شناسهٔ خبر: 28705720 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون هیچ موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان گزارش نشده است.

صاحب‌خبر -
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده استبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ حسینعلی سلطانی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری هشدار داد: این استان به شدت در معرض خطر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان قرار دارد.

وی با اشاره به مشاهده این بیماری در شهر‌های نجف‌آباد و فلاورجان استان اصفهان تأکید کرد: خوشبختانه تا کنون هیچ موردی از ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان در چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است.

سلطانی، فعال کردن پست‌های قرنطینه‌ای بویژه در واحد‌های مرغداری و جلوگیری از انتقال طیور بدون گواهی دامپزشکی، و دست نزدن به پرندگان مشکوک را از برنامه‌ها و راهکار‌های پیشگیرانه در این زمینه بیان کرد.

وی یادآور شد: در روز‌های اخیر، ۳ مورد تلف شدن طیور بومی در دشتک و آبشاران علیا از توابع شهرستان اردل نیز مشاهده شد که مربوط به نیوکاسل بود و ارتباطی با آنفلوانزای پرندگان نداشت.

سلطانی با اشاره به آغاز مهاجرت زمستانه پرندگان به تالاب‌های استان افزود: باید با رصد و کنترل لازم و خودداری از شکار پرندگان، شیوع و انتقال این بیماری به جمعیت انسانی را به حداقل رساند.

وی از مردم استان و کارکنان واحد‌های مرغداری خواست: در صورت مشاهده پرنده بیمار و در حال تلف شدن، مراتب را به اداره کل دامپزشکی گزارش و از نزدیک شدن به آن پرنده اجتناب کنند.
 
آنفلوانزای (آنفولانزا) فوق حاد از مهم‌ترین بیماری‌های طیور و یک بیماری تنفسی ویروسی مشترک انسان و پرندگان، با علایم سیاه شدن و خونریزی تاج و ساق پا، علایم تنفسی حاد، بی حالی شدید، پژمردگی، دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دانه، افت ناگهانی تولید تخم مرغ روزانه و انتشار ناگهانی در گله است.

انتهای پیام/ز

چهارمحال و بختیاری در معرض آنفلوانزای پرندگان

نظر شما