شناسهٔ خبر: 28718229 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

طنین آوای قرآن در اراک و زیباکنار/ برگزاری جشن قرآن در مدارس ابتدایی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در این هفته‌ رویدادهای قرآنی مختلفی همچون برگزاری مسابقات سراسری قرآن، برپایی نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها در سازمان دارالقرآن، پایان رقابت‌های بخش آقایان مسابقات سراسری قرآن در اراک و آغاز رقابت‌های قرآنی در زیباکنار، تشکیل شورای سیاست‌گذاری چهارمین مسابقات بین‌المللی روشندلان رخ داد.

صاحب‌خبر -

طنین آوای قرآن در اراک و زیباکنار/ برگزاری جشن قرآن در مدارس ابتداییبه گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که گذشت، رویدادهایی مرتبط با امور قرآنی کشور از جمله برگزاری مسابقات سراسری قرآن در دو بخش آقایان و بانوان، رونمایی از نرم‌افزار قرآنی ــ‌ معارفی «بشارت»، برگزاری نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها در سازمان دارالقرآن، اعلام خبر برگزاری گرامیداشت دومین سالگرد درگذشت استاد مروت، تولید برنامه‌ای با موضوع تجلیل از چهره‌های ماندگار قرآنی، عیادت مدیر رادیو قرآن از کودکان مبتلا به سرطان، تأکید بر اجرایی شدن سند اولویت‌های معارفی در برنامه‌های سیما، تشکیل شورای سیاست‌گذاری چهارمین مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان، معرفی نمایندگان کشورمان در مسابقات قرآن ایران و مالزی، برگزاری مرحله کتبی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه آزاد، برگزاری مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی مسابقات قرآن سپاه تهران، دیدار مدیر شبکه قرآن با آیت‌الله دری نجف‌آبادی رخ داد.
برگزاری مسابقات سراسری قرآن
چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه از روز ۱۰ مهرماه به میزبانی استان مرکزی و شهر اراک آغاز شد و تا روز ۲۳ مهرماه نیز در محل مجتمع کوه نور این شهرستان ادامه خواهد داشت. بخش آقایان این دوره از مسابقات نیز از روز دهم مهرماه آغاز و تا 16 مهرماه نیز ادامه داشت که برگزیدگان این بخش نیز طی مراسم اختتامیه مسابقات معرفی و تجلیل شدند. اسامی برترین‌ها را اینجا ببینید.
همچنین، بخش بانوان چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه نیز از روز 17 مهرماه جاری آغاز شده و تا روز 23 مهرماه نیز در رشته‌های مختلف ادامه خواهد داشت.
رونمایی از نرم‌افزار قرآنی ــ‌ معارفی «بشارت»
در حاشیه چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و همزمان با آغاز فصل جدید طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت ۱۴۵۲، از نرم‌افزار کاربردی قرآنی و معارفی «بشارت» به عنوان شبکه تعاملی قرآنیان جهان رونمایی ‌شد.
این نرم‌افزار با هدف ایجاد تعامل مؤثر با مخاطبان و ارائه محتوای ناب قرآنی و معارفی در حوزه‌های مختلف برای تجهیزات هوشمند از جمله تلفن همراه و در نسخه‌های «android» و«ios» طراحی شده است.
فاز نخست نرم‌افزار «بشارت» با محوریت طرح ملی حفظ قرآن کریم بشارت ۱۴۵۲ که در حال حاضر با همکاری رسانه ملی، وزارت‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه در سراسر کشور در حال برگزاری است، منتشر خواهد شد.
برگزاری نشست رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌ها
نشست دو روزه رؤسای ادارات امور قرآنی استان‌های مختلف کشور طی روزهای ۱۵ و ۱۶ مهرماه با حضور رئیس و مدیران سازمان دارالقرآن در محل این سازمان قرآنی برگزار شد.
بحث و تبادل نظر درباره موضوعات مربوط به برنامه و بودجه سالانه، گزارش عملکرد و ارزشیابی استان‌ها و راه‌اندازی سامانه یکپارچه سازمان از سوی دفتر برنامه‌ریزی، ارزشیابی و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن، گفت‌وگو درباره موضوعات مربوط به دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، دبیرخانه ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان با مدیریت بهبودی، مدیر اجرایی دبیرخانه‌های ملی سازمان دارالقرآن، تبادل نظر در مورد موضوعات حوزه آموزشی و پژوهشی با حضور شکری، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان و بحث درباره فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، گفت‌و‌گو و تبادل نظر در مورد برنامه‌های کمیته قرآن ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور عباس سلیمی، دبیر کمیته قرآن ستاد دهه فجر، گفت‌وگو درباره حوزه مالی با حضور صاحبی، معاون اداری سازمان دارالقرآن و نهایتاً جمع‌بندی نشست با حضور رئیس و مدیران سازمان از جمله برنامه‌های این نشست قرآنی بود.
گرامیداشت دومین سالگرد درگذشت استاد مروت
مراسم گرامیداشت دومین سالگرد درگذشت مرحوم محمدتقی مروت، استادالاساتید قرآن کریم، به‌ همت مؤسسه احسن‌الحدیث برگزار می‌شود.
این مراسم قرآنی صبح امروز جمعه، ۲۰ مهرماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در محل مؤسسه احسن‌الحدیث (حسینیه علی‌اکبر(ع)) و طی جلسه قرآن سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی کشور و از شاگردان مرحوم استاد مروت، به‌‌ نشانی تهران، میدان امام حسین(ع)، خیابان ۱۷ شهریور، خیابان صفای شرقی برپا خواهد شد.
در این مراسم علاوه بر تلاوت قرآن کریم از سوی قراء مطرح کشور و نیز مداحی از سوی مادحین اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، پیرامون شخصیت و آثار این استاد نیز سخن به‌ میان خواهد آمد. همچنین، جمعی از اعضای پیشکسوت و جوان جامعه قرآنی در این مراسم حضور خواهند داشت.
تولید برنامه‌ای با موضوع تجلیل از چهره‌های ماندگار قرآنی
آموزش عمومی قرآن کریم، دستور دهمین جلسه شورای اندیشه‌ورز شبکه قرآن و معارف سیما بود که با حضور اعضای این شورا و اساتید آموزش قرآن در محل ساختمان این شبکه به بحث و بررسی گذاشته شد.
در ابتدای این جلسه، محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، قدردانی و تجلیل از فعالان حوزه قرآن و رسانه مرتبط با انقلاب اسلامی را از اقدامات مهم دانست و گفت: برنامه‌ای در این راستا و با محوریت معرفی و تجلیل از چهره‌های ماندگار این حوزه با عنوان چهل ستون تولید و پخش می‌شود.
عیادت مدیر رادیو قرآن از کودکان مبتلا به سرطان
مدیر شبکه رادیویی قرآن به‌ همراه عوامل برنامه‌ساز برنامه ایستگاه ۴۱، ویژه چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن ظهر روز یکشنبه، ۱۵ مهر به‌ ملاقات کودکان مبتلا به‌ سرطان خون رفت. در این دیدار هدایایی از سوی رادیو قرآن به‌ کودکان اهدا شد.
اجرایی شدن سند اولویت‌های معارفی در برنامه‌های سیما
نشست مشترک اعضای حقیقی شورای معارف سیما با معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه کشور برگزار و بر اجرایی شدن اولویت معارفی در برنامه‌های سیما و همچنین تعامل مؤثر با حوزه علمیه و نیز اقدامات مناسب برای به تصویر کشیدن راهپیمایی عظیم اربعین تأکید شد.
اولویت‌های معارفی در برنامه‌های سیما از جمله مباحثی بود که از سوی دبیر جلسه مطرح و اعضای حاضر ضمن ارائه نظرات و پیشنهادات از جمله هدف قرار دادن طرح تربیتی برای مخاطبان دانش‌آموز در برنامه‌ها، ارتقای مباحث معارفی و طبقه‌بندی کردن آن‌ها، اجرایی شدن سند اولویت‌های معارفی در برنامه‌های تلویزیون را در دستور کار قرار دادند.
تشکیل شورای سیاست‌گذاری چهارمین مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان
طی حکمی از سوی پورشبانان، سرپرست سازمان بهزیستی کشور، شورای سیاست‌گذاری چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم روشندلان جهان اسلام جهت برنامه‌ریزی دقیق و برگزاری هرچه بهتر این مسابقات تشکیل شد.
طی این حکم، غلامرضا عباس‌پاشا، معاون توسعه مدیریت و منابع، حسین نحوی‌نژاد، معاون امور توانبخشی، سیدمحمدرضا هاشمی‌نیا، مشاور رئیس و مدیرکل دفتر مرکزی حراست، حجت‌الاسلام سیدمهدی سیدمحمدی، مشاور رئیس و سرپرست امور فرهنگی، هادی بهداد، معاون مدیر در امور فرهنگی، ذبیح‌الله روحی، عضو و مشاور فنی و اجرایی و حسین سیف‌اللهی، مسئول واحد قرآن و عترت سازمان به‌ عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم روشندلان جهان اسلام انتخاب شده‌اند.
معرفی نمایندگان کشورمان در مسابقات قرآن ایران و مالزی
با پایان یافتن بخش آقایان چهل‌ویکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در اراک، نمایندگان کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران و مالزی معرفی شدند.
بر همین اساس نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در رشته قرائت تحقیق مهدی غلام‌نژاد و در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز محمدجواد مرادی خواهد بود.
همچنین هادی موحد‌امین نیز به‌ عنوان نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی که سال آینده برگزار می‌شود، حضور خواهد یافت.
برگزاری مرحله کتبی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه آزاد
مرحله نهایی بخش کتبی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی طی روز دوشنبه، ۱۶ مهرماه به‌ طور همزمان در سراسر کشور و تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار ‌شد.
نفرات برتر این مرحله از جشنواره قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم اختتامیه بیست‌وسومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه آزاد(بخش‌های شفاهی و کتبی) که در ارومیه برگزار می‌شود، حضور خواهند یافت.
همچنین، با پایان این مرحله از جشنواره قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی، هر یک از این نفرات مجوز حضور در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور را دریافت خواهند کرد.
برگزاری مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی مسابقات قرآن سپاه تهران
مرحله مقدماتی و نیمه‌نهایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه آقایان پایور و وظیفه در سپاه تهران صبح روز ۱۶ مهرماه در حسینیه فاطمةالزهرا(س) واقع در میدان سپاه، خیابان پادگان حضرت ولی عصر(عج) برگزار شد.
در این مرحله از مسابقات تعداد ۱۸۰ نفر از آقایان پایور و وظیفه در سپاه تهران در رشته‌های مختلف ترتیل، تحقیق، مفاهیم، حفظ قرآن کریم و اذان با یکدیگر به رقابت پرداختند.
یادآور می‌شود که نفرات برتر این مرحله از مسابقات به مرحله منطقه‌ای راه‌ یافتند و در صورت حدنصاب لازم در این مرحله نیز به مرحله سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه آقایان پایور و وظیفه در سپاه تهران راه پیدا خواهند کرد.
دیدار مدیر شبکه قرآن با آیت‌الله دری نجف‌آبادی
محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما شامگاه ۱۵ مهرماه به همراه جمعی از مدیران قرآنی با حضور در بیت آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام‌جمعه اراک، با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار، آیت‌الله دری نجف‌آبادی با اشاره به ظرفیت برجسته و پایدار رسانه ملی در نشر معارف قرآنی، شبکه قرآن را زمینه مناسب برای توسعه فعالیت‌های قرآنی و تکریم جایگاه آموزش علوم قرآنی دانست. وی از حضور چهار هزار طلبه آقا و بانو و پنج هزار دانش‌آموز پیش‌حوزوی در استان مرکزی خبر داد و گفت: نیروهای فعال قرآنی این استان می‌تواند ظرفیت مناسبی برای پیش‌برد اهداف شبکه قرآن و معارف سیما باشند.

اعلام زمان برپایی دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

دوازدهمین دوره مسابقات سراسری حفظ و قرائت ترتیل قرآن کریم دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان آذرماه و در بخش آقایان بهمن‌ماه به میزبانی شهر قم برگزار می‌شود.

مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران مسابقات قرآن نهاجا برپا شد

مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران هجدهمین دوره مسابقات سراسری بانوان شاغل، همسران و فرزندان نهاجا ۱۴ مهرماه، با حضور حجج‌اسلام سیداحمد قاضی، رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی هوایی ارتش و معاون تبلیغات و روابط عمومی نهاجا و سیدمحمد سیدیان، معاون تبلیغات و روابط عمومی نهاجا برگزار شد.

آغاز مرحله پایانی جشنواره آوایی جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت

مرحله نهایی مسابقات بخش آوایی بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از ۱۹ مهرماه، در مجتمع فرهنگی- آموزشی و رفاهی زیباکنار آغاز و تا دو روز ادامه دارد. متسابقان این بخش که به مرحله نهایی جشنواره راه‌ یافته‌اند در رشته‌های قرائت، تحقیق، حفظ ۵ جز، حفظ ده جز، حفظ ۱۵ جزء، حفظ ۲۰ جزء و حفظ کل قرآن کریم، ترتیل، اذان و دعاخوانی، رقابت‌های خود را برگزار می‌کنند که در نهایت نفرات برگزیده این بخش در سومین آیین اختتامیه در روز جمعه ۲۰ مهرماه مشخص می‌شوند و جوایز خود را دریافت می‌کنند.
«جشن قرآن» در ۶۳ هزار مدرسه ابتدایی

اولين درس كتاب آموزش قرآن پايه اول ابتدايی «جشن قرآن» نام دارد. اين جشن به صورت همزمان، دوشنبه ۱۶ مهرماه در ۶۳ هزار مدرسه ابتدايی، با حضور يک ميليون و ۲۹۶ هزار كلاس اولی و با همت ۴۰۰ هزار آموزگار و مدير و معاون مدرسه برگزار شد. دانش‌آموزان پايه اول ابتدايی در هفته دو ساعت (دو زنگ كامل) و ساير پايه‌ها (دوم تا ششم ابتدايی) سه زنگ در هفته قرآن دارند. هدف از برگزاری این جشن ایجاد خاطره قرآنی خوب و زیبا از آموزش قرآن كریم و همچنین تقويت علاقه برای يادگيری قرآن در طول سال تحصيلی است.

تعامل مؤسسه آموزشی نزاجا با دارالقرآن امام علی(ع)

مراسم پایان دوره ترم تابستانه مؤسسه آموزش تخصصی حفظ قرآن نزاجا و همچنین آیین افتتاحیه ترم پاییز ۱۶ مهرماه برگزار شد. این دوره‌های آموزش با همکاری دارالقرآن امام علی(ع) برپا شده است.

انتهای پیام

نظر شما