شناسهٔ خبر: 28710781 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

درخواست «مشعل» از کشورهای اسلامی برای معادله‌ای متوازن در حمایت از فلسطین

رئیس سابق دفتر سیاسی حماس ضمن به صدا درآوردن زنگ هشدار درباره خطرات کنونی علیه مسأله فلسطین، از متفکران و سیاستمداران جهان اسلام درخواست کرد معادله‌ای دقیق برای یاری فلسطین ایجاد کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «خالد مشعل» رئیس سابق دفتر سیاسی حماس طی کنفرانسی در استانبول ترکیه پیرامون موضوع فلسطین اعلام کرد باید معادله‌ای دقیق در رابطه با این مسأله (فلسطین) ایجاد شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «صفا»، مشعل در این کنفرانس که به مشارکت 700 شخصیت عربی و اسلامی برگزار شد، گفت: باید لحظه‌ای تاریخی در مسیر مقاومت مشروعمان علیه پروژه صهیونیستی در سرزمین فلسطین ایجاد کنیم، من این موضوع را در چهار نکته خلاصه می‌کنم:

اول: پروژه تسویه (کنار زدن) مسأله فلسطین روز به روز در حال پیشرفت است و «معامله قرن» نامیده می‌شود. مسأله بزرگتر از اینهاست زیرا معامله قرن را با جزئیات آن اعلام نکرده‌اند اما گام‌های عملی آن را با شناسایی قدس به عنوان پایتخت دولت اشغالگر، مسأله «خان‌احمر»، خط زدن حق بازگشت، مسأله «آنروا»، یورش‌ها به مسجدالاقصی و تلاش برای گنجاندن اسرائیل در منطقه آغاز کرده‌اند.

دوم: ملت بزرگ فلسطین علیرغم رنج انباشته شده از 100 سال پیش تا کنون همچنان مقاومت می‌کند و این تضمینی برای شکست معامله قرن و تمامی توطئه‌ها برای تسویه مسأله فلسطین است.

سوم: متاسفانه منطقه سال‌هاست که با بحران‌های واقعی و ساختگی مختلف روبروست و اینها باعث شده افکار عمومی از مسأله فسلطین منحرف شود؛ برخی تعمدا تلاش می‌کنند تا بگویند اسرائیل همان راه‌حل است و این موضوع برای ما بسیار دردآور است.

چهارم: مردم گمان می‌کنند که امت اسلام مُرده است اما اگر خطری، مسجدالاقصی را تهدید کند یا جنگی علیه غزه به راه بیفتد تمام امت اسلام به پا می‌خیزد. این یک لحظه تاریخی است و ما باید از این زمینه مناسب آغاز کنیم.

4 روش و مسیر برای یاری مسأله فلسطین

خالد مشعل در ادامه چهار روش زیر را برای یاری مسأله فلسطین شرح داد:

1- تمامی نخبگان جهان اسلام مانند دانشمندان، سیاستمداران و متفکران باید معادله‌ای دقیق ایجاد کنند که میان مشغولیت‌های داخلی آنها و موضوعات عام برای امت اسلام که در رأس آن فلسطین قرار دارد، توازن ایجاد کند.

2- باید سقف تحرکات خود را بالا ببریم و تلاش ها را برای حمایت از آرمان فلسطین  متنوع تر کنیم، ما خواستار افزایش تحرکات از خلال حمایت از قدس و فرستادن این پیام به اهالی فلسطین هستیم: ما با شماییم. این حق شماست که  محاصره غزه برداشته شود، ما از حمایت از مقاومت ابایی نداریم زیرا حقی مشروع است.

3- همه را به اتخاذ طرحی برای آزادی قدس و فلسطین فرا می‌خوانیم. نگویید حماس است و این کار را انجام می‌دهد، این درست است اما چرا شما طرحی اتخاذ نکنید؟

4- می‌خواهیم در انتفاضه‌ای فراگیر باشیم تا نهضتی بزرگ را در سطح امت اسلام تشکیل دهیم و به اندازه توان ، پیشگام باشیم.

دهمین دوره کنفرانس «ائتلاف جهانی برای یاری قدس و فلسطین» طی دو روز در استانبول برگزار می‌شود و هدف آن بازگردان دوباره مسأله فلسطین به کانون توجهات است. انتظار می‌رود بیانیه پایانی این کنفرانس شامل طرح‌هایی برای حمایت از مسأله فلسطین بویژه درباره قدس و نوار غزه باشد.

معامله قرن نام رسانه‌ای طرح صلحی است که آمریکا بر روی آن کار می‌کند و می‌خواهد در راستای منافع رژیم صهیونیستی، فلسطینی‌ها را به امتیازدهی‌های ظالمانه مانند قدس و حق بازگشت وادار کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از سال 2017 که زمام امور اداره این کشور را به دست گرفته اقدامات زیادی علیه حقوق فلسطینی‌ها انجام داده که بارزترین آنها شناسایی قدس در هر دو بخش شرقی و غربی به عنوان پایتخت رژیم «اسرائیل» در 14 می 2018 است.

انتهای پیام/م

نظر شما