شناسهٔ خبر: 28704130 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

تاثیر انتخابات بایرن بر صحنه سیاسی آلمان

گروه جهان| رای‌دهندگان در ایالت بایرن آلمان یکشنبه (فردا) برای انتخاب اعضای جدید پارلمان این ایالت پای صندوق‌های رای می‌روند.

صاحب‌خبر -

گروه جهان| رای‌دهندگان در ایالت بایرن آلمان یکشنبه (فردا) برای انتخاب اعضای جدید پارلمان این ایالت پای صندوق‌های رای می‌روند. این انتخابات برای آینده سیاسی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ائتلاف حاکم بر این کشور اهمیت زیادی دارد.

یورونیوز با اشاره اهمیت این انتخابات می‌نویسد، قدرت در ایالت بایرن از سال ۱۹۵۷ میلادی تاکنون در اختیار «اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن» بوده است. این حزب در آخرین انتخابات بایرن ۴۷.۷ درصد آراء را به دست آورده و در حال حاضر ۱۰۱ کرسی از ۱۸۰ کرسی پارلمان ایالت بایرن را در اختیار دارد. اما طبق نتایج نظرسنجی‌های اخیر، محبوبیت این حزب در ماه‌های گذشته به‌شدت کاهش یافته است. حزب سوسیال مسیحی تنها در عرصه سیاسی ایالت بایرن حضور دارد. در دیگر ۱۵ ایالت آلمان حزب دموکرات مسیحی به رهبری آنگلا مرکل که متحد سوسیال مسیحی‌هاست در انتخابات شرکت می‌کند. ایالت بایرن دومین ایالت پرجمعیت آلمان است. بیش از ۱۳ میلیون نفر در این ایالت زندگی می‌کنند. نرخ بیکاری در ایالت بایرن که اقتصادی قوی دارد از دیگر ایالت‌های آلمان پایین‌تر است. یکی از دلایل کاهش محبوبیت اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن ورود گسترده پناهجویان به آلمان است. در مقابل محبوبیت حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» در این ایالت افزایش یافته است. مارکوس زودر نخست وزیر ایالت بایرن احتمالا پس از انتخابات روز یک‌شنبه باید برای تشکیل دولت محلی جدید به‌دنبال یک یا دو شریک ائتلافی باشد. هورست زیهوفر، رهبر اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن که وزیر کشور دولت آنگلا مرکل است، از نظر بسیاری مسوول کاهش محبوبیت سوسیال مسیحی‌ها شناخته می‌شود. اختلاف هورست زیهوفر با صدراعظم آلمان بر سر پذیرش پناهجویان در ماه‌های گذشته سر و صدای زیادی به پا کرد. برخی از اعضای حزب سوسیال دموکرات در ایالت بایرن بر این باورند که هورست زیهوفر باید از رهبری حزب کنار برود. در مقابل هورست زیهوفر معتقد است که در ماه‌های گذشته دخالتی در سیاست ایالت بایرن نکرده است و مسوولیت هرگونه نتیجه‌ای که حزب در انتخابات روز یک‌شنبه می‌گیرد، متوجه مارکوس زودر خواهد بود. زودر از ماه مارس به عنوان رهبر حزب در ایالت بایرن جانشین هورست زیهوفر شد. او اخیرا تصمیم به نصب صلیب در ادارات ایالت بایرن گرفت که این اتفاد انتقادهای زیادی را در پی داشت. زودر عمدتا در پی مواضع سختگیرانه خود در مورد پذیرش پناهجویان شناخته می‌شود.

 

نظر شما