شناسهٔ خبر: 28709563 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تشکیل ۱۰ هزار گروه جهادی در مساجد

تولیت آستان امامزاده صالح (ع) گفت: ۱۰ هزار گروه جهادی در مساجد تشکیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ​حجت الاسلام و المسلمین عبدالحمید گواهی در نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع مساجد و نماز گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستاورد‌های بسیار زیادی در عرصه‌های مختلف حاصل شده و عمده دستاورد‌های عرصه فرهنگی از مساجد آغاز شده و رشد کرده است.

وی افزود: در دوران دیکتاتوری، برخی از مساجد تنها برای دقایقی نماز ظهر و عصر و یا مغرب و عشاء برگزار می‌کردند در حالی که در هیچ مسجدی نماز صبح برگزار نمی‌شد، اما پس از انقلاب و با توجه ویژه نظام، مساجد مرکز تحول شدند.

حجت الاسلام و المسلمین گواهی گفت: در دوران مبارزه امام خمینی (ره)، مساجد مرکز انتقال اخبار بودند از این رو انقلاب از مساجد آغاز شد و در جامعه گسترش یافت.

وی با اشاره به فعالیت‌های جهادی در مساجد بعد از انقلاب اسلامی، افزود: رویش بسیج همگانی و جهادگران از مسجد بوده به نحوی که از ابتدای انقلاب تاکنون مسجد به مرکز تصمیم سازی و تصمیم گیری جوانان و جهادگران تبدیل شده است.

تولیت آستان امامزاده صالح (ع) گفت: مراسم دعاخوانی مانند دعای کمیل، دعای ندبه، زیارت عاشورا و دعای توسل پس از انقلاب اسلامی در درون مساجد به صورت گسترده به وجود آمد.

حجت الاسلام و المسلمین گواهی افزود: امروز حجم عظیمی از مردم در مساجد به برگزاری مراسم مذهبی مشغول هستند در صورتی که خواندن این ادعیه‌ها قبل از انقلاب به صورت انفرادی و بسیار محدود آن هم در اعیاد خلاصه می‌شد.

وی با اشاره به دستاورد‌های دفاعی مساجد گفت: اعزام به جبهه‌ها از درون مساجد شکل گرفت و این حاصل تدبیر امام خمینی (ره) در قرار دادن پایگاه‌های بسیج برای انجام امور نظامی، فرهنگی و اجتماعی در درون مساجد بود، لازم است تا مساجد همواره پایگاه بسیج، پایگاه فرهنگی و پایگاه معنوی بمانند و تقویت شوند.

حجت الاسلام و المسلمین گواهی با اشاره به دستاورد‌های تربیتی مساجد افزود: حلقه‌های صالحین امر بسیار مهمی است که درون مساجد تشکیل شد و روحانیون و جوانان را به هم پیوند داد.

تولیت آستان امامزاده صالح (ع) گفت: پس از انقلاب نقش مساجد از تک بعدی خارج شد و امور محله، منطقه، شهر و حتی کشور به درون مساجد آمد و نماز تک بعدی به محل تصمیم سازی‌های سیاسی همچون انتخابات مبدل شد.

وی با اشاره به دستاورد‌های اجتماعی مساجد پس از انقلاب اسلامی افزود: اموری مانند برگزاری مراسم عقد، ایجاد صندوق‌های قرض الحسنه، تهیه جهیزیه با کمک‌های مردمی و دیگر امور خیریه از اقداماتی است که به برکت انقلاب اسلامی امروز در مساجد انجام می‌شود؛ امروز مردم به واسطه حضور مستمر در مساجد از احوالات یکدیگر باخبر هستند.

تولیت آستان امامزاده صالح (ع) گفت: بیش از ۱۰ هزار گروه جهادی از مساجد برخاستند که از دیگر افتخارات انقلاب اسلامی است.

این کارشناس مسائل دینی با بیان دستاورد‌های زیرساختی در حوزه مساجد بعد از انقلاب اسلامی افزود: تشکیل ۹۰۰ نمازجمعه فعال در کشور نشان از اهمیت نماز پس از انقلاب اسلامی دارد به نحوی که قبل از انقلاب در کشور نماز جمعه وجود نداشت.

تولیت آستان امامزاده صالح (ع) در پایان سخنان خود دستاورد‌های فرهنگی و معنوی مساجد را تشریح کرد و گفت: برگزاری بزرگترین نماز جماعت جهان با بیش از ۱۰۰ هزار نمازگزار در صحن جامع رضوی حرم امام رضا (ع) از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ این در حالی است که قبل از انقلاب در بین مساجد شور و حال برگزاری نماز جماعت وجود نداشت؛ نماز عید سعید فطر قبل از انقلاب برگزار نمی‌شد، اما امروز شاهد برگزاری بزرگترین نماز عید فطر جهان در تهران، ام القرای جهان اسلام هستیم.

حجت الاسلام احسان رضایی مسؤول بسیج مساجد و محلات نیز در این نشست با بیان اینکه خدمات اجتماعی مساجد به برکت شکل گیری انقلاب اسلامی در کشور بوده است، گفت: یکی از کارکرد‌های مهم اجتماعی مساجد، خدمات گروه‌های جهادی است که به برکت انقلاب اسلامی، این گروه‌ها به عنوان محل تجمع برادران بسیجی و غیربسیجی در مساجد با هدف خدمت رسانی به مردم و نیازمندان شکل گرفت.

وی افزود: مساجد محل تجمع نیروی انسانی گروه‌های جهادی، جمع آوری کمک‌های مالی، امکانات و کالا‌های مورد نیاز نیازمندان است و گروه‌های جهادی از مساجد اعزام می‌شوند تا با حضور در مناطق محروم به ارائه خدمات بپردازند.

حجت الاسلام رضایی گفت: برخی از اعضای گروه‌های جهادی مورد هجمه ضد انقلاب قرار گرفتند به طوری که در مسیر خدمت رسانی جهادی به نیازمندان، شهید نیز اهدا شده است.

مسئول بسیج مساجد و محلات با بیان اینکه مساجد در حوادث غیرمترقبه به عنوان کانون خدمت رسانی فعال می‌شود، افزود: در زمان سیل و زلزله‌های اخیر کشور، مسجد همواره به عنوان محل مورد اعتماد مردم، کانون مراجعات مردمی برای ارائه کمک به نیازمندان بوده است.

حجت الاسلام رضایی گفت: مساجد کشور به منظور ارائه کمک به نیازمندان محل در مدل اسلامی بانک‌ها به تأسیس صندوق‌های قرض الحسنه به صورت رسمی یا غیررسمی مبادرت می‌کنند تا باری از سیستم اداری کشور نیز برداشته شود.

وی با بیان اینکه مساجد در زمان جشن‌های نیکوکاری از مرکز فعال کشور هستند، افزود: مساجد در جشن‌های نیکوکاری به مناسبت سال تحویل، ماه رمضان، بازگشایی مدارس با تهیه بسته‌های حمایتی توسط هیأت امنا، روحانی و اهالی مسجد، محلی برای کمک به نیازمندان می‌شوند.

مسئول بسیج مساجد و محلات با اشاره به تلاش‌های اهالی مسجد در تهیه جهیزیه دختران بی بضاعت گفت: اهالی مسجد و بسیجیان با تهیه نیاز‌های جهیزیه دختران بی بضاعت زمینه ورود آنان به خانه بخت را فراهم می‌کنند.

وی افزود: یکی دیگر از کارکرد‌های اجتماعی مسجد به برکت انقلاب اسلامی فراهم کردن بستر لازم برای مشاغل خانگی و کارگاه‌های صنایع دستی برای نیازمندان است که این فعالیت اقتصادی هرچند محدود، معاش آنان را تامین می‌کند.

حجت الاسلام رضایی گفت: بی سوادی یکی از میراث‌های پهلوی برای انقلاب اسلامی بود که انقلاب برای حل این مشکل نهضت سوادآموزی را ایجاد کرد و در این زمینه مساجد به عنوان یک پایگاه فعال به مدرسه و مکتب تبدیل شد و اهالی مسجد نیز همچون معلم به سوادآموزی به مردم مشغول شدند.

مسؤول بسیج مساجد و محلات کشور افزود: مساجد در کنار ایجاد بستر برای سواد آموزی، این روز‌ها کانون علم و آموزش‌های علمی روز نیز شده است و در فضای مسجد کلاس‌های رباتیک، رایانه، کنکور و الکترونیک با بستر سالم و معنوی برای جوانان و نوجوانان برپا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسجد در مسائل اجتماعی کانون حل اختلاف و دعواهاست، گفت: بزرگان مسجد، اهالی، هیأت امنا و روحانی مسجد در زمان بروز دعوا و اختلاف میان اهالی محل به ریش سفیدی و میانجی گری می‌پردازند.

رضایی در پایان سخنان خود افزود: خیریه‌های مساجد با شناسایی نیازمندان و بی سرپرستان به پوشش و حمایت از آنان می‌پردازند که این از برکات انقلاب اسلامی است.

نظر شما