شناسهٔ خبر: 28716177 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی:

مشهد بیش از آنچه تصور می‌کنیم به حافظ نیاز دارد

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی گفت: مشهد بیش از آنچه تصور می‌کنیم به حافظ نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، سید مهدی زرقانی در  مراسم بزرگداشت روز حافظ که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: شهر ما مشهد همان قدر که به فردوسی بزرگ که سازنده و معرفی کننده حماسه ملی ایران و هویت ملی ماست نیازدارد، همان‌قدر  به حافظ و سعدی هم نیاز دارد.

وی ادامه داد: حافظ به ما درس تساهل و مدارا می‌آموزد، اینکه چطور صدای مخالف را به رسمیت بشناسیم، چطور  برای زندگی به ماهو زندگی ارزش قائل شویم. نکته‌های واپس رانده شده و فراموش شده در مورد حیاط بشری را  لذت بردن از حیات را، محور قرار دادن عشق و محبت در روابط انسانی را حافظ به ما یاد می‌دهد.

عضو هیئت ‌علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه «به متولیان شهر تاکید میکنم بزرگداشت حافظ را به روز حافظ محدود نکنند»، ادامه داد: این شهر خیلی بیشتر از آنچه تصور می‌کنیم به حافظ و شعر حافظ نیاز دارد. شاید کمی خشونتی که ناشی از نبود آزادی‌های اجتماعی و مبهم بودن آینده در درون تک تک ما نهادینه شده را بشود به کمک شعر حافظ تلطیف و مردم را به یک تعادل روحی، شخصیتی و عاطفی نزدیک کرد. این کاری است که بی تردید با غزل حافظ و با  تزریق روح حافظانه به بدنه شهر مشهد امکان‌پذیر است.

زرقانی یادآور شد: گروه ادبیات دانشگاه فردوسی برای ارائه کردن ادبیات به سطح شهر و نهادهایی که در شهر هستند، آمادگی دارد. خالصانه و مجدانه درصدد  هستیم که بین و مردم و ادبیات پیوند برقرار کنیم؛ بین اینکه بتوانیم به کمک ادبیات فارسی نیازهای فراوان جامعه انسانی و از جمله شهر مشهد را برطرف کنیم  و خدمتی برای ارتقاء سطح فرهنگی شهر انجام دهیم.

وی ضمن اشاره به برگزاری این مراسم با کمک شهرداری عنوان کرد: این نقطه آغاز همکاری ما و شهرداری است که امیدواریم ادامه و گسترش پیدا کند. همچنین با سایر نهادهای شهری برای گسترش فرهنگ و ترویج روحیه مهربانی و مهرورزی که فکر می‌کنم گمشده مردم شهر ماست، مرتبط شویم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

نظر شما