شناسهٔ خبر: 28713379 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ایسنا گزارش کرد:

یک پیش‌بینی برای جشنواره فیلم فجر امسال

سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر به نظر می‌رسد با حضور نسل‌های مختلفی از کارگردانان سینمای ایران و نیز چند چهره تئاتری همراه باشد که حضور هر کدام از آن‌ها با توجه به سابقه کاری و گروه بازیگران‌شان تنور این رویداد سینمایی را می‌تواند گرم کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، با انتشار فراخوان جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده که فیلم‌های اول را هم به جشنواره برگردانده، می‌توان از فیلم‌هایی که احتمالا متقاضی شرکت در جشنواره خواهند بود و اخباری از روند تولید آن‌ها تاکنون منتشر شده است، یک پیش‌بینی اولیه داشت. 

براساس خبرهای منتشر شده، کارگردانان‌هایی همچون رضا میرکریمی، کمال تبریزی، مسعود ده‌نمکی، کیومرث پوراحمد، مجید صالحی، سعید روستایی، علیرضا رئیسیان، فریدون جیرانی از جمله کسانی هستند که احتمال رونمایی از آثارشان در جشنواره فجر امسال زیاد است و فیلم‌های جدید رسول صدرعاملی و پرویز شهبازی هم که اعلام شده بود قرار است پیش از جشنواره اکران شوند، در صورت تغییر برنامه ممکن است متقاضی حضور در جشنواره باشند.

در این گزارش ساخته‌های جدیدی از چند کارگردان‌ سینمای ایران مرور می‌شود که قطعا تعدادشان بیشتر است و در اینجا فقط به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد.

کمال تبریزی

این کارگردان که هنوز فیلم «مارموز» را به اکران نرسانده پروژه‌ای را تولید کرده که از آن به عنوان پربازیگرترین فیلم سینمای ایران یاد شده است.

«ما همه با هم هستیم» به تهیه‌کنندگی سیدرضا میرکریمی جدیدترین ساخته کمال تبریزی و روایتی کمدی از سقوط یک هواپیما و رازهای مسافران آن است. در این فیلم مهران مدیری، محمدرضا گلزار، لیلا حاتمی، ویشکا آسایش، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مانی حقیقی، جواد عزتی، سروش صحت، حسن معجونی، مهران غفوریان، نادر فلاح، سیروس گرجستانی، علی شادمان، رضا ناجی، سام نوری، فرزین محدث، بهادر مالکی، یداله شادمانی، محمدمهدی حسینی‌نیا، شیرین آقا کاشی، بهزاد قدیانلو، اشپیتیم آرفی، لیدا فتح‌اللهی، شیوا بلوچی و دانیال کاظمی ایفای نقش کرده‌اند.

ما همه با هم هستیم

مسعود ده‌نمکی

سازنده سه‌گانه «اخراجی‌ها» امسال فیلمی با نام «زندانی‌ها» را کارگردانی کرده که تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج نیز هست و آماده اکران در سینماهای کشور هم شده است.  

طنز اجتماعی «زندانی‌ها»، داستان یک دانشجوی جوان است که قصد دارد برای پایان نامه‌اش روی تعدادی زندانی‌ تحقیق کند و در خبرها آمده است که ده‌نمکی قصد دارد در این فیلم تاثیر معنویات بر زندانی‌ها را به تصویر بکشد.

در این فیلم هدایت هاشمی، هومن برق نورد، بهنام تشکر، برزو ارجمند، بهاره افشاری، بهنوش بختیاری، اصغر نقی زاده و امیر نوری بازی کرده‌اند.

زندانی‌ها

منوچهر هادی

منوچهر هادی که در این چند سال موتور فیلمسازی‌اش حسابی گرم شده و از سال ۹۴ تاکنون دست‌کم ۶ فیلم و سریال ساخته است، امسال یک کمدی دیگر جلوی دوربین برده که البته ترکیب بازیگران و داستان آقازادگی‌اش کنجکاوی زیادی را برانگیخته است. «رحمان ۱۴۰۰» جدیدترین فیلم بلند سینمایی منوچهر هادی است که اوایل مهرماه فیلمبرداری آن به پایان رسید.

در این فیلم محمدرضا گلزار، سعید آقاخانی، یکتا ناصر، بهرام افشاری، ساره بیات و نیز مهران مدیری بازی کرده‌اند.

رحمان ۱۴۰۰

سید جواد رضویان

بازیگر باسابقه فیلم‌ها و سریال‌های کمدی امسال اولین فیلم سینمایی خود را به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و با نام «زهرمار» ساخته است.

در این فیلم که در قالب یک طنز اجتماعی روایت می شود، سیامک انصاری، شبنم مقدمی، شقایق فراهانی، سیامک صفری، نسیم ادبی، برزو ارجمند، علی استادی، رضا رویگری، حسین محب اهری و سیامک ادیب بازی کرده‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «حشمت: فکر نمی کردم تاوان اشتباهم رو با تو پس بدم، لیلا: زهرمار ...»

زهرمار

حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری

 کامران مجیدی که تهیه‌کنندگی دو فیلم «زرد» و «لاک قرمز» را در کارنامه خود دارد، این بار با دو کارگردان جوان در ساخت اولین تجربه سینمایی آن‌ها مشارکت کرده است.

 «جان‌دار» به کارگردانی حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری  و تهیه‌کنندگی کامران مجیدی برای حضور در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر آماده شده و فاطمه معتمدآریا، حامد بهداد، باران کوثری، جواد عزتی، مسعود کرامتی، علی شادمان، گیتی قاسمی، محمدعلی محمدی، امیراحمد قزوینی از جمله بازیگران آن هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «بخدا اگه یه بار دیگه بگین شام چی شد، غذا چیه، همین وسط خودم رو دار میزنم که غذاخوردن یادتون بره. بابا از گشنگی نمردین که؟؟»

جان دار

علیرضا رییسیان

کارگردان «دوران عاشقی» چهار سال پس از ساخت این فیلم، آخرین قسمت از سه‌گانه عاشقانه خود را امسال جلوی دوربین برد.

«مردی بدون سایه» علیرضا رئیسیان درامی اجتماعی در خصوص مشکلات عاطفی انسان امروز است و در کنار بازیگران سینمای ایران، بازیگران اسپانیایی هم در این فیلم حضور داشته‌اند.  

لیلا حاتمی، علی مصفا، فرهاد اصلانی، امیر آقایی، گوهر خیر اندیش، نادر فلاح ، به‌آفرید غفاریان، سیامک اطلسی، نسیم ادبی، سیمون سیمونیان، پانته‌آ سیروس، آزاده اسماعیل خانی، شهرام جمشیدی، احسان شیخی، عاطفه للهی، حمیدرضا حیات، مینا ارشدی، محمدرضا خواجوی و فرانک کوشافر با حضور النا مارتینز و رافائل چاوز مادرا بازیگران این فیلم هستند. 

گفته می‌شود اصلانی در این فیلم نقشی متفاوت را بازی کرده و او در کنار حاتمی دو بازیگری هستند که در فیلم قبلی رئیسیان هم حضور داشتند.

مردی بدون سایه

مهدی نادری

کارگردان فیلم «بدرود بغداد» به تازگی فیلمبرداری فیلم جدید خود با نام «سامورایی در برلین» را به نیمه رسانده و قرار است با پایان فیلمبرداری در ایران، گروه سازنده بخشی دیگر از فیلم را در آلمان جلوی دوربین ببرند.

حمید فرخ نژاد، امیرمهدی ژوله، میرطاهر مظلومی، هومن حاجی عبداللهی، میترا حجار، سامان صفاری از جمله بازیگران این فیلم کمدی به کارگردانی مهدی نادری و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفاری هستند.

سامورایی در برلین

میلاد صدرعاملی

«سونامی» نام فیلم میلاد صدرعاملی است که فیلمبرداری‌اش در خردادماه امسال به پایان رسید.

بهرام رادان، مهرداد صدیقیان، علیرضا شجاع نوری، رعنا آزادی‌ور، فرشته حسینی، علیرضا ورزنده، امیر شریعت، امیرمهدی ژوله و محمدرضا غفاری بازیگران «سونامی» هستند.

این فیلم سینمایی به چالش‌های رقابتی ورزشکاران می‌پردازد و فیلمنامه آن را میلاد صدرعاملی و علی اصغری به طور مشترک به نگارش درآورده‌اند که در صورت راه یافتن به جشنواره می‌تواند یکی از فیلم‌های قابل توجه باشد.

سونامی

مجید صالحی

یکی دیگر از کارگردان‌هایی که ممکن است اولین ساخته سینمایی‌اش را در جشنواره فجر امسال رونمایی کند، مجید صالحی است.

این بازیگر، فیلم کمدی «زیر نظر» را به تهیه‌کنندگی محمد شایسته و رامبد جوان کارگردانی کرده که در آن جمعی از بازیگران سرشناس طنز سینما و تلویزیون از جمله رضا عطاران، امیر جعفری، مهران احمدی، سروش جمشیدی، علی استادی، امیر نوری، سیاوش مفیدی، علی صالحی، سامیه لک، مصطفی راد، عباس جمشیدی و آزاده صمدی بازی کرده‌اند.

زیر نظر

رضا درمیشیان

درمیشیان شاید تنها کارگردانی باشد که در صورت تمام کردن جدیدترین فیلمش، ممکن است با دو اثر متقاضی شرکت در جشنواره‌ی فجر باشد.

«یواشکی» چهارمین فیلم بلند سینمایی رضا درمیشیان است که تمام صحنه‌های آن در شهر «کراست چرچ» نیوزلند فیلمبرداری شده است. این فیلم فرمالیستی به زبان انگلیسی و با حضور بازیگران نیوزلندی در ادامه تجربه‌های فرمی درمیشیان تولید شده است. این فیلم تاکنون در جشنواره‌هایی مثل چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سائولوپائو و هجدهمین جشنواره «آسیاتیکا» شهر رم به نمایش درآمده است. 

دیگر فیلم درمیشیان، «مجبوریم» نام دارد که فعلا در مرحله پیش‌تولید است و به تازگی فاطمه معتمدآریا بازیگر آن معرفی شده است.

یواشکی

اکبر منصور فلاح

یکی از کارگردان‌هایی که مدتی قبل سومین تجربه کارگردانی خود در سینما را کلید زده اکبر منصور فلاح است که انتخاب نام فیلمش با واکنش‌هایی بویژه در فضای مجازی روبرو بوده است.

 «خرها آدم نمی‌شوند» که به تازگی گفته شده نام موقت این فیلم است، در شمال کشور جلوی دوربین رفته تا یک فیلم فانتزی اجتماعی و کودکانه ساخته شود.

لیلا اوتادی، ارژنگ امیرفضلی، یوسف تیموری، اصغر حیدری، فاطمه شکری، هدی منصور فلاح، سعید دولتی، چیا بابامیری، فرشته محمدی، نیما نعمتی زاده از جمله بازیگران این فیلم به تهیه‌کندگی عباس اکبری هستند.

خرها ادم نمی‌شوند

حمید نعمت‌الله

کارگردان فیلم «شعله‌ور» که این روزها روی پرده است، به تازگی برای ششمین فیلم سینمایی خود درخواست پروانه ساخت داده و قصد دارد «قاتل و وحشی» را جلوی دوربین ببرد.

این فیلم که حضور لیلا حاتمی در آن قطعی شده، قرار است با صدور پروانه ساخت، اواسط پاییز جلوی دوربین برود و هرچند احتمال آن کم است ولی ممکن است در جشنواره فجر به نمایش درآید.

سعید روستایی

از جدیدترین فیلم سعید روستایی چندان خبر رسمی منتشر نشده جز حاشیه‌ای که مدتی قبل سید جمال ساداتیان ـ تهیه‌کننده این فیلم ـ را وادار به گفت‌وگویی کوتاه و تلویزیونی کرد تا توضیح دهد، آنچه در تلویزیون‌های فارسی زبان خارجی به عنوان اعتراض مردمی در یکی از اتوبان‌های تهران پخش شد، در واقع پشت صحنه فیلم «شش و نیم متر» سعید روستایی بوده که هنروران چندصد نفری در آن حضور داشتند.

روستایی در دومین تجربه فیلمسازی خود پس از «ابد و یک روز» سراغ یک سوژه اجتماعی رفته و «شش و نیم متر» را با بازی پیمان معادی و نوید محمدزاده با موضوع مواد مخدر در حال فیملبرداری دارد.

سیدرضا میرکریمی

یکی دیگر از کارگردان‌هایی که احتمال دارد فیلم جدیدش در جشنواره فجر امسال باشد، رضا میرکریمی ـ دبیر جشنواره جهانی فجر ـ است. او این روزها مشغول فیلمبرداری «قصر شیرین» است که مدتی قبل، یاسوج به عنوان جایی که بخشی از فیلم در آنجا فیلمبرداری می‌شود معرفی شده بود.

از این فیلم خبرهای رسمی زیادی منتشر نشده جز اینکه با بازی حامد بهداد کلید خورده و بازیگران بومی هم در آن حضور خواهند داشت و همچنین فیلم‌نامه‌ آن براساس قصه‌ای از کارگردان که خودش تهیه‌کننده هم هست، توسط محمد داودی و محسن قرائی زیر نظر رضا میرکریمی نوشته‌ شده است. 

فریدون جیرانی 

فریدون جیرانی که این روزها مشغول ساخت یک سریال در شبکه نمایش خانگی است، فیلمبرداری "آشفته گی" آخرین ساخته‌اش را فروردین ماه در تهران به پایان رساند و پیش بینی می‌شود که اگر اکران نشود،در جشنواره‌ی فیلم فجر پیش‌رو به نمایش دربیاید.

در این فیلم که فضای متفاوتی نسبت به دیگر ساخته های جیرانی دارد،بهرام رادن،مهناز افشار،علی میلانی،نسیم ادبی،احسان محمدی،نازنین صلحجو و مهران احمدی به ایفای نقش می پردازند.

جیرانی درباره فضای فیلم جدید خود اینگونه نوشته است:"آشفته گی" رئالیستی و اجتماعی نیست.یک فیلم است درباره عشق وجنایت...

کیومرث پوراحمد

کارگردان فیلم «کفشهایم کو؟» سه سال پس از تولید این فیلم در تدارک ساخت فیلم جدیدی بوده که طبق آخرین‌ خبرهای منتشر شده، احتمالا فیلمبرداری آن آغاز شده است.

کیومرث پوراحمد قصد داشته فیلم «تیغ و ترمه» را به جشنواره فجر سی‌وهفتم برساند و دنبال یک بازیگر زن جوان برای این فیلم بود که انتخاب شد. هومن برق‌نورد و پژمان بازغی از بازیگرانی بودند که حضور آن‌ها در «تیغ و ترمه» به تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی قطعی اعلام شده بود.

حامد محمدی

محمدی که پیش از این «اکسیدان» و «فرشته‌ها با هم می‌آیند» را ساخته بود، تابستان امسال فیلم جدید خود را با نام «چهار انگشت» به تهیه‌کنندگی حمید پنداشته آماده نمایش کرد.

در این فیلم که جواد عزتی و امیر جعفری بازیگران اصلی آن هستند، قصه دو دوست روایت می‌شود که برای اتمام یک کار ناتمام به کامبوج سفر می‌کنند اما درگیر اتفاقاتی می‌شوند.

این فیلم اولین محصول مشترک ایران و کامبوج است و صحنه‌هایی از آن در تایلند و ایران مقابل دوربین رفته است.

چهار انگشت

حسین تبریزی

یکی دیگر از فیلم‌هایی که علاوه بر نامی متفاوت چهره‌ای متفاوت از برخی بازیگرانش نمایش خواهد داد «سلام علیکم حاج‌آقا» به کارگردانی حسین تبریزی است.

در این فیلم حمید گودرزی، لیلا اوتادی، علی صادقی، رز رضوی، زهرا جهرمی، سوسن پرور، ارژنگ امیرفضلی، مهران رجبی، بیتا عالمی، هلیا آهنگری، امین چنارانی، علی بنایی، اشکان قاسمی، شیوا خسرومهر، بهشاد مختاری و بهنوش بختیاری، مریم کاویانی و محمدرضا شریفی‌نیا و پوریا پورسرخ بازی می‌کنند که احتمالا در مراحل پایانی فیلمبرداری خود قرار دارد.

این یک کمدی اجتماعی است.

سلام علیکم حاج آقا

 مسعود اطیابی

یکی دیگر از فیلم‌هایی که در صورت رسیدن به جشنواره می‌تواند آمار کمدی‌های متقاضی را زیاد کند، جدیدترین فیلم مسعود اطیابی با نام «دینامیت» است.

فیلمبرداری این فیلم سینمایی به تهیه‌کنندگی سید ابراهیم عامریان که دومین همکاری این دو پس از «تگزاس» است، تابستان امسال در تهران آغاز شد.

پژمان جمشیدی، احمد مهرانفر، محسن کیایی، نازنین بیاتی،نادر سلیمانی، میرطاهر مظلومی، امید روحانی، مجید شهریاری و زیبا کرمعلی در این فیلم سینمایی به ایفای نقش می‌پردازند.

مهدی فخیم‌زاده

این بازیگر و کارگردان پس از سال‌ها دوری از کارگردانی سینما، تابستان امسال فیلمی را در چالوس جلوی دوربین برد اما پیش از پاپان کار دچار سانحه تصادفی شد که منجر به توقف فیلمبرداری و بستری شدن او در بیمارستان شد.

فخیم‌زاده با وجود اینکه مدتی قبل هم خبرهای ناخوشایندی درباره سلامتی‌اش به گوش رسید، اما به نظر می رسد فیلمش را به مراحل فنی رسانده و احتمال رونمایی از «مشت آخر» در جشنواره فجر خواهد بود.

در این فیلم اکشن با درونمایه طنز و به تهیه‌کنندگی سید حامد حسینی علاوه بر فخیم‌زاده بازیگران دیگری همچون گوهر خیراندیش، احمد نجفی و رامین راستاد نقش‌آفرینی کرده‌اند.

همایون غنی‌زاده

یکی از فیلم اولی‌های احتمالی جشنواره سی‌وهفتم همایون غنی‌زاده ، کارگردان شناخته شده و جوان تئاتر است که نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» او دوباره در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

 علی مصفا تهیه‌کننده فیلم «مسخره باز» است و علی نصیریان، هدیه تهرانی،‌ رضا کیانیان،‌ صابر ابر و بابک حمیدیان از جمله بازیگران این فیلم معرفی شده‌اند.

در خلاصه داستان «مسخره باز» آمده است: «تو پرورشگاه صدام می کردند مسخره باز! اما من مشت محکمی حواله صورت یکیشون کردم تا داستان رو شروع کنم.»

آزیتا موگویی

کارگردان فیلم «تراژدی» در دومین تجربه فیلمسازی‌اش «ایده اصلی» را از مدتی قبل در خارج از ایران کلید زده است.

آزیتا موگویی ایران، کانادا، اسپانیا و قبرس جنوبی به عنوان لوکیشن‌های اصلی این فیلم معرفی کرده و بهرام رادان ، مریلا زارعی، ساره بیات، پژمان جمشیدی و مهرداد صدیقیان از جمله بازیگران آن هستند.

رضا گوران

یکی دیگر از کارگردان‌های تئاتر که احتمالا در جشنواره فجر امسال اولین تجربه فیلمسازی خود را رونمایی می‌کند، رضا گوران است که این روزها مشغول فیلمبرداری «سرکوب» است.

در این فیلم  باران کوثری، سارا بهرامی، الهام کردا، پردیس احمدیه و رویا افشار از جمله بازیگران هستند.

‌در خلاصه داستان فیلم «سرکوب» آمده است: «یه کاری کرد وفاداری بشه عادت همه‌مون حالا همه‌مون وفاداریم اما اونی که بهش وفاداریم خیلی وقته که مرده...»

پرویز شهبازی

این کارگردان به تازگی فیلم «طلا» را به تهیه‌کنندگی رامبد جوان و محمد شایسته تولید کرده و طبق خبرهای منتشر شده قرار بوده بدون حضور در جشنواره فیلم فجر برای اکران عمومی در سال جاری آماده نمایش شود ولی هنوز خبری قطعی دراین باره اعلام نشده است.

نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین العابدین، احترام برومند و مهرداد صدیقیان بازیگران اصلی «طلا» هستند.

طلا

رسول صدرعاملی

و اما، رسول صدرعاملی که حدود ۱۰ سال از آخرین ساخته‌اش می‌گذرد، فیلم سینمایی «سال دوم دانشکده من» را به تهیه‌کنندگی مسعود ردایی ساخته و قرار بوده در فصل پاییز اکران شود. 

علی مصفا، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش ، شقایق فراهانی، پدرام شریفی، نیلوفر خوش خلق، شیوا خسرومهر، مریم بوبانی و علیرضا استادی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

«سال دوم دانشکده من» به نویسندگی پرویز شهبازی مضمونی اجتماعی دارد و ممکن است این فیلم هم در صورت انصراف از اکران پاییزی در جشنواره رونمایی شود.

انتهای پیام

نظر شما