شناسهٔ خبر: 28713175 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بازار پروبیوتیک‌های ایران در دست تولیدکنندگان داخلی/ عزم شرکت‌های دانش بنیان برای عبور از تحریم‌ها

یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید محصولات پروبیوتیک شده است و توانسته ۸۰ درصد بازار را در دست بگیرد.

صاحب‌خبر -

یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید محصولات پروبیوتیک شده است و توانسته ۸۰ درصد بازار را در دست بگیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تحریم ها چند وقتی که است که شروع شده و این  مسئله بازار دارویی کشور را دستخوش تغییر و تحول کرده است و شاهد برخی کمبودهای دارویی بودیم اما نکته مهم و حیاتی این است که باید از تحریم ها فرصت ساخت و با تکیه بر تولید داخل این دوران را پشت سر گذاشت.

با وجود دروغگویی های ترامپ درباره اینکه ایران تحریم دارویی نشده است اما شاهد آن بودیم که برخی شرکت های تولیدکننده مواد اولیه یا دارو دیگر به ایران محصول نمی فروشند و دادگاه لاهه نیز امریکا را در این زمینه محکوم کرد.

-----

یکی از بهترین راهکارهای برای عبور از تحریم و شکست دشمنان و ساختن پلی از فرصت ها برای رشد و بالندگی کشور با تکیه بر شرکت های دانش بنیان است.

در تحریم ها می توان به کمک شرکت های دانش بنیان چرخ های اقتصادی کشور را روی ریل دانش و توان جوانان ایرانی به سرعت به حرکت درآورد و بدون وابستگی به خارجی ها یا با کم کردن وابستگی به آنها از این جنگ اقتصادی نردبانی برای فتح قله های علم، دانش و فناوری ساخت و بر پایه این علم و فناوری از مشکلات اقتصادی سربلند بیرون بیاییم و توان ایرانی و ایرانیان را به رخ جهانیان کشید.

تولید محصولات پروبیوتکی در ایران برای اولین بار در یک شرکت دانش بنیان

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان تولیدکننده فرآورده های پروبیوتیک ومکمل های غذایی با اشاره به محصولات تولیدی این شرکت اشن بنیان گفت: شرکت دانش بنیان ما از سال 81 در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز به کار کرد و پیش از آن تمام محصــولات پروبیوتیک موجود در بازار ایران وارداتی بود.

فاضلی گفت: ایده تولید فرآورده های پروبیوتیک در داخل کشور, منجر به تاسیس این شرکت شد و با توجه به اهمیت و نقش فلور میکروبی در سلامت و بهبود بیماری ها، شرکت دانش بنیان ما برای تولید انواع مکمل های پروبیوتیک برای موارد و سنین مختلف اقدام کرده است.

ایده ای که منجر به اشتغالزایی 300 ایرانی شد

وی ادامه داد: محصولات ما در دو خط فرآورده های پروبیوتیک انسانی، مکمل های ورزشی و غیر ورزشی تولید می شوند و ما به هیچ وجه واردات فرآورده نهایی نداریم و همه محصولات ما تولید می کنیم و بخش عمده ای از ماده موثره دارو را در شرکت می سازیم و بخشی کمی را وارد می کنیم .

فاضلی با بیان اینکه توانسته ایم با تاسیس این شرکت دانش بنیان اشتغالزایی کنیم، افزود: اکنون 300 نفر پرسنل در قسمت های مختلف از جمله واحد تولیدی مواد موثره، واحد تولید فراورده نهایی، دفتر مرکزی و بازاریابی محصول فعالیت می کنند.

-----

تولید 25 فرآورده پروبیوتیک بر پایه دانش در کشور

مدیرعامل اولین شرکت دانش بنیان تولیدکننده پروبیوتیک در ایران اظهار کرد: ما تاکنون 25 فرآورده تولید کرده ایم و این فراورده ها در بازار توزیع می شود و چشم انداز ما این است که در آینده نزدیک فرآورده های دارویی نیز تولید کنیم.

وی افزود: 20 فراورده دارویی را در بخش تحقیق و توسعه مدنظر داریم که کارهای تحقیقاتی بر روی آنها انجام می شود و امیدواریم به زودی این فرآورده های دارویی تولید شوند و بخشی از  نیاز داخل را تامین کنیم.

سهم 80 درصدی بازار پربیوتیک ها در دست یک شرکت دانش بنیان

فاضلی با اشاره به سهم این شرکت دانش بنیان از بازار پروبیوتیک های انسانی در کشور گفت: در فرآورده های پربیوتیک انسانی ما بیش از 80 درصد بازار را در دست داریم زیرا اولین تولیدکننده ای بودیم که توانستیم فواید پروبیوتیک ها را به جامعه پزشکی و مردم بشناسانیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تولیدکننده فرآورده های پروبیوتیک ومکمل های غذایی در پاسخ به اینکه کیفیت محصولات شما نسبت به نمونه های خارجی چگونه است و آیا اعتماد مردم و پزشکان را جلب کرده اید؟ گفت: بسیاری فراورده های ما با این که مکمل های غذایی است اما پزشکان آن را نسخه می کنند و این نشان دهنده آن است که اعتماد جامعه  پزشکی به این فراورده ها و کیفیت این محصولات ایرانی جلب شده است.

تولیدکننده ای که پای خارجی ها را از بازار ایران قطع کرد/ عزم دانش بنیان برای عبور از تحریم ها

قیمت ها سر به فلک کشیده اند

وی با اشاره به مشکلات شرکت های تولیدکننده دارو یا مکمل های غذایی گفت: تامین ملزومات و مواداولیه به دلیل مسائل ارزی سخت شده است و باید این مواد را بسیار گران تر ازقبل تهیه کنیم، از طرفی بیشتر محصولات تولیدی کشور تابع تورم در بازار هستند و با افزایش تورم و گرانی قیمت محصولات بالا می رود.

فاضلی ادامه داد: برخلاف بسیاری از محصولات داخلی دارو  و مکمل های غذایی قیمت گذاری می شوند و نمی توان به راحتی قیمت محصولات را افزایش داد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تولیدکننده فرآورده های پروبیوتیک ومکمل های غذایی با وجود اینکه مواداولیه، ملزومات بسته بندی و مواد جانبی افزایش قیمت چند برابری پیدا کرده است اما تنها برای برخی محصولاتمان 7 تا 15 درصد افزایش  قیمت گرفته ایم که این متناسب با هزینه های صرف شده نیست.

-----

نقدینگی چالش اصلی صنعت داروسازی

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکلی که شرکتهای دارویی دارند بحث نقدینگی است، گفت: واقعا این مشکل آزرده شده است و شرکت های دارویی با چالش های بزرگی در تولید دارو و فرآورده های دارویی و مکمل های غذایی روبرو شده اند.

مدیرعامل اولین شرکت دانش بنیان تولیدکننده پروبیوتیک در ایران تصریح کرد:در گذشته بسیاری از این ملزمات برای تولید فرآورده را اعتباری و چکی خریداری می کردیم اما اکنون قیمت این محصولات چند برابر شده است و همه انها را باید نقد خریداری کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به نقدینگی به عنوان مهمترین‌ مشکل صنعت داروسازی‌، گفت: حجم بدهی صنعت داروسازی در 2 سال گذشته بوده و 3 هزار و 500 میلیارد تومان مطالبات‌ سررسید‌ این صنعت است که به دلیل تأخیر در پرداخت بیمه‌ها به بیمارستان‌ها به وجود آمده و این تأخیر در پرداخت مطالبات به صنعت داروسازی منتقل شده است.

اصغری‌ ادامه داد: 40 درصد بین تأمین ارز و تخصیص‌ آن به صنعت داروسازی اختلاف وجود دارد، در واقع با اینکه ارز 4 هزار و 200 تومانی برای صنعت داروسازی تأمین شده اما در واقع 40 درصد ارز تخصیص‌ پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: امیدواریم 3 هزار میلیارد تومان مابقی، تا پایان مهر ماه به صنعت داروسازی تزریق شود تا با وارد شدن ماده اولیه مورد نیاز زنجیره تأمین دارو دچار مشکل نشود.

افزایش قیمت تولید دارو با نوسان نرخ ارز

فاضلی با اشاره به افزایش قیمت تولید دارو و فراورده های دارویی به دلیل نوسانات نرخ ارز گفت: ما عمده مواد مورد نیازمان را تولید می کنیم اما به مواد حد واسط نیاز داریم که باید از خارج کشور وارد شوند و در این بخش از تولید افزایش قیمت داشته ایم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تولیدکننده فرآورده های پروبیوتیک ومکمل های غذایی در پاسخ به این سوال که آیا ارز برای ماده اولیه محصولات شما تخصیص پیدا کرده است؟ گفت:محصولات دانش بنیان پروبیوتکی ما چون تولید داخل هستند، ارز دریافت نمی کنیم اما بخشی از مکمل های ما مشمول ارز می شوند و تلاش می کنیم که بخش اعظمی از محصولاتمان را تولید کنیم.

عزم یک شرکت دانش بنیان برای دور زدن تحریم های دارویی

وی با اشاره به هدف گذاری این شرکت برای عبور از تحریم ها در زمینه فراورده های پروبیوتکی گفت: ما تلاش کرده ایم کمبودی در تولید فرآورده های پروبیوتیک ایجاد نشود افزون بر این برخی فراورده های پروبیوتیک را که وارداتی بودند و به دلیل شرایط تحریم وارد نمی شوند تولید کنیم وبرخی از این فراورده ها در دست تولید قرار دارند.

اصغری رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در شرایط ظالمانه تحریم، بخش دارو به عنوان یکی از خطوط مقاومت محسوب می‌شود. با تجربه تحریم‌های گذشته و همانطور که در دوران جنگ، صنعت داروسازی‌ داروی مورد نیاز بیماران را تأمین کرد و پزشکان در خط مقدم جبهه با کمترین امکانات به درمان‌ بیماران پرداختند،  در حال حاضر نیز صنعت داروسازی‌ با توجه به رشد توانمندی‌ها می‌تواند در تحریم‌های پیش رو داروی مورد نیاز مردم را تأمین کند.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامیگفت: آمریکا به ظاهر می‌گوید دارو تحریم نیست، اما همه راهها را بسته‌ و در واقع دارو هم تحت تأثیر تحریم‌ها قرار گرفته است. در واقع هدف تحریم‌ها مردم ایران هستند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط تحریم، وظیفه دولت، دانشگاهیان و صنعت داروسازی، تبدیل کردن تحریم‌ها به فرصت است، همانطور که تحریم‌های گذشته به ما آموخت چطور نیاز خودمان را تأمین کنیم در شرایط فعلی نیز باید روی پای خود ایستادن را بهتر بیاموزیم.

وی با اشاره به بدهی 3500 میلیارد تومانی دولت به شرکت‌های دارویی گفت: چرا دولت باید کاری کند که صنعت داروسازی 3500 میلیارد تومان مطالبه داشته باشد؟، با وجود کمبود نقدینگی و مشکلات اقتصادی دست از ولخرجی بر نمی‌داریم. در حالی که باید در شرایط کنونی با تمرکز روی نیازهای اساسی کمک کنیم تا تولیدکنندگان بتوانند با قدرت نیاز مردم را تأمین کنند و با تولید ماده اولیه دارو در داخل کشور، نیاز و وابستگی مان  را به خارج از کشور کمتر کنیم.

-----

 

انتهای پیام/

نظر شما