولت های اروپایی پشت سر ایران و در مقابل آمریکا ایستاده اند؟!

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

آقای روحانی امروز در دانشگاه تهران گفت "دولت های اروپایی همه پشت سر ایران است (هستند). در سفر نیویورک، یکی از نخست‌وزیران اروپایی می گفت اگر 5 سال پیش به من می گفتند روزی اتحادیه اروپا در برابر آمریکا و پشت ایران قرار می گیرد، می گفتم که این از  محالات تاریخ است".

واقعا دولت های اروپایی پشت سر ایران و در مقابل آمریکا ایستاده اند؟! یعنی شرکت های اروپایی (توتال، زیمنس، ایرباس، پژو ، انی، مرسک، پی‌جی‌نیگ، آلیانتس، ساگا، آلیانز، تورم، لویدز، دی زد و ...) به همکاری با ایران پایان نداده اند؟ یا به خاطر نقض برجام و قطعنامه 2231 ، قطعنامه اعتراضی علیه آمریکا به شورای امنیت ارائه کرده اند؟!

اگر نخست وزیر انگلیس چنان اظهار نظر سالوسانه ای در پشت پرده و اتاق دربسته (نه علنی) کرده، باید از آقای ظریف و سفیرمان در انگلیس بپرسیم اینکه گفتند حتی یک حساب بانکی در لندن نمی توانند باز کنند، حالا می توانند؟! همین دیروز ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با فرانس 24 بر اشتراک نظری با آمریکا در مقابل ایران و اختلاف تاکتیکی تاکید کرد.

یادداشت دیگری از محمد ایمانی را بخوانید:

غسل تعمید در FATF

راستی آزمایی مدعیان FATF

پنجمین سالگرد تیر خلاص به مذاکرات

او اظهار داشت: "احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تاکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال 2025 (پایان برجام)، کنترل فعالیت  موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست".

چند کشور اروپایی در ماه های اخیر ضمن میزبانی و حمایت از گروههای تروریستی ضد ایرانی، اقدام به اخراج و بازداشت چند دیپلمات ایرانی کرده اند. میزبانی نشست منافقین و برخورد با دیپلمات های ایرانی، دقیقا یک روز قبل از سفر روحانی به اتریش و ظریف به فرانسه اتفاق افتاد و از سر تعمد و توهین بود. منافقین نشست دیگری در نیویورک همزمان با سفر روحانی داشتند.

با این اوصاف آقای روحانی با کدام قرینه و خبر، رویکرد خصمانه و توام با فریب و فرصت سوزی اروپا برای واداشتن ایران به انجام یکطرفه تعهدات برجامی را "ایستادن اروپا پشت ایران و مقابل آمریکا" قلمداد می کند؟!

نظر شما