شناسهٔ خبر: 28701802 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان‌اقتصاد | لینک خبر

صادرات؛ حلقه مفقوده صنعت سنگ

صاحب‌خبر -

میزگرد تخصصی سنگ ایران برگزار شد

مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تکمیل زنجیره صادرات و تقویت زیرساخت های این حوره راهبرد عبور از مشکلات و خروج از رکود صنعت سنگ کشور است.

سید «مجتبی موسویان» در میزتخصصی سنگ ایران در حاشیه نمایشگاه بین المللی سنگ محلات، افزود: ایران ذخایر غنی از سنگ تزئینی دارد و در زمینه تنوع سنگ نما مقام اول دنیا را به خود اختصاص داده و ۲۵ درصد ذخایر سنگ دنیا متعلق به ایران است.

وی اظهار داشت: دسترسی به بازار سنگ به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور آسان است اما ایران از جایگاه خوبی در زمینه صادرات این فراورده معدنی برخوردار نیست.

مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: کمتر از ۲ درصد از سنگ نمای تولیدی صادر می شود و استخراج و فرآوری سنگ بر مبنای صادرات پایه ریزی نشده است.

موسویان یادآور شد: صادرات سنگ نما رو به افزایش است به طوریکه میزان آن درسال ۹۴ حدود ۱۸۷ میلیون دلار ، سال ۹۵ با رشد ۶ و نیم درصدی به ۲۷۴ دلار و در سال گذشته با رشد ۲۴ درصدی ۳۴۱ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: برای این که چرخه استخراج معادن و فرآوری سنگ نما و تزئینی به حرکت درآید و از رکود خارج شود باید صادرات با تصاحب بازارهای جهانی افزایش یابد و ایران جایگاه واقعی خود را در این عرصه پیدا کند.

براساس گزارشی که ایرنا از این نشست منتشر کرده است: مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران گفت: حضور در نمایشگاه های بین المللی، بازاریابی در بازارهای هدف سنگ و عرضه توانمندی و ظرفیت های داخلی از راهبردهای توسعه صادرات سنگ است.

موسویان ادامه داد: در صورتی که مرکز فروش سنگ در عمان راه اندازی می شد در بازاریابی و افزایش فروش سنگ نما کمک موثری بود.

وی عنوان کرد: در سال های گذشته کمتر به تصاحب بازارهای دور توجه شده و برای افزایش مراودات تجاری مذاکرات چهره به چهره اهمیت زیادی دارد.

مدیرکل دفتر بازرگانی آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: توانمندی ایران از نظر ذخایر غنی معدنی، نیروی انسانی جوان، امنیت و انرژی بالا است و باید به بهترین شکل از آن بهره گرفت.

موسویان گفت: ۲۱ میز تخصصی در سازمان توسعه تجارت برای افزایش و تسهیل در امر صادرات راه اندازی شده است که هفت میز در اداره آسیا و اقیانوسیه با حضور ژاپن، هند، ترکیه، اندونزی، ویتنام، افغانستان و چین است.

وی افزود: ورود برخی کالا ها را برای حمایت از تولید کنندگان می توان ممنوع و یا محدود کرد و در ایران نیز ورود یکهزار و ۳۹۹ نوع کالا از خارج به کشور ممنوع شده است.

مشاور معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان ها و مسئول هماهنگی امور استان ها وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران از نظر تنوع سنگ نما مقام اول، ذخیره سنگ مقام سوم و در فرآوری و تولید رتبه چهارم جهان را دارد اما در صادرات از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست.

«ایرج موفق»افزود: معادن در اختیار بخش خصوصی است و دولت در استخراج و فرآوری سنگ تزئینی و نما نقشی ندارد و این بخش خصوصی است که باید بازاریابی مناسبی داشته باشد.

وی اظهارداشت: تولید غیر استاندارد و با کیفیت پایین، بسته بندی نامناسب و قیمت بالای تولید باعث شده سنگ ایران در تجارت بین المللی جایگاهش ضعیف تر از رقیبان باشد.

مشاور معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان ها و مسئول هماهنگی امور استان های وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: استفاده از ماشین آلات فرسوده از دلایل کیفیت پایین سنگ است و در جبران این نقیصه معدن داران و صنعتگران حوزه فرآوری سنگ می توانند با درخواست تسهیلات نسبت به دریافت تسهیلات نوسازی ماشین آلات بالای ۱۰ سال اقدام کنند.

موفق افزود: راهبرد دیگر برای حمایت از صنعتگران و رونق تولید استفاده از بسته های حمایتی دولت در قالب تسهیلات است که سهمیه هر استان مشخص و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در شهرک ها و مناطق ویژه اقتصادی معافیت هایی در نظر گرفته شده و معافیت ورود ماشین آلات نو نیز عملیاتی شده است.

مشاور معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استان ها و مسئول هماهنگی امور استان ها، هدف از برگزاری میز تخصصی سنگ را اتحاد و افزایش قدرت معدنکاران و صنعتگران و تصمیم گیری تخصصی برای تولید و فرآوری سنگ با بازاریابی مناسب بیان کرد.

رئیس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران نیز در این میز تخصصی افزود: دولت در کنار بخش خصوصی می تواند مشکلات صادرات و نوسانات ارزی صنایع سنگ را حل کند.

«عزیز میرزاییان» ادامه داد: اساس برنامه ریزی ها برای صنعت سنگ نما باید پرهیز از سیاسی کاری و استفاده از تخصص کارشناسان باشد.

وی ادامه داد: استان مرکزی به عنوان متولی میز سنگ می تواند از ظرفیت تشکل های صنفی کشور در حوزه معدن و سنگ استفاده کند و از نقطه نظرهای استان های مختلف در تصمیم گیری های خود برای توسعه صنعت سنگ بهره مند شود.

رئیس هیات مدیره کانون سنگ ایرن نیز در این میز تخصصی گفت: جایگاه صنعت سنگ در بازارهای جهانی قابل قبول نیست و تولیدکنندگان به دنبال بازارهای داخلی هستند.

«رضا احمدی» افزود: برگزاری این میز برای رفع مشکلات صنعت سنگ است و از مهمترین مشکلات در این صنعت نداشتن برنامه مشخص است.

وی ادامه داد: در دولت نهم، بودجه و استراتژی سنگ با پیش بینی اهداف، سهم مراکز عالی، بخش خصوصی و بانک ها و تولید صادرات محور تعیین شد اما هرگزاجرایی نشد.

رئیس هیات مدیره کانون سنگ ایرن اظهارداشت: حلقه های تولید سنگ، فرآوری این محصول معدنی، تولید و بازرگانی آن در کشور به یکدیگر متصل نیستند.

احمدی ادامه داد: در صنعت سنگ جای تجار خالی است و باید بازرگانان با بازاریابی مناسب به توسعه صنعت سنگ کمک کنند.

وی بیان کرد: براساس قانون اصل دریافت مالیات از مصرف کننده است که به دلیل نبود زیرساخت ها، دولت این مالیات را از تولیدکنندگان دریافت می کند و باید سازوکارهای دیده شود تا مصرف کننده ارزش افزوده کالای مصرفی را بپردازد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در خانه ملت نیز گفت: شهرستان محلات در برند سازی صنعت سنگ ظرفیت بالایی دارد و راه اندازی پژوهشکده سنگ محلات می تواند در توسعه این صنعت تاثیر گذار باشد.

حجت الاسلام «علیرضا سلیمی» افزود: کامل نبودن چرخه تولید سنگ، ضعف در صادرات و هزینه های بالای تولید مهمترین مشکلات تولید سنگ در کشور است.

وی اظهارداشت: از نقایص مهم معدنکاران این است که خود را نیازمند راهنمایی مسئولان و دانشگاه نمی دانند و تنها از تجربه هایشان استفاده می کنند.

وی ادامه داد: جای خالی شرکت های دانش بنیان در یازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ محلات احساس می شود و امید است مرکز رشد و شرکت دانش بنیان برای نمایشگاه دوازدهم راه اندازی شود.

نظر شما