شناسهٔ خبر: 28705575 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آغاز ثبت شناسه مودم‌ها و مسیریاب‌ها از سه هفته دیگر/ با اتصال سیستم گمرک و ناجا ایراد طرح رجیستری برای گوشی‌های مسافری رفع شد

صاحب‌خبر -

جواد

آذری جهرمی اعلام کرد که طرح ثبت شناسه مودم‌ها و مسیریاب‌های سیمکارت‌خور تا سه هفته آینده اجرائی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شب گذشته با بیان اینکه طرح ثبت شناسه مودم‌ها و مسیریاب‌ها تا سه هفته آینده اجرائی می‌شود، گفت: مراحل این شبیه آن چیزی است که در طرح ثبت تلفن همراه پیگیری شد. مودم‌ها و مسیریاب‌های سیمکارت‌خور مشمول طرح ثبت شناسه می‌شوند و در واقع آنها هم باید به صورت قانونی وارد کشور شوند و از واردات قاچاق آنها جلوگیری شود.

وی در همین رابطه اظهار داشت: در تولید داخلی مودم‌ها و مسیریاب‌های مورد استفاده‌ی مصرف‌کننده نهایی، توسعه و پیشرفت بسیار خوبی داشته و اجرای طرح ثبت شناسه برای آنها، کمک بسیار بزرگی برای رونق تولید داخل است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص میزان واردات این کالاها و قاچاق آنها، گفت: در حال حاضر 67 میلیون مشترک پهن‌باند موبایل در کشور فعال هستند و برآوردها نشان می‌دهد که 1/5 میلیون نفرشان از مودم‌هایی استفاده می‌کنند که با سیمکارت موبایل فعالیت می‌کنند و این روزبه‌روز در حال افزایش است. لذا حدود 1/5 میلیون مودم سیمکارت‌خور در کشور فعال است که تقریباً همه آنها به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند.

آذری جهرمی در رابطه با تخلفات صورت گرفته در ثبت شناسه گوشی‌های تلفن همراه، اظهار کرد: این موضوع به گوشی‌های مسافری مربوط می‌شد و اشکال کار این بود که سیستم گمرک و نیروی انتظامی به هم متصل نبودند. بعد از مکاتباتی که با نیروی انتظامی داشتیم، سردار اشتری فرمانده محترم ناجا شخصاً به این موضوع ورود کردند و دستورات قاطعی دادند که این مسئله حل شود و جا دارد که من بابت این اقدام از ایشان تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: با هماهنگی‌های صورت گرفته تقریباً از هفته گذشته اتصال سیستم گمرک و ناجا نهایی شد و خلاء موجود برطرف شد. این خلاء می‌توانست به عنوان پنجره‌ای برای واردات غیرقانونی گوشی تلفن همراه در قالب بار مسافران باشد که خوشبختانه  این راه مسدود شد و در حال حاضر امکان سوءاستفاده دیگر وجود ندارد. ما اصرار داشتیم که همه ابعاد دولت الکترونیک اجرایی شود که الحمدللّه با این اتصال، مشکل مذکور رفع شد. بعد از گزارش سازمان تعزیرات حکومتی و کشف تخلفی که صورت گرفت و مؤید نگرانی‌های ما بود، هم گمرک و هم نیروی انتظامی فعالانه پای کار بودند و این مشکل را حل کردند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان با ابراز امیدواری از اینکه در اجرای طرح ثبت شناسه مودم‌ها و مسیریاب‌ها با رفع ایرادات مذکور، شاهد بروز مجدد مشکلات طرح رجیستری گوشی‌ها نباشیم، گفت: جا دارد از سازمان صداوسیما تشکر کنم، چراکه به طور فعالانه در اجرای این طرح بزرگ ملی به ما کمک کرد.

انتهای پیام/

نظر شما