شناسهٔ خبر: 28702128 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

توسعه پهنای باند با سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیاردی

صاحب‌خبر -
وزیر ارتباطات از سرمایه گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای توسعه پهنای باند کشور خبر داد.
 
به گزارشرجانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد آذری جهرمی در برنامه (دست خط) شبکه پنجم سیما، گفت: متاسفانه ۱۰ درصد منافع این توسعه را نیز استخراج نکرده ایم چرا که فضای مجازی فقط شبکه اجتماعی نیست بلکه می تواند خدمات رسانی در سایر بخش های کشور را نیز تسهیل کند.
 
وی با بیان اینکه برای مخاطره فضای مجازی نیز فکر کرده و به آن عمل می کنیم، تاکید کرد: در حال راه اندازی زیست بوم حضور کودکان در فضای مجازی هستیم و بر ترویج فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی تاکید داریم.
 
وزیر ارتباطات گفت: طرح مواجهه کودکان در فضای مجازی از سوی ایران در مجمع جهانی فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ طرح برتر شد و ما تاکید داریم راهکار اول و آخر در مواجهه با مخاطرات فضای مجازی، فیلتر نیست.
 
آذری جهرمی در مورد آخرین وضعیت طرح اصلت سنجی یا رجیستری گوشی تلفن همراه نیز گفت: اقدامات خوبی در این طرح انجام شد و هم اکنون به سرانجام رسیده است البته در اجرای این پروژه از ناجا و گمرک انتظار بیشتری در همکاری داریم و اگر سامانه ناجا به ما متصل شود مشکل دلالی گوشی های مسافری را نیز حل خواهیم کرد.
 
وی گفت: هم اکنون واردات گوشی مسافری به نوعی دلالی تبدیل شده که به عدم اتصال به سامانه ناجا بازمی گردد و در صورت حل این مشکل فنی موضوع قابل کنترل است.
 
آذری جهرمی با اشاره به اینکه در دیداری با مقام معظم رهبری از ایشان یک عبا هدیه گرفتم در مورد آن دیدار گفت: رهبر انقلاب در آن دیدار تاکید کردند که کشور نیازمند مجاهدت های جوانان است و من همواره مدیون نگاه مثبت ایشان به جوانان هستم بر این اساس توجه به منویات مقام معظم رهبری را در مسیر توسعه کشور در سرلوحه کار خود قرار داده ام.
 
وی در مورد مباحثی که درباره حمایت از نسخه فارسی تلگرام مطرح می شود، گفت: آنچه که می‌گویند که وزارت ارتباطات از نسخه‌های فارسی تلگرام حمایت می‌کند، به هیچ‌ وجه درست نیست و ما در این فرآیند نقشی نداریم ، تاکنون نیز نه امکاناتی به این شبکه‌ها تعلق گرفته و نه حمایتی از آنها به عمل آمده است.
 
وزیر ارتباطات افزود: هاتگرام و تلگرام طلایی بنا بر تصمیم مرکز ملی فضای مجازی و برای دوره گذار از فیلترینگ تلگرام، به فعالیت خود ادامه دادند و ما در دی ماه ۹۶ در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کردیم که امنیت نسخه‌های غیررسمی تلگرام را تائید نمی‌کنیم.
 
آذری جهرمی با اشاره به اینکه بنا به تکلیف مصوبه شورای عالی فضای مجازی، امکانات حمایتی خود را به پیام‌رسان‌های بومی اختصاص داده‌ایم، در مورد اینکه چرا هاتگرام و تلگرام طلایی فیلتر نمی‌شوند؟ تأکید کرد: من مسئول بستن این شبکه‌ها نیستم و خدمات‌دهندگان دسترسی، بنا به حکم قضایی، موظف به بستن شبکه‌های فضای مجازی هستند.
 
وی با تاکید بر اینکه مدل تفکر جوانان در اداره کشور متفاوت است، گفت: شاهد شکاف بین نسلی در شیوه مدیریتی کشور هستیم و از این رو نباید به جوانان خرده گرفت چرا که این جوانان دارای حس میهن پرستی بوده و در مقاطع مختلف علاقه خود را به نظام و کشور نشان داده اند.
 
وی با بیان اینکه نمی توان گفت به ارتباطات بین المللی توجهی نداشته باشیم و همه چیز را در درون کشور دنبال کنیم، این دیدگاه اشتباه است چرا که در اقتصاد مقاومتی نیز بخشی به موضوع صادرات اختصاص پیدا کرده است به بیان دیگر اقتصاد مقاومتی با رویکرد توجه به بازارهای بین المللی و استفاده از ظرفیت های درونی تعریف شده است.
 
وی با بیان اینکه تحریم ها فرصتی برای تولید داخل است و کاهش ارزش پول ملی نیز فرصت صادرات را فراهم می کند، اضافه کرد: اما با توجه به اینکه با منع بین الملل برای بازار صادرات رو به رو هستیم و بخشی از تولیدات داخل نیز بی رونق شده، کاهش ارزش پول ملی، تورم و شکاف بین فقیر و غنی را در کشور ایجاد کرده است.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه باید موانع جدی حوزه تولید در کشور برطرف شود و این موضوع تاکید رئیس جمهور است، خاطرنشان کرد: بسته سیاست های ارزی دولت، تامین بخش تولید را در اولویت قرار داده است. همچنین امنیت غذایی جامعه از دیگر تاکیدات این بسته سیاستی است که اثرات تورمی در حوزه مواد غذایی در کمترین حد ممکن باشد.
 
آذری جهرمی گفت: ارتقای تعاملات منطقه ای و خدمت رسانی به قشر ضعیف از دیگر برنامه هایی است که در دستور کار دولت قرار دارد اما واقعیت این است که در شرایط فعلی شکاف بی اعتمادی در جامعه مطرح شده است و آن ناشی از تعارض عمل و صحبت در حوزه های اقتصادی مختلف است.
 
وی بر لزوم مدیریت اقتصادی جامعه از بعد اجتماعی و اعتماد به جوانان تاکید کرد و گفت: واقعیت را مردم می بینند و ما باید از آنچه عمل می کنیم حرف بزنیم.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق شفافی برای مسئولان ایجاد می شود و برخی از مخالفت ها با شبکه های اجتماعی (چه بومی و چه خارجی) به همین دلیل است.
 
وی تاکید کرد: البته برخی از تهمت ها به مسئولان زده می شود و ما نیازمند اعتمادسازی در این فضا هستیم.
 
آذری جهرمی در پاسخ به اظهار منتقدان در عدم حمایت از شبکه های اجتماعی بومی تاکید کرد: شبکه های اجتماعی بومی در بیانیه ای چندی پیش اعلام کردند که وزارت ارتباطات تنها نهادی است که به صورت کامل از ما حمایت کرده است.
 
آذری جهرمی با بیان اینکه فیلتر تلگرام بخشی از بی اعتمادی جامعه به پیام رسان های بومی را در پی داشت، گفت: نباید فیلترینگ را مسیری برای رشد پیام رسان های داخلی بدانیم چرا که یک شهروند عادی که تا دیروز از یک سرویس دهنده در حال دریافت خدمات است چنانچه دسترسی اش از امروز از بین برود دچار نوعی بی اعتمادی می شود.
 
وی با تاکید بر اینکه توانایی ایجاد ظرفیت هایی مانند تلگرام توسط جوانان در کشور ما وجود دارد، گفت: اما نباید توقعات جامعه را بالا ببریم.
 
وزیر ارتباطات، گفت: در آذرماه سال ۹۶ در جلسه ای با مسئولان عالی رتبه تاکید کردم ظرفیت پیام رسان های بومی در کشور یک و نیم میلیون نفر است و آن زمان یکی از پیام رسان ها مدعی شده بود که ۴۰ میلیون مشترک را پوشش می دهد اما در دی ماه ۹۶ که در مقطعی تلگرام فیلتر شد آن پیام رسان به ظرفیت یک میلیون مشترک نرسیده بود که دچار مشکل شد.
 
ظرفیت پیام رسان های داخلی ۱۵ میلیون کاربر است
 
آذری جهرمی گفت: در فروردین ۹۷ طی گزارشی به مجلس و دولت اعلام کردم ظرفیت توان داخلی در شبکه های پیام رسان ۱۰ برابر رشد کرده و این شبکه ها می توانند به ۱۵ میلیون مشترک سرویس بدهند.
 
وی با تاکید بر اینکه این شرکت ها تمامی ظرفیت های خود را به کار گرفته و از طرف وزارت ارتباطات نیز حمایت شده اند، بیان کرد: اینکه یک پیام رسان می گوید می توانم به تنهایی به ۲۰ میلیون مشترک سرویس بدهم یک پیام تبلیغاتی و غیرفنی است و به این شکل توقعات جامعه را بالا می بریم و باعث عدم اعتماد عمومی می شویم.
 
آذری جهرمی گفت: عده ای دنبال این نیستند که پیام رسان های بومی در جامعه شکل بگیرد بلکه دنبال این هستند که توقعات جامعه را بالا برده و ظرفیت های داخلی خوب در جامعه را نادیده بگیرند.

نظر شما