شناسهٔ خبر: 28708515 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش مصرف آنتی بیوتیک با واکسن آنفولانزا

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا: طبق نتایج حاصل از مطالعات مختلف تزریق این واکسن باعث کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌ها و در نتیجه کاهش مقاومت بدن در برابر آنتی بیوتیک شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مسعود مردانی در همایش ملی سالانه آنفلوآنزا با اشاره به اینکه آنفلوآنزا به تنهایی یکی از علل عمده مصرف نابجای آنتی بیوتیک‌ها محسوب می‌شود، افزود: در سال ۲۰۱۴ حدود ۷۰۰ هزار مورد مرگ در جهان بر اثر مقاومت آنتی بیوتیکی اتفاق افتاد، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ تعداد مرگ و میر در جهان بر اثر مقاومت آنتی بیوتیکی به حدود ۱۰ میلیون نفر برسد به همین علت سازمان جهانی بهداشت، مقاومت آنتی بیوتیکی را یک موقعیت اضطراری در جهان و اولویت نخست این سازمان اعلام کرده است.

وی گفت: به عنوان یک پزشک باید بگویم تاکنون پیش نیامده که بیماری با عفونت دستگاه تنفسی به من مراجعه کند و قبل از مراجعه به من سه یا چهار آنتی بیوتیک را مصرف نکرده باشد و این وضعیت واقعا باعث تأسف است، جالب اینجاست که پس از مدتی نیز مشخص می‌شود که در بسیاری از موارد مصرف این آنتی بیوتیک‌ها ضرورتی نداشته است، البته فرهنگ مردم هم در این زمینه نادرست است و نیاز به اصلاح دارد، زیرا برخی از بیماران هم پزشکان را برای تجویز آنتی بیوتیک تحت فشار قرار می‌دهند.

مردانی افزود: ابتلای مردم به آنفلوآنزا باعث افزایش مصرف آنتی بیوتیک و در نتیجه به ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی منجر می‌شود؛ بنابراین یک راه مؤثر علیه مقاومت آنتی بیوتیکی پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا از طریق تزریق واکسن است.

وی گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که در کودکان دچار اختلال سرطان تزریق واکسن آنفلوآنزا باعث کاهش مصرف آنتی بیوتیک توسط آن‌ها می‌شود، همچنین تزریق واکسن آنفلوآنزا در گروه‌ها و افرادی که این واکسن را دریافت کرده اند، میزان مصرف آموکسی سیلین را توسط آن‌ها به میزان چشمگیری کاهش داده است.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا افزود: اگر بیمه‌ها به واقعیت واکسن آنفلوآنزا پی ببرند، به جای این همه هزینه کردن در حوزه‌های درمان و دارو و بستری در بیمارستان‌ها، واکسن آنفلوآنزا را رایگان در اختیار مردم قرار می‌دادند.

داود پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز در این همایش پوشش واکسیناسیون آنفلوآنزا در گروه‌های پرخطر را در ایران بسیار ضعیف توصیف کرد و افزود: هیچ یک از افرادی که بر اثر آنفلوآنزا در ایران فوت کرده اند، واکسن نزده بودند که این نشان‌دهنده اهمیت واکسیناسیون آنفلوآنزا در گروه‌های پرخطر است.

وی گفت: کودکان زیر ۵ سال، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های مزمن ریوی، اختلالات متابولیکی، چاقی، هپاتیت، افراد که در دوره طولانی سیگاری هستند، یک سری موارد ژنتیکی، افراد دارای نقص در سیستم ایمنی، کارکنان سیستم بهداشت و درمان و برخی گروه‌های دیگر همگی در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا قرار دارند.

نظر شما