شناسهٔ خبر: 28706840 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اختلافات نیکی هیلی با ترامپ در حوزه روابط خارجی

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، معتقد است: اختلاف نظر به ویژه در حوزه سیاست و روابط خارجی بین نیکی هیلی و وزارت خارجه آمریکا و دیگر اعضای دولت آمریکا موجب استعفای وی شد.

صاحب‌خبر -

مرتضی صفاری‌نطنزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با یادآوری استعفای نیکی هیلی نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل متحد، گفت: اختلاف نظر به ویژه در حوزه سیاست و روابط خارجی بین نیکی هیلی و وزارت خارجه آمریکا و دیگر اعضای دولت آمریکا موجب استعفای وی شد، نیکی هیلی علی‌رغم اینکه از نزدیکان آقای ترامپ و عناصر موثر در دوران انتخابات وی هم بوده نتوانست بیش از این در این جایگاه باقی بماند.

نماینده مردم نطنز و بخش قمصر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آقای ترامپ گفته است طی دو یا سه هفته آتی جایگزین خانم نیکی هیلی را معرفی می‌کند، هرچند افرادی چون دینا پاول فردی مصری تبار هم‌اکنون مطرح شده است.

وی افزود: نیکی هیلی نیز هندی تبار بود لذا نمی‌توان به اصالت مصری و شرقی تبار بودن دینا پاول امیدوار بود، هیلی بر خلاف اصالت خود از روحیه معاند با منطقه داشت و به ویژه در حوزه حمایت از صهیونیست‌ها روحیه افراطی داشت.

صفاری نطنزی یادآور شد: هیلی با وجودی که هماهنگی کاملی با ترامپ در زمینه مسایل مربوط به سیاست خارجی آمریکا داشت، اما بسیاری او را از منظر مواضع سیاسی یک جمهوریخواه میانه‌رو می‌دانستند و رویکردهای او معتدل‌تر از بولتون یا مایک پمپئو می‌دانند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به نظر با راه یافتن افرادی چون بولتون و پمپئو به کابینه ترامپ، هیلی به حاشیه رفت. البته بعید به نظر نمی‌رسد که استعفای هیلی اقدامی پیشدستانه از سوی خود او بوده باشد تا پیش از اینکه افرادی چون بولتون و پمپئو او را مجبور به این کار کنند، خود او با ابتکار عمل و برنامه از سمتش کنار رفته باشد.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ نیکی هیلی نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل دیروز اعلام استعفا کرد و بلافاصله پس از اعلام این خبر غیرمنتظره، با دونالد ترامپ در یک نشست خبری در کاخ سفید حاضر شد. ترامپ و هیلی اعلام کردند، او تا پایان سال 2018 در سمت سفیر آمریکا در سازمان ملل ادامه خدمت خواهد کرد، و سپس از این مقام کنار خواهد رفت.

گفتنی است؛ هیلی از جایگاه نمایندگی دایم ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل بسیاری از ایده‌ها و خواست‌های ترامپ را اجرایی و عملیاتی کرد، از جمله تلاش برای برداشتن فشار سیاسی نهادهای سازمان ملل از روی اسراییل، تشدید فشارها علیه ایران و انتقال سفارت آمریکا از شهر تل آویو به شهر قدس به عنوان پایتخت ابدی رژیم اسراییل

نظر شما