شناسهٔ خبر: 28700994 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

حجت الاسلام فقیهی خبر داد

بیستمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات از دی ماه آغاز می‌شود/ جزئیات فعالیت ستاد عمره دانشجویی در پیاده روی اربعین

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: بیستمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات از دی ماه آغاز و تا اردیبهشت ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام و المسلمین فقیهی؛ رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان در خصوص نوزدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات با بیان اینکه ثبت نام این دوره از مرداد ماه آغاز و اعزام‌ها از ۲۴ این ماه انجام شد، گفت: با اینکه ثبت نام این دوره در زمانی بود که دانشگاه‌ها تعطیل بود با استقبال خوبی از سوی دانشگاهیان مواجه شدیم. برنامه ریزی ستاد برای اعزام ۸ هزار نفر بود و در مدت یک هفته۵۲هزار و۸۰۰نفر ثبت‌نام کردند که از میان دانشجویان و اساتید برای اعزام قرعه کشی به عمل آمد.

وی ادامه داد: همچنین یک ظرفیتی را برای قبل از اربعین ایجاد و مجدداً از دانشجویان برای حضور دعوت کردیم که در این دوره نیز۸هزار ثبت نام کردند و ما این عزیزان را در قالب کاروان‌های دانشگاهیان اعزام خواهیم نمود.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان اظهار کرد: در این دوره در دو مرحله به مشکل برخوردیم. یک مرحله با افزایش قیمت‌ها مواجه شدیم، اما با هماهنگی و مساعدت بانک ملت، وام سفر هوایی، از۲میلیون به۳میلیون و سفر زمینی از۱میلیون و۳۰۰ هزارتومان به۲میلیون افزایش یافت که این وام قرض الحسنه است. دوم مشکل عدم صدور روادید بود که باعث شد کاروان‌های دهم مهرماه به بعد ما لغو شود. بعضی استان‌ها نیز مانند اصفهان و فارس به علت نبود زائر عادی، پروازهایشان به عراق لغو شد.

حجت الاسلام فقیهی به اقدامات این ستاد برای اربعین حسینی اشاره کرد و گفت:۴کار برای اربعین توسط ستاد انجام شده است. گرفتن مجوز خروج از کشور یکی از آن اقدامات است که در این زمینه با سازمان نظام وظیفه تفاهم نامه امضا شد. توزیع بسته‌های فرهنگی از دیگر اقدامات است که در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود و همچنین برای تعدادی از دانشجو‌ها وام در نظر گرفته شده است و آخرین اقدام برگزاری همایش‌های استانی با همکاری دفاتر ستاد و بسیج است.

وی بیان کرد: طبق دستور مسئول نهاد قرار بر این شد که بعد از سفر، همایش‌هایی را برای دانشجو‌های شرکت کننده در مراسم اربعین برگزار کنیم.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان عنوان کرد: امسال برای ثبت نام اربعین دانشجویان، تفاوت‌هایی با گذشته ایجاد شده است. در سال‌های قبل عده‌ای از دانشجویان مشمول، بازگشت به کشور را به سازمان نظام وظیفه اعلام نمی‌کردند که در این زمینه طبق تفاهم نامه با نظام وظیفه، زائرین دانشجو۱۰۰هزار تومان در بانک قوامین سپرده گذاری می‌کنند که برای افراد عادی۳میلیون تومان است، سپس در سایت سقا که با همکاری بسیج دانشجویی راه اندازی شده ثبت نام می‌کنند که صدور مجوز خروج از کشور در آن سامانه انجام خواهد شد.

فقیهی بیان کرد: در بحث اعطای تسهیلات به زائرین دانشگاهی، بانک ملت بیشترین همکاری را داشته است. همچنین صندوق رفاه۱.۵میلیون به دانشجویان متاهل و۱میلیون به دانشجویان مجرد وام می‌دهد که با مکاتبه با وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت قرار شد صندوق رفاه این دانشگاه‌ها نیز تسهیلاتی را به دانشجویان زائر عتبات ارائه کنند.

وی همچنین گفت:در این دوره مسابقات مختلفی طراحی کردیم و امیدواریم دانشجویان در این مسابقات شرکت کنند و بتوانند معرفت دینی خود را افزایش دهند.

فقیهی ضمن عذرخواهی از دانشجویانی که به دلیل مشکلات ذکر شده به این سفر معنوی مشرف نشدند و خواهان اعزام هستند، گفت: امام حسین (ع) با کسی قهر نکرده و آن‌ها را محک می‌زند و ان شاء الله در دوره بعد اعزام خواهند شد.

وی: دوره بیستم اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات از دی ماه آغاز و تا اردیبهشت ماه ادامه خواهد شد. سعی می‌کنیم تا اواخر دی دوره بعدی را شروع کنیم که در فاصله ترم اول و دوم، تعدادی از دانشجویان به عتبات عالیات مشرف شوند.

نظر شما